Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Jeżeli nie zmienisz ustawień, będą one zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Na bieżni czy na ulicy?

Bieganie zarówno na bieżni, jak i na świeżym powietrzu ma swoje wady i zalety. Wiele osób zastanawia, czy liczy się jedynie ruch, czy jest także istotne jego miejsce. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Magdalena Przypłata Magdalena Przypłata / 17-02-2016

Bieganie to sport, który wpływa niezwykle korzystnie na zdrowie, a regularny trening oddziałuje na organizm kompleksowo. Już po kilku tygodniach można zaobserwować spadek ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu, a także zwiększenie wydolności organizmu. Jogging przyczynia się także do zmniejszenia ryzyka zawału serca, wzmocnienia układu mięśniowego i kostnego, zapobiega osteoporozie, cukrzycy oraz depresji i nerwicy. Biegając, ładujemy nasze akumulatory, mamy więcej energii i jesteśmy bardziej zadowoleni z życia. Oprócz korzyści zdrowotnych bieganie świetnie wpływa na naszą sylwetkę, ujędrnia i kształtuje ciało.

Bieganie na bieżni

Bieżnia to sprzęt dostępny w każdym klubie fitness, obecnie bardzo popularny również w wielu domach. Przede wszystkim pod dachem biegamy w komfortowych warunkach, w siłowni czy klubie fitness panuje optymalna temperatura i wilgotność powietrza, nie martwimy się niepogodą, deszczem, chłodem czy śniegiem. Dlatego wiele osób rezygnuje zupełnie treningu na zewnątrz, zwłaszcza w okresie zimowym i jesiennym. W trakcie treningu można założyć słuchawki i posłuchać ulubionej muzyki, zupełnie się wyłączyć, nie martwiąc się o bezpieczeństwo, jak w przypadku joggingu na ulicy czy chodniku. Co więcej, można ćwiczyć o dowolnej porze, nawet w nocy, co w przypadku tradycyjnego biegania może być dość ryzykowne.

Elektryczna bieżnia daje również możliwość dokładnego zaplanowania obciążeń biegowych, takich jak podbiegi, tempo czy interwały. Dużym udogodnieniem jest wbudowany panel, pozwalający zmierzyć puls i osiągi bez używania innych dodatkowych sprzętów. Dodatkowo profesjonalna bieżnia jest bardziej miękka od naturalnego podłoża, dlatego rzadziej powoduje kontuzje typowe dla biegania w terenie. Trenując w siłowni, mamy możliwość poprawy techniki biegu dzięki lustrom znajdującym się wokół.

Wersja stacjonarna ma też swoje minusy. Bieganie jest dosyć monotonne i nie nadaje się do pokonywania bardzo długich tras, na przykład 30 km. Dzięki ułatwieniom, jakie daje sala treningowa, tracimy dużo mniej kalorii niż w czasie przemierzając taki sam dystans w terenie. W siłowni nie musimy pokonywać oporu powietrza, a nasz organizm nie zużywa energii na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała, dlatego spalamy mniej kalorii. Urządzenie to nie nauczy nas również pokonywania zakrętów i zbiegów, a nieodpowiednie korzystanie z bieżni – brak specjalnychbutów do biegania – i niedostosowanie obciążeń do własnych możliwości może doprowadzić do różnego rodzaju urazów.

Bieganie na ulicy

Biegając na świeżym powietrzu, możemy pokonywać długie dystanse, a zmieniające się widoki motywują do wysiłku i odwracają uwagę od narastającego zmęczenia. Jogging na ulicy, której powierzchnia jest twarda i równa, sprawia, że technika biegu jest dosyć prosta i każdy kolejny krok jest podobny do poprzedniego, biegniemy automatycznie, a dobra przyczepność płaskiego podłoża umożliwia szybki bieg. Ruch na świeżym powietrzu wzmacnia odporność organizmu, który potem lepiej walczy z infekcjami. Biegając w chłodniejsze dni, hartujemy organizm, poprawiając tym samym przemianę materii i ukrwienie skóry.

Jednakże twarda powierzchnia, asfaltowa lub betonowa, ma też swoje wady –może powodować kontuzje i przeciążenie stawów. Problem mogą częściowo rozwiązać dobrze dobrane buty z odpowiednią amortyzacją, jednak nie gwarantują całkowitej ochrony przed urazem. Także trudne warunki pogodowe potrafią odstraszać wielu biegaczy i sprawić, że zupełnie zrezygnują z treningu. Jeśli decydujemy się na jesienno-zimowy jogging, musimy mieć również odpowiedni strój, który uchroni nas przed trudnymi warunkami pogodowymi. Najlepszym rozwiązaniem jest ubranie się na cebulkę, a w chłodniejsze dni założenie bielizny termoaktywnej.

Zarówno bieganie na bieżni, jak i na ulicy ma swoich zwolenników i przeciwników. To, jaki rodzaj treningu wybierzemy, zależy zazwyczaj od naszych indywidualnych preferencji. Warto poznać i rozważyć wady i zalety zarówno biegania w pomieszczeniu, jak i na świeżym powietrzu i wybrać rozwiązanie dla siebie najlepsze.

podziel się