Metaliczne odgłosy z silnika – czy jest się czego obawiać?

Za każdym razem, kiedy spod komory silnika, zaczynają wydobywać się dziwne, metaliczne odgłosy, trzeba reagować. Zawsze są one zwiastunem awarii.

Michał Lisiak Michał Lisiak / 20-09-2017

Każdy silnik samochodu wydaje w czasie pracy różnego rodzaju odgłosy. Inaczej pracuje silnik Diesla, inaczej silnik benzynowy. Głośniej chodzi silnik zużyty, specyficznie pracują nowoczesne jednostki downsizingowe. Czasami jednak z komory silnika zaczynają dobiegać metaliczne dźwięki, których silnik nigdy nie emitował. Co one oznaczają? Czy jest się czego bać?

Istnieje wiele rodzajów metalicznych hałasów, które mogą dochodzić z komory silnika podczas jego pracy. Dość trudnym zadaniem jest określenie ich dokładnego brzmienia w formie pisemnej, ale postaramy się to zrobić.

Metaliczne piski lub skrzypienie

Metaliczne skrzypienie albo metaliczne piski, pojawiające się zaraz po uruchomieniu silnika, narastające zwłaszcza podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym, albo narastające przed wyłączeniem silnika, najczęściej są oznaką uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej. Skrzypienie może być niezbyt intensywne, ale może być też tak silne, że będzie słyszalne z odległości kilkunastu metrów. Często dźwięk zmienia swoją charakterystykę – po uruchomieniu silnika i przy jego pracy na biegu jałowym, słyszalne jest metaliczne skrzypienie, a kiedy auto ruszy – przechodzi ono w silny szum.

To bardzo groźna awaria. Pompa cieczy chłodzącej jest jednym z najważniejszych elementów układu chłodzenia, który zapobiega przegrzaniu jednostki napędowej. Co trzeba zrobić w przypadku uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej? Trzeba zakupić nową pompę cieczy chłodząceji nowy napęd rozrządu – albo komplet paska rozrządu z elementami towarzyszącymi, albo komplet łańcucha rozrządu z elementami towarzyszącymi (czasami konieczna będzie też wymiana kół zębatych na wale korbowym i wałku albo wałkach rozrządu, jeśli ich metalowe zęby są starte).

Metaliczne, głuche stuki

Głuche, metaliczne stuki, zwiększające się wraz z prędkością obrotową silnika (podczas dodawania gazu) , czasami przechodzące w dudnienie oznaczają z kolei bardzo poważny problem. Jest on najczęściej spowodowany zużytymi panewkami. Same panewki nie są drogie, ale za to ich wymiana już niestety tak. Wszystko przez to, że trzeba rozebrać pół silnika, aby się do nich dostać. Stąd też wysoka cena za usługę.

Stuki i grzechotanie

Metaliczne stuki i grzechotanie może być z kolei oznaką uszkodzenia alternatora, albo znów pompy cieczy chłodzącej. W tym przypadku ich powodem są uszkodzone łożyska – pompy albo alternatora. Pompę wymienia się na nową, za to alternator można zregenerować. Nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze opłacalne, dlatego koniecznością może być zakup nowego alternatora. Wraz z nim warto kupić napędzający go pasek wielorowkowy.

Dźwięki krótkotrwałe, przypominające kucie

Jeśli spod maski dobywają się krótkotrwałe, metaliczne dźwięki, przypominające kucie, zanikające po rozgrzaniu silnika, to najprawdopodobniej mamy do czynienia ze zwiększonym luzem zaworowym. Niektóre auta wymagają jego ręcznej regulacji co pewien czas.

Uderzenia o osłonę

Jeśli przy dużych zmianach prędkości obrotowej silnika (gwałtowne przyspieszanie albo gwałtowne zwolnienie) słychać spod maski metaliczne uderzenia o osłonę, mamy do czynienia z nadmiernie rozciągniętym paskiem rozrządu albo łańcuchem rozrządu. W tym ostatnim przypadku często słychać odgłos, określany jako metaliczne grzechotanie. W obydwu przypadkach trzeba reagować jak najszybciej, aby nie doszło do pęknięcia paska rozrządu albo przeskoczenia łańcucha rozrządu. Takie uszkodzenie napędu rozrządu doprowadzi do utraty synchronizacji silnika. W konsekwencji grozi to poważnymi uszkodzeniami albo całkowitymi zniszczeniami jednostki napędowej.

Co trzeba zrobić, aby usunąć awarię? Rozwiązaniem jest wymiana napędu rozrządu (paska lub łańcucha, w zależności od konstrukcji silnika, wraz z elementami towarzyszącymi) oraz pompy wody.

Metaliczny szum

Metaliczny szum, słyszalny przede wszystkim w czasie jazdy, przy dużej prędkości obrotowej silnika, powiązany często z wibracjami, to oznaka zużytych i uszkodzonych prowadnic zaworowych. Rozwiązaniem problemu jest ich wymiana na nowe. Koniecznie też, wymienia się wówczas, olej silnikowy oraz filtr oleju.

Każdy metaliczny odgłos, każdy pisk, grzechotanie lub głośne dudnienie jest objawem jakiejś awarii. Nie wolno zatem takich oznak bagatelizować, bo, jak to zwykle bywa, awaria jednego podzespołu szybko spowoduje awarię kolejnych, a to zwiększy koszty naprawy.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

 

Allegro