Gadżety samochodowe dla starszego kierowcy
Nawet gdy na skroni przybywa siwych włosów, jazda samochodem nadal sprawia przyjemność. Należy jednak zadbać o to, by jeździło się wygodnie i bezpiecznie. Oto kilka niedrogich sposobów na ułatwienie sobie…
Z roku na rok z taśm produkcyjnych zjeżdża coraz więcej samochodów wyposażonych w układ doładowania. Jego trwałość uzależniona jest jednak od wielu czynników, a awarie nie należą do rzadkości. Jak zatem rozpoznać i rozwiązać problemy z doładowaniem jednostki napędowej?
Czas czytania: 4 min
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Zasada działania układu doładowania silnika jest stosunkowo prosta i polega na wtłoczeniu większej ilości powietrza do cylindra w celu efektywniejszego spalania mieszanki. Za ten proces jest odpowiedzialna turbosprężarka lub kompresor. W ten sposób silnik wytwarza więcej energii, która przekłada się na lepsze osiągi samochodu.
Układ doładowania wymaga odpowiedniej szczelności i bardzo dobrego smarowania, aby mógł osiągnąć pełną sprawność. Nawet niewielkie uchybienia w tych kwestiach będą powodować duże spadki mocy lub inne problemy z silnikiem.
Wielu kierowców dopiero po fakcie uszkodzenia turbiny dowiaduje się, że jej łożyska smarowane są olejem silnikowym – dokładnie tym, którego właściciel auta nie wymieniał od dłuższego czasu. Olej nie tylko smaruje łożyska, ale także konserwuje uszczelniacze, zabezpiecza przed korozją i troszczy się o czystość silnika i turbosprężarki. Jeśli nie dbamy o jakość smarowania, to po pewnym okresie zaczynają powstawać nagary i inne zanieczyszczenia, które w pierwszej kolejności zatykają kanały doprowadzające olej do turbiny.
Problem ich niedrożności stanowi jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarki. Bezpośrednio prowadzi bowiem do uszkodzenia łożysk turbiny i ograniczenia sprawności pracy obydwu wirników osadzonych na jednym wale. Do głównych objawów należą spadek mocy oraz przeważnie wzrost zużycia oleju.
Innym częstym problemem dotykającym turbiny są uszkodzenia wirnika mogące powstać chociażby w efekcie niewłaściwej filtracji powietrza czy zbyt wysokiej temperatury spalin. W tym przypadku objawy są już słyszalne, gdyż wkręcaniu się wirników na wysokie obroty towarzyszy charakterystyczny świst.
W przypadku turbin ze zmienną geometrią warto przyjrzeć się bliżej pracy kierownic hydraulicznych. Ich zapieczenie jest coraz częstszym problemem nowoczesnych silników wysokoprężnych.
Im wcześniej zauważymy niepokojące zachowanie auta, tym większe prawdopodobieństwo obniżenia kosztów napraw. Dość popularne jest regenerowanie turbin, co przeważnie kosztuje mniej więcej kilkaset złotych. Droższym, ale pewniejszym rozwiązaniem jest zakup zamiennika jednej z uznanych marek, jak Garrett czy KKK. Cena takiego podzespołu zamyka się zwykle w przedziale 1500–3000 zł w zależności od wielkości i technologicznego zaawansowania turbo.
Układ doładowania to nie tylko turbosprężarka, o czym z pewnością przekonali się kierowcy, których auta miały problem z intercoolerem. Podzespół ten wyglądem przypomina do złudzenia chłodnicę i pełni podobną funkcję, ale z tą różnicą, że obniża temperaturę sprężonego przez turbinę powietrza, a nie cieczy chłodzącej.
Awarie intercoolera dotyczą przede wszystkim utraty szczelności, wskutek czego zauważalny jest spadek mocy. Rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego podzespołu na nowy. Koszt zamiennika oscylować będzie najczęściej w granicach 300–400 zł.
Informacje o ciśnieniu doładowania, a więc ilości dostarczanego powietrza, przekazywane są do komputera sterującego pracą silnika. Ten, na podstawie wszystkich dostępnych informacji, dobiera odpowiedni skład mieszanki powietrzno-paliwowej, mając na celu zmaksymalizowanie efektywności pracy silnika.
Co stanie się, jeśli czujnik ciśnienia doładowania zostanie uszkodzony, a komputer otrzyma błędne odczyty? Może wówczas dojść do sytuacji, w której silnik podczas jazdy nagle będzie tracić moc. Rozwiązaniem jest wymiana czujnika, co kosztować będzie ok. 100–200 zł.
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu