Najczęstsze usterki nowoczesnych samochodów
Zdaniem eksperta

Najczęstsze usterki nowoczesnych samochodów

Kiedyś mechanika, dziś elektronika. Popularne usterki w samochodach zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Co najczęściej trapi współczesne auta?

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 26-08-2019

O ile kiedyś kierowca miał dużą szansę na samodzielną naprawdę auta unieruchomionego na drodze przez awarię, o tyle dzisiaj często nawet do wymiany przepalonej żarówki trzeba wzywać autoryzowany serwis, gdyż czynność taka wiąże się np. z demontażem zderzaka. Takie są konsekwencje rozwoju technologii i projektowania pojazdów, aby zarabiać nie tylko na ich sprzedaży, ale również serwisowaniu.

Jakie są najczęstsze przyczyny unieruchomienia współczesnych aut? Oto one.

Akumulator

W samochodach sprzed kilku dekad pojawiały się głównie usterki mechaniczne. Obecnie większość awarii ma związek z elektroniką, której w minionych latach zaczęło pojawiać się na pokładach aut coraz więcej. Tradycyjne zegary zastąpiły ekrany, znacząco rozbudowane zostały systemy multimedialne, a coraz więcej systemów zasilanych jest prądem. To powoduje, że w nowoczesnych samochodach najczęstszą przyczyną unieruchomienia pojazdu jest usterka… akumulatora.

Awaria akumulatora

Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze akumulatory we współczesnych autach są o wiele bardziej obciążone niż kiedyś, zasilają bowiem coraz więcej układów. Po drugie – o czym zapewne nie myśli wielu kierowców – jakość akumulatorów spadła. Pojawiło się wielu nowych producentów, a konkurencja pomiędzy markami opiera się na walce o niską cenę. Dlatego w celu obniżenia ryzyka wystąpienia usterki elektroniki w pojeździe warto wybierać markowe dobrej jakości akumulatory.

Problemy z elektroniką w samochodach nie są nowością. Słynęły z nich modele już sprzed kilkunastu lat, takie jak Peugeot 307 i Peugeot 607, BMW Z4, Audi A4, Smart Roadster czy Land Rover Range Rover trzeciej generacji.

Dostęp bezkluczykowy

System, który powstał z myślą o poprawie komfortu kierowców, często powoduje problemy z dostaniem się do wnętrza lub rozruchem auta. Mowa o dostępie bezkluczykowym, który eliminuje konieczność wyjmowania za każdym razem kluczyka i umieszczania go w stacyjce w celu uruchomienia silnika.

System bezkluczykowy

Swego czasu głośno było o częstych awariach systemu „hands free” w drugiej generacji Renault Megane, którym dotkniętych było nawet kilkadziesiąt procent egzemplarzy tego modelu.

System bezkluczykowy przyczynił się również do całkowitej zmiany tego, w jaki sposób funkcjonują złodzieje samochodów. Dziś mało kto włamuje się do auta za pomocą łomu czy śrubokręta. W przypadku nowoczesnych aut wystarczy tzw. walizka, która przechwytuje sygnał emitowany przez kluczyk i tym samym niejako oszukuje auto. Złodziej w takim przypadku jest w stanie wejść do auta i odjechać nim tak samo, jak kierowca posiadający oryginalny kluczyk w kieszeni spodni.

Osprzęt silnika

Niezwykle popularną – tuż po awarii akumulatora – przyczyną usterek w nowoczesnych samochodach jest ogólnie pojęty osprzęt silnika. Zaliczamy do niego układ zapłonowy czy wtryskowy, ale też elektronikę sterującą silnikiem. Powszechną przypadłością dużej liczby modeli jest usterka czujnika położenia wału korbowego i spalania stukowego, nieprawidłowa praca przepływomierza, a także uszkodzenie cewki zapłonowej.

Osprzęt silnika

Częste problemy z osprzętem silnika można zaobserwować w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Wśród nich często pojawia się Audi A6, Alfa Romeo Brera i Alfa Romeo 159, Citroen C5, Volvo V50 oraz Mazda 3.

Skrzynia biegów

Automatyczne skrzynie biegów to dziś nie tylko wygoda, lecz także znacząco lepsze osiągi i niższe spalanie niż w przypadku skrzyń manualnych. Nic dziwnego, że „automaty” znajdziemy nawet w najbardziej wyczynowych, sportowych modelach aut. Niestety automatyczne przekładnie to również możliwa przyczyna poważnej awarii, która całkowicie unieruchamia pojazd.

Automatyczna skrzynia biegów

W których modelach samochodów skrzynie biegów były zmorą kierowców? Słabe opinie swego czasu miały przekładnie bezstopniowe Multitronic w Audi, automatyczne Geartronic montowane w Oplach Insignia, Volvo XC60 i Citroenach C5, skrzynie biegów CVT występujące w Hondzie Civic, zautomatyzowane skrzynie Selespeed w Alfie Romeo, bezstopniowe skrzynie CVT z Nissana Qashqai i X-Trail, a także 6-biegowy automat Hydra-Matic z Chevroleta Cruze.

Alternator

Problemy z rozruchem w nowoczesnych samochodach są zazwyczaj związane z akumulatorem, jednak częstą przyczyną są również usterki alternatora oraz rozrusznika. Przyczyny tego stanu rzeczy można szukać poniekąd w systemie Start/Stop wyłączającym automatycznie silnik samochodu podczas postoju.

Często uruchamianie jednostki napędowej znacznie obciąża akumulator, alternator oraz rozrusznik, które mimo że są konstruowane z myślą o większej wytrzymałości, z czasem przestają funkcjonować poprawnie. A to przekłada się na problemy z uruchomieniem pojazdu.

Przycisk do wyłączania systemu Start/Stop

Niesprawności alternatora często pojawiały się w takich modelach samochodów jak Suzuki Grand Vitara, Fiat 500 i Fiat Panda, Lancia Ypsilon, Toyota Yaris czy Seat Ibiza.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro