Gadżety samochodowe dla starszego kierowcy
Nawet gdy na skroni przybywa siwych włosów, jazda samochodem nadal sprawia przyjemność. Należy jednak zadbać o to, by jeździło się wygodnie i bezpiecznie. Oto kilka niedrogich sposobów na ułatwienie sobie…
Do zapewnienia prawidłowej pracy silnika i jego osprzętu konieczne jest ciągłe pobieranie i analizowanie wielu informacji. Ich źródłem są liczne czujniki, często wrażliwe i podatne na uszkodzenia.
Czas czytania: 5 min
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Biorąc pod uwagę kwestię zapewnienia prawidłowego działania silnika, kluczowymi elementami są czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Dzięki nim komputer sterujący jednostką napędową otrzymuje informacje dotyczące tego, na jakim etapie pracy znajduje się tłok cylindra i z jaką prędkością obracają się wałki.
Pozwala to chociażby na wtryskiwanie paliwa w odpowiednim momencie i sterowanie całym procesem zapłonu mieszanki. Ewentualne awarie tych czujników mogą powodować szerokie spektrum objawów, a wśród nich: falowanie obrotów, nierówną pracę silnika czy nawet zatrzymanie jego działania. Koszt zakupu czujników tego typu to przeważnie wydatek rzędu 50–100 zł za zamiennik.
Istotny czujnik umieszczony został także w kolektorze dolotowym. W starszych autach był nim przepływomierz, ale z biegiem czasu został wyparty przez czujnik MAP. Niezależnie od technologii, rola pozostała taka sama. Polega ona na pomiarze ilości powietrza trafiającego do silnika. Na podstawie pozyskanych danych możliwe jest dobranie odpowiedniego składu mieszanki przez komputer. Prawidłowe funkcjonowanie czujnika ma więc duży wpływ nie tylko na osiągi auta, ale także na spalanie i kulturę pracy jednostki napędowej.
Z żywotnością przepływomierzy związana jest jakość powietrza dostającego się do układu. Warto zatem pamiętać o regularnej wymianie filtrów. W przypadku nieprawidłowej pracy czujnika można podjąć próbę jego czyszczenia. Nowy sensor kosztować będzie natomiast ok. 100–200 zł w przypadku wyboru jednego z zamienników.
Sonda lambda umieszczona jest w kolektorze wydechowym i odpowiada za pomiar składu spalin. Dzięki informacjom przekazanym przez ten czujnik komputer silnika jest w stanie określić, czy spalana mieszanka zawiera właściwe proporcje powietrza i paliwa. Ewentualne uszkodzenia sondy lambda będą najczęściej powodować znaczący wzrost spalania. Awarie mogą zdarzać się często, gdyż czujnik narażony jest na działanie wysokich temperatur i uszkodzeń mechanicznych. Usterki podzespołu najczęściej skutkują koniecznością jego wymiany, a za nowy element trzeba zapłacić ok. 100–200 zł.
Dla zachowania odpowiednich warunków pracy silnika ważna jest pełna sprawność czujnika temperatury cieczy chłodzącej. Na podstawie pozyskiwanych przez niego wartości komputer steruje pracą zapłonu oraz wentylatorem chłodnicy. Nieprawidłowe dane podawane przez czujnik mogą zatem stanowić przyczynę przegrzewania się jednostki napędowej i nadmiernego zużycia paliwa. Na zakup nowego podzespołu trzeba wydać ok. 50–100 zł.
Duża popularność układów doładowania sprawia, że coraz większą rolę w prawidłowej pracy silnika odgrywa czujnik turbiny, odpowiadający za pomiar wartości ciśnienia sprężonego powietrza. Uzyskane dane pozwalają na sterowanie zaworem upustowym turbosprężarki. Dzięki niemu możliwe jest ograniczenie ciśnienia doładowania w momencie, w którym przekracza ono wartości oczekiwane przez komputer silnika. Czujnik ten w wielu modelach aut został umieszczony dość niefrasobliwie, przez co bywa podatny na uszkodzenia powodujące zakłócenia w pracy turbiny. Chęć wymiany tego podzespołu na nowy będzie wiązał się z wydatkiem w granicach 100–200 zł.
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu