Najlepsze opony zimowe do auta dostawczego na sezon 2019/2020

Najlepsze opony zimowe do auta dostawczego na sezon 2019/2020

Wysokiej klasy ogumienie zimowe jest szczególnie istotne dla aut dostawczych, gdyż przewożenie ciężkich ładunków wpływa negatywnie na właściwości jezdne. Warto zatem przekonać się, jakie modele opon stanowią najlepszy wybór na sezon zimowy 2019/2020?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 13-11-2019

Metodologia testu według ADAC

Redaktorzy niemieckiego automobilklubu ADAC w 2019 roku sprawdzili możliwości 15 modeli ogumienia zimowego w rozmiarze 205/65 R16, które dedykowane jest autom dostawczym. Organizacja ta przeprowadza drobiazgowe testy, podczas których mierzonych jest wiele parametrów dotyczących przyczepności opon, ale i nie tylko.

Najważniejsze dla końcowego wyniku osiągniętego przez dany model ogumienia zimowego są rezultaty cząstkowe uzyskane w zakresie właściwości jezdnych na nawierzchni mokrej i ośnieżonej. Stanowią one łącznie 50% noty finalnej. ADAC sprawdza również zachowanie na jezdni suchej oraz pokrytej lodem. Badaniom podlega ponadto poziom oporów toczenia, hałaśliwość oraz trwałość, a więc parametry, które mają największe znaczenie dla komfortu i ekonomiki jazdy.

Continental VanContact Winter

Zwycięzcą testu opon zimowych ADAC w rozmiarze 205/65 R16 został Continental VanContact Winter, a więc model, który tryumfował także w porównaniu Auto Bild z 2018 roku (225/70 R15). Rezultaty te udowadniają, że produkt niemieckiej marki stanowi aktualnie jedną z najlepszych propozycji zimowego ogumienia na potrzeby auta dostawczego. Od zakupu mogą odstraszać jednak dwie wady Continentala. Pierwsza z nich to wysoka cena, a drugą stanowi relatywnie niska żywotność, co sprawia, że eksploatacja opony okazuje się droższa na tle konkurencji.

Pirelli Carrier Winter

Drugie miejsce w omawianym zestawieniu ADAC zajęła opona Pirelli Carrier Winter. Produkt włoskiej marki jest nieco tańszy od Continentala, a ponadto oferuje lepszą trwałość i niższe zużycie paliwa. Parametry ekonomiczne wypadają więc zachęcająco, ale czy Pirelli góruje także nad konkurentami pod kątem przyczepności? Okazuje się, że i w tej konkurencji wypada nieźle. Choć zastanawiające wydają się przeciętne rezultaty na nawierzchni mokrej, to w przypadku jezdni suchej oraz pokrytej śniegiem Carrier Winter gwarantuje dobry poziom bezpieczeństwa jazdy.

Michelin Agilis Alpin

Ostatnie miejsce na podium wywalczył Michelin Agilis Alpin, a więc opona chwalona przede wszystkim za bardzo wysoką żywotność. Test ADAC potwierdził tę obiegową opinię, gdyż Michelin uzyskał najlepszą notę w kategorii tempa zużycia. Francuski produkt osiągnął również wiodące wyniki w zakresie przyczepności na śniegu oraz lodzie. Piętą achillesową tego modelu są natomiast właściwości jezdne na nawierzchni suchej. W kontekście wad warto również nadmienić, że Michelin Agilis Alpin okazał się najdroższym modelem w zestawieniu.

Falken EuroWinter Van01

Na pierwszych trzech miejscach w teście ADAC uplasowały się produkty segmentu premium, których cena często skutecznie odstrasza potencjalnych kupujących. Niektóre modele wyróżniły się jednak dobrą relacją ceny do jakości, czego przykładem jest Falken EuroWinter Van01. Oponę japońskiego wytwórcy można określić mianem najoszczędniejszej. Relatywnie niskie koszty zakupu idą bowiem w parze z wysoką trwałością oraz umiarkowanym zużyciem paliwa. Falken satysfakcjonująco spisał się podczas testów na jezdni suchej, mokrej oraz pokrytej lodem. Przeciętnie wypadły jednak rezultaty osiągnięte na drodze ośnieżonej.

Matador MPS 530 Sibir Snow Van

Szukając jakościowo przyzwoitej opony zimowej w atrakcyjnej cenie, warto skierować swoją uwagę w stronę modelu Matador MPS 530 Sibir Snow Van. Produkt ten pomimo niskich kosztów zakupu oferuje zaskakująco dobrą przyczepność na nawierzchni mokrej oraz ośnieżonej. Gorzej prezentują się jednak wyniki uzyskane na nawierzchni suchej oraz parametry związane z oszczędnością. W niskiej cenie nie da się jednak mieć wszystkiego.

Jakość czy cena?

W przypadku opon do aut dostawczych zauważyć można jedną prawidłowość. Większość z nich oferuje długą żywotność oraz niskie zużycie paliwa, ale tylko te najdroższe łączą wysoką ekonomikę jazdy z co najmniej dobrymi wynikami przyczepności w różnych warunkach atmosferycznych. Nie chcąc więc szukać kompromisów związanych z bezpieczeństwem jazdy, trzeba niestety sięgnąć głębiej do portfela.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro