Aktualnie trwa przerwa techniczna w serwisie PayU. Do godziny 6:00 rano, możesz z tego powodu napotkać problemy z płatnościami. Bardzo przepraszamy za utrudnienia.

Montujemy wyciągarkę w terenówce – jak się do tego zabrać

Czy samodzielny montaż wyciągarki w terenówce jest możliwy? Wiele osób powie, że nie, ale przy odrobinie zamiłowania do majsterkowania oraz dostępie do kilku narzędzi jesteśmy w stanie zamontować wyciągarkę w zaciszu własnego garażu. Jeżeli jednak nie czujemy się na siłach, warto zlecić tę czynność wyspecjalizowanym serwisom z uwagi na bezpieczeństwo późniejszego użytkowania.

Lucjan Korytko Lucjan Korytko / 31-03-2016

Wyróżnia się trzy rodzaje wyciągarek: mechaniczne, hydrauliczne i najbardziej popularne elektryczne. Montaż wyciągarek mechanicznych i hydraulicznych wymaga sporego doświadczenia i wiedzy, więc można uznać, że zawsze powinniśmy go zlecać fachowcom. W przypadku wyciągarek elektrycznych jest to prostsze, ale i tak wymaga sporych umiejętności.

Zakup wyciągarki – na co zwrócić uwagę

Uciąg. Zanim zabierzemy się za montaż, musimy dobrać właściwą wyciągarkę. Jej zadaniem jest pomoc w sytuacjach awaryjnych podczas jazdy w terenie. Ma ona służyć przede wszystkim autu, na którym będzie zamontowana, dlatego należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jej uciąg. Wybór wyciągarki o odpowiednim uciągu zależy od masy naszego auta. Producenci podają go w funtach, przykładowo 10 000 lbs to 4536 kg. Dla aut wykorzystywanych rekreacyjnie wystarczający będzie stosunek uciągu wyciągarki do masy auta na poziomie 2,5. Oznacza to, że do samochodu ważącego 2 tony powinniśmy kupić wyciągarkę z uciągiem minimum 9000 lbs.

Długość liny. Decydując się na zakup konkretnego modelu, zwróćmy uwagę na długość liny i na materiał, z którego została zrobiona oraz na ogólną jakość wykonania. Wyciągarka narażona jest na działanie warunków atmosferycznych, więc im wyższa jakość, tym dłużej będzie wyglądała estetycznie. Warto się także zainteresować elementami montażowymi – które są w zestawie, a które będziemy musieli dokupić osobno.

Montaż wyciągarki – krok po kroku

Producenci wyciągarek w zestawie dostarczają większość elementów montażowych i osprzęt dodatkowy, taki jak pilot sterowania, który może być przewodowy lub bezprzewodowy. Zazwyczaj zestaw zawiera także przewody elektryczne i śruby montażowe do przykręcenia wyciągarki do płyty. Nie znajdziemy w nim płyty montażowej, ponieważ musi być dobrana do konkretnego modelu auta. Większość płyt montażowych do popularnych aut terenowych jest powszechnie dostępna. Są także płyty uniwersalne, ale po zakupie takiej płyty może się okazać, że jej montaż do ramy oraz sam montaż wyciągarki do płyty jest bardzo utrudniony, a czasami wręcz niemożliwy. W ostateczności można zlecić jej wykonanie, tak by pasowała do naszego modelu auta, w zakładzie specjalizującym się w produkcji elementów ze stali. Przystępując do prac montażowych, musimy przygotować niezbędne narzędzia. Oprócz kompletu kluczy, którymi zdemontujemy zderzak, osłony, grill itp. niezbędna może się okazać szlifierka kątowa. Na pewno przyda się wiertarka wraz z dobrej jakości wiertłami do metalu oraz punktaki.

Ponieważ używanie wyciągarki związane jest z oddziaływaniem sporych sił, montaż jej powinien być wykonany naprawdę solidnie, by jej używanie było bezpieczne. Wyciągarkę montuje się do elementów ramy auta. Idealnym miejscem jest belka wzmacniająca znajdująca się pod zderzakiem. Do niej należy przymocować płytę montażową, a do płyty wyciągarkę.

Prace należy rozpocząć od zdemontowania zderzaka i osłon podwozia. Następnie należy dokładnie wymierzyć miejsce montażu, uwzględniając przy tym konstrukcję zderzaka, bo będziemy musieli zrobić otwór umożliwiający przykręcenie wyciągarki. Gdy już określimy na belce miejsce montażu, przystępujemy do precyzyjnego oznaczenia miejsc, w których wywiercone zostaną otwory na śruby mocujące. Ważne, aby były to śruby o podwyższonej wytrzymałości. Przed przykręceniem płyty montażowej powinniśmy zabezpieczyć miejsce wiercenia środkiem antykorozyjnym. Po przymocowaniu płyty montażowej możemy przystąpić do montażu wyciągarki do płyty. W tym wypadku także należy użyć śrub o zwiększonej wytrzymałości. Gdy uda nam się zamontować płytę, a na niej wyciągarkę, przystępujemy do prac związanych z elektryką. Część urządzeń posiada zintegrowany zestaw przekaźników, inne mają przekaźniki znajdujące się poza wyciągarką. Jeżeli zestaw przekaźników nie jest zintegrowany, należy w komorze silnika znaleźć dla niego miejsce. Powinien być zamontowany w miarę możliwości wyżej od samej wyciągarki, tak aby chronić przekaźniki przed kontaktem z wodą. Po ich zamontowaniu możemy przystąpić do podłączenia instalacji elektrycznej. Producenci wyciągarek zazwyczaj umieszczają w pudełku instrukcję, jak podłączyć przewody elektryczne. Gdy już uporamy się z elektryką, musimy znaleźć miejsce, w którym umieścimy pilota, jeżeli jest zintegrowany z mechanizmem za pomocą przewodu. Tak zamontowana i podłączona do zasilania wyciągarka jest już gotowa do użycia.

Modyfikacja zderzaka

Ostatnie prace polegają na ponownym zamontowaniu tych elementów samochodu, które przed rozpoczęciem prac zostały przez nas zdemontowane, czyli zderzaka, osłon itp. Ponieważ wyposażyliśmy auto w nowe urządzenie, na pewno będziemy musieli zmodyfikować zderzak, a być może także osłony. Potrzebujemy narzędzi, którymi wytniemy odpowiedni otwór w zderzaku, zmienimy kształt osłony, a gdy coś pójdzie nie tak, będziemy mogli skleić zderzak. Przydać się może brzeszczot elektryczny czy spawarka do plastiku.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro