Mama aktywna i modna jesienią oraz zimą

Mama aktywna i modna jesienią oraz zimą

Sport skutecznie leczy chandrę – to prawda stara jak świat. Jest szczególnie polecany mamom, które spacerując, biegając czy grając w tenisa, mogą mieć czas tylko dla siebie. Podwójną przyjemność sprawią ćwiczenia wykonywane w odpowiednim stroju.

udostępnij

Katarzyna KołbuśKatarzyna Kołbuś / 06-12-2017

W porze jesienno-zimowej trzeba zwrócić uwagę na to, aby ubranie dla aktywnej mamy było ciepłe, a jednocześnie przewiewne. W szafie powinny więc znaleźć się kurtki z „oddychających” materiałów i wygodne buty zabezpieczające przed pluchą.

Ochrona przed utratą ciepła

Ubrania, które przylegają do ciała podczas jesiennych wypraw na kijki czy marszruty, powinny być zrobione ze specjalistycznych włókien zapewniających termoaktywność. Oznacza to, że koszulki czy spodnie np. z neoprenu, Gore-Texu, poliestru albo funkcjonalnych laminatów, przenoszą pot z powierzchni skóry na zewnątrz, jednocześnie zatrzymując ciepło i wentylując ciało. Na taką koszulkę czy bluzkę warto włożyć bawełnianą bluzę (najlepiej z naturalnych włókien, 100% bawełny), a na nią kurtkę wiatrówkę. Tego typu ubranie przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu (tzw. outdoorowych) jest określane mianem hardshell.

Jego przeciwieństwem jest odzież typu softshell, tj. taka, która składa się na zewnątrz z poliestru, odpornej na wiatr i deszcz membrany oraz warstwy wewnętrznej uszytej zazwyczaj z polaru (krótko strzyżonego najczęściej, tzw. fleece’u), zabezpieczającej przed zimnem. Niestety obecnie kurtki typu softshell są wykonane tylko z tej zewnętrznej, poliestrowej warstwy i należy pod nie wkładać dodatkowe ocieplenie oraz warstwę termoizolacyjną.

Niestraszne deszcz i wiatr

Kurtka musi być nie tylko ciepła, lecz także nieprzemakalna. Oznakowania znajdują się na metce. Wodoodporność jest przedstawiania przy użyciu milimetra słupa wody. Zakładając, że uprawiamy jogging czy nordic walking podczas jesiennych mżawek czy niezbyt intensywnego deszczu, wystarczy mieć na sobie kurtkę oznaczoną 1000 mm. Z kolei przepuszczalność wiatru określa się symbolami CFM w skali 0–15, przy czym 0 wskazuje, że kurtka w 110 proc. chroni przed wiatrem, 10–15 zapewnia dostateczną wentylację (ochronę przed zimnem, ale nie przed wiatrem). Pamiętając o tym, że jesienią wiatr może obniżyć rzeczywistą temperaturę o kilka stopni, warto zaopatrzyć się w tak przydatny element garderoby. Jednocześnie trzeba wziąć pod uwagę, że okrycie wierzchnie powinno być lekkie, dobrze dopasowane (nie za ciasne, ale też nie za luźne, bo będzie utrudniać ćwiczenia). Jeśli trenujesz, słuchając muzyki czy radia, przydatna będzie kieszonka, w której bez problemu schowasz telefon czy odtwarzacz mp3, a jednocześnie przytrzyma go tak, by nie wypadł podczas podskoków czy skłonów.

Podczas treningów outdoorowych na pewno trzeba dobrze chronić głowę. Aktywna mama ma do wyboru opaski, o ile nie pada, albo może użyć kaptura, czapki z daszkiem bądź sportowych kominiarek, które chronią twarz i szyję przed nieprzyjaznymi warunkami atmosferycznymi. Bardzo istotny jest też dobór właściwych butów. Powinny być stabilne i mieć dobrą przyczepność, aby nie ślizgać się na mokrych, pokrytych liśćmi ścieżkach. Dobieramy rodzaj bieżnika i amortyzacji w butach do powierzchni, po których najczęściej biegamy:

  • asfalt płaski bieżnik – zwiększona amortyzacja,
  • polne ścieżki – buty terenowe, z wypustkami na bieżniku, niekoniecznie ze zwiększoną amortyzacją,
  • nawierzchnia różnorodna – obuwie do biegania neutralnego.

W sezonie jesiennym warto nosić buty terenowe, a jeżeli takie są za ciężkie, można zostać przy sportowych, lekkich butach, dodatkowo ocieplonych. Można też zaopatrzyć się w ocieplacze czy termoaktywne skarpety.

Aktywność na świeżym powietrzu

Mama, która dba o zdrowie i sylwetkę, chętnie podejmuje aktywności na zewnątrz, takie jak bieganie czy nordic walking. Jeśli nie masz, z kim zostawić dziecka, jogging możesz bez problemu uprawiać wspólnie z maluchem, używając specjalnego wózka.

W ten sposób dotlenisz mózg i poprawisz nastrój. Po półgodzinnej przebieżce czy spacerze z kijkami chętniej i z większą energią poświęcisz się dzieciom i domowi. Na jesienne treningi warto wybrać termoaktywną, granatową koszulkę. Na nią wkładamy bawełnianą bluzę, która ma praktyczne dziurki w ściągaczu rękawa, pozwalające chronić dłonie przed zimnem. Kolejną warstwę stanowi poliestrowa kurtka. Głowę pomoże ochronić przed zimnem sportowa czapka w miłym, brzoskwiniowym kolorze, a stopy ocieplane buty. Antypoślizgowa podeszwa z gumy jest odporna na ścieranie. Zapiętki i język wyłożono mięciutkim kożuszkiem. Ważne, aby wybierać buty oddychające, a na nogi zakładać termoaktywne getry w uniwersalnym szarym kolorze. Warto sięgnąć po zegarek sportowy.

Squash

Aktywna mama może się relaksować i dbać o figurę także w pomieszczeniu, np. grając w squasha lub tenisa. W tym przypadku można odkryć nieco ciała. Bardzo wygodna spódniczka będzie dobrze wyglądać w towarzystwie bawełnianej, przewiewnej koszulki. Dopasowane kolorystycznie buty gwarantują dobrą wentylację. Przydatnym gadżetem, który będzie też świetnie wyglądał, jest smartwatch na opasce, który liczy spalone kalorie i ma funkcję krokomierza. Poręczna torebka pozwoli zapakować ubranie na zmianę i potrzebny sportowy sprzęt.

Fitness

Wypad na aerobik to doskonała okazja, żeby odpocząć od całodziennej bieganiny. Chociaż raz w tygodniu wybierz się do klubu i odśwież umysł, ćwicząc ciało. Postaw na kolory, które poprawią ci nastrój. Góra to łososiowa tunika sportowa i szara, długa bluza, a także granatowa kurtka oversize. Dół – legginsy kolorystycznie dopasowane do tuniki, ocieplające getry i buty sportowe świetnie amortyzujące i oddychające. Przyda się też torba.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro