Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Jeżeli nie zmienisz ustawień, będą one zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Najlepsze silniki diesla w popularnych modelach aut

Dzisiaj silnik diesla ma bardzo wysoko postawioną poprzeczkę. Jeszcze kilkanaście lat temu miał dwa zadania – miał być niezawodny i oszczędny. Teraz musi być dynamiczny, oszczędny, bezawaryjny, cichy oraz musi pracować gładko i spełniać wszystkie normy ekologiczne. Tak wycyzelowane wymagania spędzają sen z powiek konstruktorów i często doprowadzają do sytuacji, w której ostatecznie silnik nie spełnia żadnej z wymaganych funkcji. Są jednak wyjątki, które dumnie podtrzymują tradycję i ambicję aut z silnikiem wysokoprężnym.

Aleksander Przytuła Aleksander Przytuła / 29-01-2015

Lista silników i aut z najlepszymi dieslami

Volkswagen – 1.9TDI

Niemieckie 1.9TDI to jeden z silników, na którym powstała mityczna legenda niezawodnego Volkswagena. Nie ma się co dziwić, ponieważ silnik ten to niezwykle udana konstrukcja, która przetrwała na rynku prawie 18 lat! Nie obyło się co prawda bez modyfikacji i podnoszenia mocy (od początkowych 75 do nawet ponad 150 koni!), ale sam motor pozostał praktycznie taki sam. Owszem, jest głośny i w słabszych wersjach dość leniwy, ale rekompensuje to niskim spalaniem i wieloma potwierdzonymi przebiegami rzędu nawet pięciuset tysięcy kilometrów! Jedynym potwierdzonym mankamentem były usterki przepływomierza lub bardziej poważne przekręcenie panewek w jednostkach z końca produkcji (po 2006 roku).Przykładowe modele: praktycznie każde auto koncernu VW, czyli: modele VW, Audi, Skody czy Seata. Również Ford Galaxy – jako bliźniak modelu Sharan.

Fiat/Alfa Romeo – 1.9 JTD

Diesle konstruowane przez koncern Fiata są samoistnym przykładem tego, jak niesłuszna jest obiegowa opinia o mechanice włoskich aut. Praktycznie każdy silnik JTD włoskiego wytwórcy to produkt godny polecenia. Jednak najlepsze recenzje zbiera jednostka 1.9 JTD, wyposażona w osiem zaworów i legitymująca się mocą 120 koni. Jednostka ta to przykład uniwersalnego silnika – ani za szybkiego, ani za wolnego, którego jedyną bolączką jest chyba tylko możliwa awaria termostatu. Jednak jej usunięcie to wydatek oscylujący w granicach 200–400 złotych. Poza tym odrobinę więcej problemów sprawiają jednostki 16-zaworowe o podniesionej mocy. Silniki JTD są jednak tanie w naprawie oraz eksploatacji z uwagi na łatwą dostępność i ceny części oraz stosunkowo nieduże zapotrzebowanie na paliwo.Przykładowe modele: Alfa Romeo – 156, 159, GT, Brera, Fiat – Punto II/Grande Punto, Stilo Croma i inne. Lancia – Delta i Lybra oraz niektóre modele Saaba czy Opla (z oznaczeniem CDTI).

Mercedes – diesle w modelu W124

Klasyczny przykład auta i silnika nie do zajechania to wyżej wymieniony Mercedes W124. Chyba najlepszy dla osoby, której zależy na naprawdę długim użytkowaniu auta bez najmniejszego stresu. Silniki T oraz TD, montowane w tym modelu, naprawdę często „dożywają” przebiegu prawie lub ponad miliona kilometrów. Poza tym auto, samo w sobie już mało atrakcyjne pod względem wyposażenia czy osiągów, jest tanie i budowane jeszcze tzw. starą szkołą. Gdy się na nie zdecydujemy, patrzymy raczej na stan techniczny i ogólne zadbanie samochodu niż na rocznik czy stan licznika. Niekiedy auta mające ponad dwieście lub trzysta tysięcy kilometrów bez problemu posłużą nam drugie tyle. Dodam tylko, że samochód coraz częściej zyskuje miano klasyka, więc to najlepsza okazja, by nabyć go w rozsądnej cenie. W miarę zadbany diesel W124 to wydatek nie większy niż 7000 złotych. Tzw. rodzynki to już kwestia niekiedy ponad dwukrotnie wyższa!

Zobacz też: Najlepsze oleje do silników wysokoprężnych

Koncern PSA – 2.0HDI

PSA, czyli koncern oparty na Peugeocie i Citroenie, to bastion chyba jedynego naprawdę niezawodnego diesla z Francji. Powodów do zbytniego narzekania nie dadzą nam chyba żadne jego wersje. Podobnie jak w przypadku 1.9TDI od Volkswagena, silniki 2.0HDI mają za sobą długą drogę pełną udanych ulepszeń i modyfikacji. Pierwsze wersje oscylowały mocą w granicach 90–109 koni mechanicznych. Pod koniec produkcji mieliśmy już produkcje 16-zaworowe z dwoma wałkami rozrządu, które śmiało osiągały moc 140 koni.Niezawodnemu i oszczędnemu HDI zdarza się nieraz zamarudzić. Możemy jednak liczyć na tani i bezproblemowy serwis. To popularny silnik z długim stażem, który jest znany mechanikom. Główne bolączki to: zapychanie się filtra cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu EGR. Niekiedy zdarza się głośne zachowanie jednostki na zimnym silniku.Przykładowe modele: Citroën: Xsara, Xantia, C4, DS4, C5, modele Picasso i Berlingo. Peugeot: 206, 306, 307, 308, 406, 407, 607, Partner. Ford: Focus, Mondeo III, Galaxy II i Kuga. Modele Volvo.

BMW – 3.0d

Jeżeli chcemy cieszyć się posiadaniem sześciocylindrowego, rzędowego silnika, który nie sprawi nam większych problemów, a z jazdy będziemy czerpać przyjemność, należy postawić na jednostki BMW. Podobnie jak poprzednicy, 3.0d był produkowany i modyfikowany przez kilkanaście lat. Inżynierowie zdążyli przez ten czas podnieść jego moc niemal dwukrotnie ze 180 do ponad 300 koni, między innymi dzięki podwójnemu turbo.Jest to jeden z tych silników diesla, które pracują, jakby kompletnie nie zważając na to, że są jednostkami wysokoprężnymi. Motor chodzi gładko i z dużą kulturą, a jego spalanie jest zależne od mocy i osiągów. Jednak nawet podstawowe 184-konne wersje potrafią zadowolić się średnim zużyciem na poziomie 7,5–8 litrów oleju napędowego na 100 km.Jeżeli chodzi o naprawy, to nie ma ich więcej niż w innych polecanych dieslach. Są na pewno bardziej kosztowne, nawet ze względu na większą ilość cylindrów czy zaworów, ale gdy decydujemy się na prestiżowe niemieckie auto, musimy brać pod uwagę nieco inny przedział cenowy.Główne problemy to wtryskiwacze (można je niekiedy regenerować!) oraz koła pasowe. Tradycyjnie problemem nowszych wersji jest filtr cząstek stałych. Profilaktycznie warto również wymieniać kolektor dolotowy, mniej więcej co sto tysięcy kilometrów. Sporadycznie lubią się z niego ułamywać klapki, które wpadając do silnika, sieją w nim spustoszenie. Jest to jednak częściej bolączka jednostki dwulitrowej. Poza tym wymiana elementu raz na sto tysięcy kilometrów nie jest tak bardzo uciążliwa.

Listę dobrych i niezawodnych silników diesla można by poszerzyć jeszcze o jednostki Toyoty (1.4did) oraz Hondowskie 2.2 i CTDi i kilka innych przykładów. Pamiętajmy jednak, że tylko zadbany silnik odwdzięczy się nam długotrwałą pracą. Poza tym na wiele rzeczy nie mamy już niestety wpływu. Zapychające się filtry FAP i DPF oraz awarie osprzętu będą już chyba na zawsze zapisane w historii silników wysokoprężnych.

Czy ten artykuł był pomocny?