Metody walki z jesienną chandrą

Jesienna chandra to częsta przypadłość, której nie wolno lekceważyć. Kiedy dni stają się krótsze, a za oknem jest ponuro, z powodu niedoboru promieni słonecznych nie cieszymy się dobrym samopoczuciem. Perspektywa kilku kolejnych zimnych miesięcy nie napawa optymizmem. Na szczęście z jesienną chandrą można walczyć na wiele sposobów.

Objawy jesiennej depresji

Jak rozpoznać, że cierpimy na jesienną chandrę? Symptomy tej przypadłości to m.in.:

  1. Gorsze samopoczucie – nie mamy humoru, jesteśmy przygnębieni i apatyczni (to wina nadmiaru melatoniny – hormonu snu).
  2. Rozdrażnienie – bardzo łatwo się denerwujemy.
  3. Zmiana sposobu odżywiania się – często mamy ochotę na słodycze lub słone przekąski.
  4. Obniżenie poczucia własnej wartości – jesteśmy niezadowoleni z siebie, a rzeczywistość postrzegamy w ciemnych barwach.

Chandra to typowa przypadłość osób mieszkających w północnej części Europy i Stanach Zjednoczonych. Warto umieć odróżnić ją od sezonowej depresji. W pierwszym przypadku z obniżeniem nastroju jesteśmy w stanie poradzić sobie samodzielnie, natomiast gdy cierpimy z powodu stanów depresyjnych, konieczna jest pomoc specjalisty.

Sposoby walki z jesienną chandrą

Jest wiele skutecznych metod leczenia jesiennej chandry. Można sięgnąć po środki farmakologiczne lub wypróbować naturalne metody. Warto zaznaczyć, że nie ma jednego uniwersalnego sposobu – musimy dopasować metodę walki z chandrą do swojej osobowości. Co możemy zrobić, gdy dopadnie nas tej jesieni?

Sport

Wbrew panującej na zewnątrz jesiennej aurze, powinniśmy wyjść z domu. Zaletą aktywności fizycznej jest nie tylko możliwość osiągnięcia zgrabnej sylwetki, ale również poprawa samopoczucia. W czasie uprawiania dowolnej dyscypliny sportu w organizmie jest uwalniana serotonina – hormon szczęścia (skuteczność aktywności w walce ze stanami obniżonego nastroju potwierdzają badania). Przebywając na świeżym powietrzu, mamy też szansę na chłonięcie naturalnego światła.

Jeżeli jesienna chandra odbiera nam chęć do treningu, spróbujmy wykonać kilka ćwiczeń na oddychanie. Ich istotą jest świadome, powolne i głębokie wdychanie oraz wydychanie powietrza w postawie siedzącej z wyprostowanymi plecami. Pomiędzy wdechem a wydechem warto na kilka sekund wstrzymać oddech.

Aromaterapia

Innym sposobem walki z chandrą jest aromaterapia. Celem zrelaksowania się zapachem możemy wykorzystać olejek pomarańczowy (dostępny na Allegro w cenie od 5 zł), który wykazuje działanie uspokajające i stabilizuje układ nerwowy. Zapach pomarańczy pomoże nam wrócić do stanu równowagi (najlepiej wybrać naturalny olejek).

Zioła

Wśród naturalnych sposobów na jesienną chandrę wymienia się również terapię ziołami. Z jakich roślin leczniczych warto przygotowywać napary? Wybierzmy liście melisy (od 2 zł za 50 g), lawendę (od 2 zł za 10 g), gorzką pomarańczę czy żeń-szeń (od 6 zł za 100 g). O tej porze roku poleca się też stosować herbatki z dziurawca zwyczajnego (od niespełna 2 zł za 50 g), którego antydepresyjne działanie zostało potwierdzone w badaniach klinicznych.

Terapia światłem

Ponieważ przyczyną dolegliwości związanych z jesienną chandrą jest niedobór naturalnego światła, należy znaleźć jego substytuty. Jednym z rozwiązań są lampy do terapii światłem, czyli fototerapii (lampa do nabycia od 260 do 290 zł). Emitują one jasne, sztuczne światło, które może być formą rekompensaty niedoboru promieni słonecznych, sprawiając, że produkcja melatoniny zostanie ograniczona, a część objawów chandry będzie zredukowana. Z kolei rozgrzanie naczyń krwionośnych skutkuje poprawą ukrwienia i zredukowaniem napięcia mięśni.

Dieta to kolejny sposób na chandrę – stanowi alternatywne źródło energii. Jesienią na naszych talerzach powinny gościć ryby, warzywa i owoce, które dostarczą witamin, kwasów omega 3 i składników mineralnych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro