Gadżety samochodowe dla starszego kierowcy
Nawet gdy na skroni przybywa siwych włosów, jazda samochodem nadal sprawia przyjemność. Należy jednak zadbać o to, by jeździło się wygodnie i bezpiecznie. Oto kilka niedrogich sposobów na ułatwienie sobie…
Każde auto jest naszpikowane czujnikami stanowiącymi źródło danych niezbędnych do zapewnienia właściwej pracy silnika czy też odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Które z nich najczęściej zawodzą i z jakimi kosztami naprawy trzeba się liczyć?
Czas czytania: 4 min
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Wszystkie czujniki występujące w kolektorze dolotowym można uznać za dość awaryjne, gdyż na ich zużycie wpływ ma niska jakość powietrza. Wynika to przede wszystkim ze stosowania filtrów marnej jakości oraz sportowych produktów w kształcie stożka. Negatywne oddziaływanie wykazują także nieszczelności w układzie dolotowym czy zaniedbania w regularnej wymianie filtrów. Warto zatem pamiętać o wykonywaniu cyklicznych przeglądów i wyborze produktów filtrujących markowych producentów. Do takich zaliczyć można części produkowane przez firmy Bosch, Knecht czy Filtron.
W gronie czujników umieszczonych w kolektorze dolotowym wymienić można przede wszystkim przepływomierz, a także występujący w niektórych konstrukcjach czujnik ciśnienia doładowania i temperatury zasysanego powietrza. Każdy z nich w mniejszym lub większym stopniu będzie narażony na działanie zanieczyszczeń w skutek nieodpowiedniej filtracji. Nie zawsze jednak wystąpienie pierwszych objawów uszkodzenia sensorów będzie oznaczać konieczność ich wymiany. W wielu przypadkach pomaga wykręcenie i wyczyszczenie elementów bezpośrednio odpowiedzialnych za pomiar.
Sonda lambda umieszczona jest w kolektorze wydechowym, a jej funkcja związana jest z badaniem składu spalin. Dzięki informacjom przekazywanym do komputera sterującego silnikiem możliwe jest dobieranie takich proporcji mieszanki powietrzno-paliwowej, aby spalanie odbywało się w najbardziej efektywny sposób.
Sonda lambda z jednej strony wytrzymywać musi wysokie temperatury gazów usuwanych z cylindra, a z drugiej narażona jest na uszkodzenia mechaniczne. Jej obudowa wystaje bowiem poza obręb wydechu. Awarie sondy z reguły przejawiają się znaczącym zwiększeniem zużycia paliwa. Naprawa często sprowadza się do wymiany elementu na nowy, co wiąże się z kosztem rzędu 100–200 zł.
Niezwykle istotnymi dla poprawnej pracy silnika są czujniki położenia wału i wałka rozrządu. Informacje pochodzące z tych dwóch elementów obrazują prędkość obrotową wału oraz wałka, a także określają pozycję, w jakiej znajduje się tłok cylindra. Na tej podstawie komputer silnika jest w stanie skutecznie sterować układem wtryskiwaczy i zapłonem.
Obydwa sensory wykazują się sporą podatnością na wibracje pochodzące od pracującej jednostki napędowej. W skutek ich działania może dochodzić do poluzowania mocowań i innych uszkodzeń. W większości przypadków awarie pojawiają się przy znacznym przebiegu i są równoznaczne z koniecznością wymiany całego czujnika. Koszt zakupu wynosi z reguły ok. 50–100 zł.
Niesprawności aktywnych układów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ASR czy ESP, często wiążą się właśnie z uszkodzeniami czujników. Odpowiadają one za pomiar prędkości obrotowej koła, co stanowi bazę do skutecznego działania wspomnianych systemów. Czujniki te znajdują się w miejscach eksponowanych i narażonych na uszkodzenia mechaniczne. Niekiedy awarie są proste w usunięciu, gdyż wynikają z przerwania obwodu elektrycznego. W innych przypadkach konieczna jest jednak wymiana całego podzespołu, który kosztuje ok. 50–100 zł.
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu