Mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy?

Mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy?

Dobór odpowiedniego mikrofonu ma ogromne znaczenie dla późniejszej jakości nagranej ścieżki dźwiękowej. Mikrofon o słabych parametrach bądź mikrofon źle dobrany do charakteru pracy, może niekorzystnie wpłynąć na uzyskane efekty.

udostępnij

Piotr PestaPiotr Pesta / 06-07-2014

Należy przede wszystkim mieć świadomość, iż selekcja odpowiedniego sprzętu do nagrywania zaczyna się od postawienia pytania – czy lepiej sprawdzi się mikrofon pojemnościowy czy mikrofon dynamiczny?

Mikrofony te mają odmienną charakterystykę pracy, dlatego też zwykle wykorzystuje się je w różnych środowiskach. Są jednak pewne odstępstwa od reguł, podyktowane szczególnymi preferencjami czy upodobaniami użytkowników. Niemniej jednak poniżej zaprezentowana specyfikacja obu grup będzie w pewnym sensie odzwierciedlała tendencje, z jakimi spotykamy się w praktyce (w świecie muzyki).

Mikrofon dynamiczny – jak działa?

Sygnał w tego rodzaju mikrofonie jest uzyskiwany poprzez ruch połączonej z membraną cewki, umieszczonej w polu magnetycznym, które generuje magnes (indukcja elektromagnetyczna). Membrana mikrofonu porusza się adekwatnie do ciśnienia akustycznego, jakie na nią działa. W wyniku tego procesu na zaciskach cewki pojawia się napięcie. Ze względu na brak aktywnych komponentów można taki układ nazwać pasywnym.

Do jakich zadań służy mikrofon dynamiczny?

Mikrofony dynamiczne najczęściej stosuje się na scenie. Głównie z tego względu, że wykazują mniejszą czułość od mikrofonów pojemnościowych oraz mają małą tendencję do sprzężeń. Nie oznacza to jednak, że nie używa się ich podczas pracy w studio nagraniowym. Dużą zaletą mikrofonów dynamicznych jest to, iż są solidnie zbudowane, przez co odporne na niesprzyjające czynniki zewnętrzne (wilgoć, niskie temperatury), wstrząsy oraz skutki upadków. Ich popularność związana jest także z relatywnie niską ceną i dużą dostępnością. Mikrofony dynamiczne dobrze reagują na wysokie ciśnienie akustyczne, dzięki czemu idealnie sprawdzają się przy nagrywaniu głośnych źródeł dźwięku (stopa perkusji, werbel, rozkręcone wzmacniacze basowe i gitarowe). Niektórzy wybierają je do nagrywania wokali czy głosów lektorskich. Należy jednak liczyć się z tym, iż te mikrofony słabiej przenoszą transjenty oraz częstotliwości – ukryją więc prawdziwy koloryt głosu, pewnego rodzaju „detale”, które decydują o jego wyrazistości. Do głośnych źródeł dźwięku nie ma jednak lepszego wyboru niż mikrofon dynamiczny.

Mikrofon pojemnościowy – jak działa?

Mikrofon pojemnościowywymaga dodatkowego zasilania (tzw. zasilanie phantom). Można je dostarczyć na dwa sposoby, tj. podpinamy mikrofon do urządzenia, które takie zasilenie posiada (stół mikserski) lub wkładamy baterię, jeśli mikrofon ma opcję zasilania bateryjnego.

Mikrofony pojemnościowe można podzielić na dwie główne grupy: mikrofony wielkomembranowe (LDM) i mikrofony małomembranowe (SDM). Mikrofony wielkomembranowe najczęściej wykorzystuje się do studyjnego nagrywania wokali oraz instrumentów muzycznych. Mikrofon taki pozwala uzyskać efekt pełni dźwięku i ciepłe brzmienie. Ogromna czułość mikrofonów wielkomembranowych oraz znikome szumy własne to cechy, które decydują, iż są najczęściej wybierane do nagrywania w studio. Nie można się przecież dziwić, że wokalistom zależy na tym, aby wszystkie właściwości ich głosów były wiernie przetworzone. Precyzja pracy i czułość na niskie dźwięki – to określenia najlepiej pasujące do wielkomembranowego sprzętu. Ze względu na te cudowne właściwości cena mikrofonów z dużą membraną jest zwykle wyższa. Wokaliści śpiewający w studio muszą uważać też, aby zbyt mocną falą dźwiękową nie spowodować sprzężenia.Mikrofony małomembranowe z kolei, mogą poszczycić się umiejętnością możliwie najwierniejszego zbierania dźwięku z szerokiego planu. Są mniejsze, jednakże przenoszą większe poziomy ciśnień niż jego wielkomembranowi koledzy. Stosowane są bardzo często do nagrywania instrumentów muzycznych. Są zwykle znacznie tańsze od „wielkomembranowców” i najpopularniejszym rodzajem mikrofonów stosowanych przy nagłaśnianiu.

Typy mikrofonów pojemnościowych

Shotgun – rodzaj mikrofonu pojemnościowego, który montuje się na kamerze bądź na tyczce. Ich właściwością jest to, iż zbierają dźwięk z tej strony, w którą są zwrócone. Unikniemy nagrania różnego pochodzenia szumów dochodzących z boku czy z oddali.Mikrofon krawatowy (lavalier) – to mikrofon, który przyczepia się do ubrania. Można go zatem łatwo ukryć. Wykorzystywany często przez aktorów i zwykle umieszczany blisko ust. Dostępne są mikrofony z przewodem oraz bezprzewodowe. Te drugie oczywiście zasługują na polecenie bardziej niż te okablowane.Mikrofon studyjny – ten rodzaj mikrofonów wyróżnia się największą czułością na dźwięk. Posiadają szerokie pasmo przenoszenia. Najwierniej oddają dźwięk, a ze względu na wysoką czujność (również na głośność) wymagają pracy w wygłuszonych pomieszczeniach. Mikrofon stereo – w jego wnętrzu zamontowane są dwie kapsuły mikrofonowe. Każda z nich wysyła sygnał na osobny kanał, dzięki czemu uzyskuje się efekt stereofoniczny.

Podsumowanie

Wybierając mikrofon pamiętaj, iż w artykule podano szereg ogólnych i obiektywnych informacji. W zależności od przeznaczenia i osobistych preferencji możesz zdecydować się na dowolny rodzaj sprzętu. Przed zakupem sprawdź jednak jego parametry.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro