Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Multimetr – jak z niego korzystać i czego możemy się dzięki niemu dowiedzieć o samochodzie?

Miernik uniwersalny to jedno z najbardziej wszechstronnych urządzeń do diagnostyki problemów z samochodową elektroniką. Jego sprawna i bezpieczna obsługa wymaga jednak podstaw znajomości obwodów elektrycznych. Jak więc korzystać z multimetru, aby pomógł, a nie zaszkodził?

Łukasz Żyła
Łukasz Żyła 25-11-2014 aktualizacja: 29-05-2018

Czas czytania: 5 min

FacebookTwitter
zamknij

Multimetr – jak z niego korzystać i czego możemy się dzięki niemu dowiedzieć o samochodzie?

Multimetr, nazywany też miernikiem uniwersalnym, jest niewielkim urządzeniem, które spełnia wiele funkcji. Umożliwia szybkie i łatwe zbadanie takich parametrów, jak napięcie, natężenie i opór elektryczny w obwodzie. Zrobimy to za pomocą tanich urządzeń, które kosztują tylko ok. 20 zł. Jeśli jednak zainwestujemy nieco więcej, możemy stać się posiadaczami multimetru mierzącego również natężenie światła, poziom głośności czy temperaturę. Każdy miernik uniwersalny jest wyposażony w wyświetlacz, który umożliwia odczyt pomiaru, a także gniazda wejściowe, do których są podłączane przewody umożliwiające diagnostykę. Do jednego z nich o nazwie COM podpinamy masę (czarny przewód). W drugie z gniazd, oznaczone symbolem VΩmA, wpinamy czerwony kabel, gdy chcemy zmierzyć napięcie, opór elektryczny czy niskie wartości natężenia. Z ostatniego wejścia korzystamy w przypadku pomiaru większych natężeń prądu. W naszym przypadku maksymalne natężenie, jakie możemy zmierzyć, wynosi 10 A. Niektóre multimetry umożliwiają diagnostykę do 20 A. W zależności od tego, co chcemy mierzyć, w takiej pozycji ustawiamy pokrętło.

Sprawdzamy kondycję akumulatora

Akumulator to bardzo ważny element każdego pojazdu. Bez niego rozruch samochodu jest wręcz niemożliwy. Czasami jednak bateria odmawia posłuszeństwa. Czy wina niesprawności leży po stronie akumulatora, czy może siadł alternator. A może z prądu korzysta inne urządzenie? Kondycję akumulatora w łatwy sposób zmierzymy multimetrem. W samochodach występuje prąd stały, najczęściej o napięciu 12 V.

Na początku podpinamy czarny przewód do wejścia COM, czerwony natomiast do gniazda, przy którym widnieje litera V. Na naszym urządzeniu gniazdo to jest oznaczone symbolem VΩmA. Teraz możemy ustawić pokrętło w pozycji prądu stałego (DCV) do 20 V. Tak przygotowany multimetr jest gotowy do pomiaru. Aby uzyskać wynik, czarnym przewodem dotykamy na akumulatorze klemy ujemnej (-), czerwonym – dodatniej (+). Działająca bateria powinna pokazywać wynik do 12,5 V. Jeśli ta wartość jest znacznie niższa, może to oznaczać, że niedługo akumulator odmówi posłuszeństwa lub jest niedoładowany. Pomiaru napięcia warto dokonać w taki sam sposób przy włączonym silniku, a wtedy wartość ta powinna wzrosnąć do 13,6–14,4 V. Jeśli przy pełnym obciążeniu (włączone radio, dmuchawy itd.) zacznie ona spadać poniżej 13,5 V, może to oznaczać zbliżające się problemy z ładowaniem alternatora. 1 2

Pożeracze prądu

Multimetr dzięki szerokiemu zastosowaniu umożliwia sprawdzenie, czy w aucie jakieś urządzenia nie korzystają z prądu. Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy stan akumulatora jest dobry, a mimo to, po sprawdzeniu napięcia na nim, otrzymujemy wartość zdecydowanie za niską. Na szczęście również tego pomiaru możemy dokonać za pomocą miernika uniwersalnego. W tym celu musimy zmierzyć natężenie prądu. Ustawiamy więc pokrętło na symbolu „10 A” lub w niektórych multimetrach „20 A”. Tak jak w poprzednim przypadku czarną sondę podłączamy do wejścia COM, czerwoną tym razem wpinamy do wejścia umożliwiającego badanie większego natężenia (u nas gniazdo 10 ADC). Pomiar nie należy do specjalnie trudnych zadań. W pierwszej kolejności musimy jednak zdjąć plusową klemę z akumulatora. Trzeba robić to ostrożnie, aby po odłączeniu nie dotknąć nią metalu, co może spowodować zwarcie. Odkręconą klemę „stykamy” z czarnym przewodem multimetru, czerwonym natomiast dotykamy zacisku plusowego akumulatora. W ten sposób wpinamy się szeregowo w układ elektryczny. Uzyskany wynik nie powinien wskazywać więcej niż 0,05 A. Jeśli jest większy, oznacza to, że z prądu korzysta inne urządzenie, rozładowując baterię. Pomiaru dokonujemy na niepracującym silniku po około 20 minutach od wyłączenia zapłonu. Bezpośrednio po wyjściu z samochodu niektóre urządzenia mogą jeszcze pracować, co zafałszuje wynik.

3 4 5

Sprawdzamy świece żarowe

Świece żarowe to ważny element każdego silnika wysokoprężnego. Podgrzewają one powietrze w komorze spalania, dzięki czemu dochodzi do zapłonu umożliwiającego rozruch silnika. Niesprawne świece najczęściej powodują kłopoty z odpaleniem silnika (szczególnie zimnego), a także jego nierówną pracę. Jeśli więc obawiamy się o nie, warto je sprawdzić. Możemy zrobić to za pomocą multimetru. Na początku trzeba sprawdzić, gdzie w aucie znajdują się świece, i do nich się dostać. Najczęściej wystarczy odkręcić górną osłonę silnika, a następnie ściągnąć „fajki” ze świec. Na szczęście obejdzie się bez ich wykręcania. Jeśli mamy już dostęp do świec, ustawiamy miernik w pozycji mierzącej opór na jak najniższą wartość (w naszym przypadku 200 Ω). Przewody wpinamy tak jak w przypadku sprawdzania kondycji akumulatora. Tak przygotowany miernik jest gotowy do pomiaru rezystancji na świecy żarowej. Czarny przewód stykamy do masy (może być to minus akumulatora), natomiast czerwonym dotykamy czubka świecy. Sprawna świeca powinna dać wynik ok. 1 Ω (im mniej, tym lepiej). W naszym przypadku uzyskany wynik 120 Ω oznacza, że świecę należy wymienić. Jeśli któraś ze świec nie daje wyniku, najprawdopodobniej jest on wyższy niż ustawiona na multimetrze wartość. Aby go uzyskać, zwiększmy skalę na mierniku. 6 7 8

Multimetr to bardzo przydatne, wszechstronne urządzenie. Dzięki niemu możemy zdiagnozować problemy nie tylko z ładowaniem, ale także z bezpiecznikami czy przerwanymi obwodami elektrycznymi. Najprostsze urządzenia kosztuje niewiele, bo tylko ok. 20 zł. Cena nieduża, pomoc w pracy natomiast spora.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro