Na czym polega działanie układu przeniesienia napędu?

Na czym polega działanie układu przeniesienia napędu?

Układ przeniesienia napędu odpowiada za dostarczenie energii wypracowanej przez silnik bezpośrednio na koła pojazdu. Dzięki niemu możliwe jest wprawienie auta w ruch. W jaki sposób dokonuje się ten proces i które podzespoły biorą udział w napędzaniu kół?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 22-08-2017

Rodzaje napędów

Istnieje kilka koncepcji, na bazie których rozwiązano kwestię przeniesienia napędu. Klasyczna to układ z silnikiem umieszczonym podłużnie z przodu oraz wałem napędowym przenoszącym moment na tylne koła. Nie jest to jednak rozwiązanie najbardziej rozpowszechnione, gdyż aktualnie dominuje układ przedni zespolony. Oznacza to, że wszystkie elementy napędowe stanowią zespół i umieszczone są w przedniej części auta, napędzając jednocześnie przednią oś. Istnieje również układ tylni zespolony, który obecnie należy do rzadkości.

Częściej można spotkać natomiast układ centralny, który stosowany jest w samochodach sportowych. Silnik umieszczony jest przed osią tylną i napędza tylne koła. Gwarantuje to bardzo dobre rozłożenie masy między poszczególne osie. Ostatnim typem układu napędowego jest 4x4. W takim przypadku silnik umieszczony jest z przodu pojazdu, a zespół wałów napędowych napędza zarówno oś przednią, jak i tylną, zapewniając optymalną trakcję także w trudnych warunkach. Układ ten jest charakterystyczny dla aut o charakterystyce terenowej.

Sprzęgło i skrzynia biegów

Wszystkie opisane wyżej układy pomimo różnic mają też elementy wspólne, do których można zaliczyć chociażby sprzęgło i skrzynię biegów. Pierwszy podzespół łączy koło zamachowe silnika ze skrzynią biegów, przekazując w ten sposób wypracowaną przez motor energię. Ponadto sprzęgło pozwala na rozłączenie napędu i zmianę przełożenia. Skrzynia biegów współpracuje zatem ze sprzęgłem i pozwala na jak najbardziej efektywne wykorzystanie mocy i momentu silnika przez dobór odpowiedniego przełożenia. Ten proces może odbywać się manualnie, półautomatycznie lub automatycznie w zależności od rodzaju zastosowanej skrzyni biegów.

Wał napędowy i mechanizm różnicowy

W klasycznym układzie wałek napędowy w skrzyni biegów połączony jest z wałem, który biegnie praktycznie przez całą długość podwozia, łącząc się z tylnym mechanizmem różnicowym (dyferencjałem) i przekazując w ten sposób energię na oś napędową. W przypadku napędu przedniego sprawa jest uproszczona, gdyż zespolony układ zawiera mechanizm różnicowy i zastosowanie dodatkowego wału nie jest potrzebne, a dyferencjał łączy skrzynię biegów z półosiami.

Mechanizm różnicowy niezależnie od rodzaju napędu pełni podobną funkcję i umożliwia obracanie się poszczególnych kół jednej osi z różnymi prędkościami. Podzespół ten stosowany jest przy każdej z osi napędowych i dzięki niemu w praktyce nie dochodzi do poślizgu kół wynikającego z różnej odległości, którą muszą przebyć podczas skręcania.

Półosie i przeguby

Przeniesienie energii wypracowanej z silnika bezpośrednio na koła w nowoczesnych konstrukcjach odbywa się przez półosie i przeguby. Sama półoś w zamyśle jest elementem sztywnym, jednakże na jej zakończeniu znajdują się wspomniane wcześniej przeguby w gumowej osłonie zabezpieczającej. Dzięki nim możliwe jest przeniesienie napędu pod kątem, umożliwiając jednocześnie załamanie wałka półosi. W ten sposób dochodzi do napędzenia osi skrętnej.

Prostsze konstrukcje, oparte o zawieszenia zależne, nie mają przegubów, gdyż moment jest przekazywany przez półosie pod kątem prostym. Dotyczy to tzw. sztywnych mostów, często spotykanych w autach terenowych i użytkowych.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro