Marki samochodów, które najwolniej tracą na wartości po zakupie
Zdaniem eksperta

Marki samochodów, które najwolniej tracą na wartości po zakupie

Zakup nowego samochodu w salonie ma wiele zalet, ale i jedną poważną wadę – szybką utratę wartości. Są jednak w tej kwestii poważne różnice pomiędzy markami aut. Które samochody trzymają wartość, a których cena spada w pierwszych latach użytkowania?

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 13-11-2019

Informacje na temat utraty wartości przedstawiają wyniki badania „Wybór kierowców”, w którego ramach kierowcy wypełniali ankiety na temat różnych modeli aut. Dane zostały podsumowane, a uzyskana średnia wskazała, których producentów samochody utrzymują się na najlepszym poziomie pod względem ceny. Dotyczą one polskiego rynku samochodów. Oto szczegóły.

1. Toyota

44,1% – tyle tracą samochody marki Toyota w ciągu trzech lat od zakupu w salonie. To najlepszy wynik w całym badaniu, co jasno pokazuje, że auta japońskiej marki mają wysokie ceny na rynku wtórnym. Co to oznacza dla tych kierowców, którzy planują zakup nowej Toyoty? Wniosek jest prosty – jeśli będą dbać o swój pojazd i regularnie go serwisować, mogą liczyć na dobrą cenę przy odsprzedaży.

Co zapewniło Toyocie tak dobre wyniki pod względem utraty wartości? Na pewno opinia marki produkującej samochody trwałe i niezawodne, dzięki czemu kierowcy nie boją się kupować używanych egzemplarzy, zapewniając wysoki popyt na rynku wtórnym. Duże znaczenie ma również szeroka gama hybryd, które w świetle zaostrzających się przepisów dotyczących emisji spalin cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Wśród modeli Toyoty najwolniej na wartości traci model C-HR.

Toyota C-HR

2. Porsche

Porsche od lat kojarzy się z niską awaryjnością i małą utratą wartości. Potwierdzają to badania – sportowe auta niemieckiej marki po trzech latach od zakupu w salonie tracą na wartości średnio 45,2%.

Zdecydowanie najlepszy wynik notuje kultowy model 911, podnosząc skutecznie średnią dla całej marki Porsche. I tak model Porsche 911 to w licznych zestawieniach najmniej awaryjny samochód na rynku, a więc chętnie kupowany na rynku wtórnym.

Porsche

3. Honda

46,5%, czyli średnia bardzo zbliżona do drogiego i ekskluzywnego Porsche, to z pewnością doskonały wynik dla Hondy.

Pomimo niewielkiej oferty modelowej Honda cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kierowców i co najważniejsze, ma wielu lojalnych i powracających fanów. Duża rozpoznawalność marki i stosunkowo niewielka podaż aut na rynku wtórnym – w porównaniu do innych producentów – przekłada się na mniejszą utratę wartości. Używane egzemplarze trzymają wysokie ceny również ze względu na panującą wśród kierowców opinię o niskiej awaryjności samochodów Hondy.

Najwolniej na wartości spośród modeli Hondy traci kompaktowy Civic.

Honda Civic

4. Nissan

Na czwartym miejscu uplasował się Nissan, czyli kolejna w zestawieniu marka japońska. Samochody tego producenta w ciągu trzech lat od opuszczenia salonu tracą średnio na wartości 47,4%.

W przeciwieństwie do Hondy z trzeciej pozycji tego zestawienia Nissan oferuje szeroką gamę aut – od małych miejskich, poprzez SUV-y i crossovery, aż po mocno sportowe czy typowo użytkowe. To sprawia, że na rynku wtórnym jest w czym wybierać, a klienci poszukujący auta używanego z pewnością znajdą wśród Nissanów model spełniający ich potrzeby.

Najwolniej na wartości wśród wszystkich modeli Nissana traci najmniejsza z oferty Micra.

Nissan Micra

5. Mazda

Piąte miejsce i… kolejna marka z Japonii. Mazda dzięki utracie wartości na poziomie 47,5, czyli niemal identycznym z Nissanem, zajmuje znakomitą pozycję w rankingu.

Można powiedzieć, że Mazda swój sukces w utrzymaniu wysokich cen egzemplarzy używanych zawdzięcza zaawansowanemu rozwojowi silników benzynowych i opieraniu się modzie na downsizing. W dobie spadającej mody na diesla auta napędzane benzyną są coraz bardziej poszukiwane, a to zapewnia Maździe mniejszą utratę wartości na rynku wtórnym.

Spośród oferty Mazdy najmniej traci na wartości niewielki model 2.

Mazda

6. Skoda

Zaskoczeniem w rankingu może być pozycja szósta marki Skoda. W ocenie kierowców auta tej właśnie marki tracą na wartości mniej niż bliźniacze modele z koncernu, czyli Volkswageny, a nawet Audi. Wynik na poziomie 48,0% to sukces Skody.

Co złożyło się na tak dobry wynik Skody? Z pewnością duży popyt na rynku wtórnym, gdyż samochody tej marki mają opinię pojazdów z dobrym stosunkiem jakości do ceny. Cegiełką dołożoną do sukcesu jest na pewno również ciągłe rozwijanie i aktualizowanie oferty obejmującej obecnie również różnej wielkości SUV-y.

Skoda Superb Combi

7. Suzuki

Dla wielu Suzuki to auta, którym raczej trudno wywołać gęsią skórkę, nie zmienia to jednak faktu, że używane egzemplarze samochodów tej marki doskonale trzymają wartość na rynku wtórnym. Średnia utrata wartości trzyletnich pojazdów wynosi 48,1%.

Suzuki znane jest z małych miejskich aut, takich jak Swift, jak też cieszących się popularnością crossoverów. Wielkim hitem marki stał się najnowszy model – Jimny. Problemy z jego dostępnością w salonach sprawiły, że na rynku wtórnym będzie on zaskakiwał bardzo wysokimi cenami odsprzedaży.

Suzuki

8. Subaru

Subaru zrezygnowało z produkcji aut o rajdowym zacięciu, takich jak WRX STI (fot.), do dziś marka czerpie jednak wizerunkowe korzyści z minionych lat. Dobrze prowadzące się samochody rodzinne, często wyposażone w doskonały napęd na cztery koła, to łakomy kąsek na rynku pojazdów z drugiej ręki. Dzięki temu średnia utrata wartości trzyletnich Subaru wynosi 49,4%, co zapewniło marce ósme miejsce w rankingu.

Warto dodać, że aktualna oferta modelowa Subaru jest niewielka, są w niej bowiem tylko Forester, Impreza, Outback, XV oraz BRZ.

Subaru STi

9. Mitsubishi

Bardzo zbliżoną do Subaru utratę wartości mają samochody konkurencyjnej japońskiej marki – Mitsubishi. Średnia dla całej gamy modelowej w badaniu wyniosła dokładnie 49,5% dla samochodów w wieku trzech lat.

Mitsubishi w aktualnej ofercie posiada głównie SUV-y i crossovery. Na rynku wtórnym powodzeniem cieszą się szczególnie samochody w wersji z napędem na cztery koła.

Mitsubishi

10. Volkswagen

Niemiecki gigant, czyli Volkswagen, pod względem utraty wartości samochodów trzyletnich znalazł się na dziesiątej pozycji. Dla wielu może być to niemałe zaskoczenie, gdyż auta z logo VW są uznawane za solidne, a tym samym trzymające swoją wartość. Wyjaśnieniem może być po części bardzo duża podaż egzemplarzy używanych, w dużej mierze sprowadzanych z Niemiec, które budzą wśród kupujących mniejsze zaufanie niż pojazdy krajowe. To skutecznie obniżyło średnią dla całej marki.

Volkswagen Passat

Podsumowanie

Powyższe zestawienie jasno wskazuje, że najmniej na wartości tracą samochody japońskich producentów, takich jak Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Suzuki, Subaru czy Mitsubishi. Pomiędzy nimi plasują się marki należące do niemieckiego koncernu VW – Porsche, Skoda, Volkswagen. Jako ciekawostkę dodam, że najwięcej na wartości tracą zazwyczaj samochody marek zrzeszonych w koncernie FCA, czyli Fiat (54,9%), Alfa Romeo (56,8%) oraz Jeep (57,8%).

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro