Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościMalarstwo olejne – „kuchnia malarska” – prezenty dla profesjonalistów i hobbystów
Co prawda dziś prawie nikt już nie uciera samodzielnie farb w pracowni, jednak nie da się ukryć, że technologia malarska jest fascynującą dziedziną. Bez niej nie powstałyby wielkie dzieła sztuki ani nawet te mniejsze czy zupełnie amatorskie.
Czas czytania: 6 min
Komplementarną wiedzę o tajnikach pracownianych procedur najlepiej czerpać z profesjonalnych podręczników i książek, takich jak na przykład: „Materiały malarskie i ich zastosowanie” Maxa Doernera, „Mała technologia malarstwa” Krystyny Zwolińskiej czy też „Farby i spoiwa malarskie” Jana Hoplińskiego albo „Techniki malarskie. Spoiwa organiczne” Władysława Ślesińskiego.
Każda z tych pozycji może okazać się doskonałym upominkiem dla osób zajmujących się sztuką, które są spragnione wiedzy. Ten, komu są bliskie zagadnienia artystyczne, z przyjemnością dowie się więcej o preferowanej technice i ścieżce, jaką musiał przebyć adept sztuk plastycznych.
Dawna „kuchnia malarska”
Prawdą jest, że niektóre składniki „malarskiej kuchni” wydawać się mogą bliższe pracowni alchemicznej czy laboratorium chemicznemu niż artystycznemu atelier, a wiedza o nich sytuuje się obecnie raczej na półce z teorią.
Idąc tym tropem i chcąc mieć przedsmak tego, jak wiele wiedzy z dziedziny chemii musieli posiąść dawni artyści, warto przypomnieć kilka informacji. Na przykład taką, że tlenek cynku jest konieczny do wytworzenia bieli cynkowej. Z kolei zasadowy węglan ołowiowy był głównym składnikiem bieli ołowiowej, nazywanej inaczej bielą kremską, obecnie nieużywanej ze względu na swą wysoką toksyczność. Bez dwutlenku tytanu nie udałoby się sporządzić doskonale kryjącej bieli tytanowej. Natomiast fosforan albo arsenian kobaltu to podstawa do sporządzenia ciemnego fioletu kobaltowego. Cynober, inaczej vermilion, to nic innego jak siarczek rtęciowy, natomiast błękit pruski to żelazocyjanek żelazowy.
Wśród komponentów niezbędnych do wytwarzania farb znajdowały się także zwęglone bez dostępu powietrza – kości zwierzęce (czerń słoniowa) lub sadza (lamp black).
Do sporządzania innych barwników niezbędne było sproszkowanie naturalnych minerałów. Na przykład niezwykle cenny lapis-lazuli był konieczny do wyprodukowania ultramaryny, która była jednym z najdroższych odcieni błękitu i nie każdy mógł sobie na nią pozwolić. Wśród innych cennych minerałów używanych do wyrobu farb znajdował się na przykład roztarty na pył malachit.
Używano również naturalnych lub prażonych pigmentów ziemnych, w rodzaju ziemi sieneńskiej lub umbryjskiej, rozmaitych odcieni ochry czy ziemi zielonej. Do tego dochodziły liczne barwniki roślinne, jak chociażby indygo wytwarzane z indyjskiej rośliny Indigofera tinctoria, a także odcienie żółtozielonkawe, wyrabiane na bazie soku z sasanki, ślazu, psianki, przywrotnika lub czarnego bzu.
Listę dopełniają farby wytwarzane na bazie składników odzwierzęcych. Dla przykładu: karmin powstawał ze sproszkowanych pasożytniczych żyjątek, to znaczy koszenili. Natomiast substancję, dzięki której wyrabiano różne odcienie sepii, pozyskiwano od morskich głowonogów. Do produkcji żółcieni indyjskiej wykorzystywano natomiast mocz krów karmionych specjalnie liśćmi mango.
Do czasów Cennino Cenniniego kształcenie się przyszłego malarza w pracowni mistrzowskiej można swobodnie nazywać okresem czeladnictwa, podczas którego, wykonując szereg prac pomocniczych i przygotowawczych, chłonął on raczej tajniki malarskiego rzemiosła, niż zajmował się zagadnieniami czysto artystycznymi.
Plenerowa rewolucja, czyli wolność w tubce
Zmianę podejścia, owocującą koniecznością większej mobilności malarzy, za którą przyszły zmiany warsztatowe i technologiczne, zawdzięczamy przede wszystkim twórcom, którzy jako pierwsi wyszli z zamkniętej pracowni w plener. Ta rewolucja w sposobie malowania, będąca jednocześnie rewolucją sprzętową i technologiczną, miała miejsce w połowie XIX wieku i jest dziełem artystów tworzących w nurcie francuskiego realizmu romantycznego, pejzażystów amerykańskich doby romantyzmu oraz impresjonistów. Krokiem milowym okazało się wynalezienie tubki aluminiowej do przechowywania i bezpiecznego przenoszenia farb, a także zastąpienie ciężkich sztalug studyjnych lekką sztalugą plenerową. Konieczne okazało się także wymyślenie odpowiednich kaset na farby i pędzle oraz rozmaitych przenośnych pojemniczków na media malarskie.
Akcesoria i materiały malarskie
Dzisiaj większość artystów korzysta z produktów gotowych. Podyktowane jest to przede wszystkim oszczędnością czasu i miejsca. Choć oferta sklepów plastycznych jest niezwykle szeroka, to farb w doskonałym gatunku, dobrych pędzli czy wysokiej jakości papieru do działań rysunkowych i malarskich nigdy nie ma się zbyt wiele.
Tutaj też otwiera się szeroka perspektywa przed tymi, którzy stojąc po drugiej stronie sztalugi, pragną ucieszyć prezentem kogoś, kto profesjonalnie lub hobbystycznie zajmuje się malarstwem.
Tego rodzaju doposażenie warsztatu zawsze spotka się z pozytywnym przyjęciem!
Zawsze mile widziane
Większość czynnych artystów ma swoje ulubione, wypróbowane marki produktów. Zanim więc udamy się na prezentowe łowy, najlepiej przeprowadzić wywiad z osobą zainteresowaną.
Jeżeli jednak planujemy niespodziankę, strzałem w dziesiątkę okażą się z pewnością kasety malarskie, dające możliwość przechowywania i przenoszenia farb, a także schowania palety. Ciekawym rozwiązaniem będą składane palety drewniane oraz długie, zamykane pudełka na pędzle.
Co się tyczy samych pędzli, to do techniki olejnej stosuje się zarówno pędzle naturalne, jak i syntetyczne.
Warto pamiętać, że tak zwane szczeciniaki nadają się dla tych, którzy malują bardziej fakturowo. Z kolei delikatne płaskie pędzle syntetyczne są odpowiednie dla preferujących płynne pociągnięcia i subtelne przejścia kolorystyczne. Osobom malującym na większych formatach z pewnością bardziej przydadzą się pędzle na dłuższych trzonkach. Natomiast zwolennicy mniejszych płócien i miniatury będą bardziej zadowoleni z pędzli na krótkich trzonkach. Dobre są zestawy pędzli o różnych kształtach, od płaskich i prosto zakończonych, przez ścięte ukośnie, po tak zwane kocie języczki oraz pędzle o okrągłym przekroju. Miłym dodatkiem do pędzli będzie odpowiednie etui.
Warto rozejrzeć się za ładnie oprawionymi szkicownikami, zawierającymi różnego rodzaju papier, nie tylko biały, ale także barwiony. Mogą być to papiery tylko rysunkowe, do których warto dobrać zestaw węgli rysunkowych różnej miękkości czy komplet kredek akwarelowych bądź sepii. Radość sprawią również te z zagruntowanym już papierem, dostosowane do szkiców olejnych.
- 49,00 zł
- FARBY WODNE AKWARELE ZESTAW 40w1 + PĘDZELE WODNE SZKICOWNIK A5 W PUDEŁKU
- zapłać później z
- 52,99 zł
- ZESTAW ARTYSTYCZNY DO MALOWANIA Farby Pędzel Szkicownik PREZENT DLA DZIECKA
- zapłać później z
- 65,00 zł
- SZTALUGA DREWNIANA MALARSKA Sztalugi Malarskie Dla Dzieci i Dorosłych
- zapłać później z
- -40% 40,00 zł
- 23,90 zł
- SZTALUGA MALARSKA ALUMINIOWA 185CM 170 + POKROWIEC NA PREZENT DLA DZIECKA
- 65,00 zł
- Sztaluga dla Dzieci i Dorosłych drewniana BUKOWA179cm regulowana Malarska
- zapłać później z
- 974,98 zł
- TALENS REMBRANDT BOX TRADITIONAL 16 farb w kasecie
- zyskuj do 2% z
- 69,00 zł
- Adeco Farba tablicowa kolor granatowy 1L na 10 m²
- zapłać później z
- 93,67 zł
- ZESTAW MALARSKI ARTYSTYCZNY SZTALUGA FARBY PŁÓTNA DLA DZIECI DOROSŁYCH
- zapłać później z
- -8% 108,99 zł
- 99,99 zł
- DUŻY ZESTAW MALARSKI ARTYSTYCZNY DO MALOWANIA DLA DZIECI SZTALUGA FARBY
- zapłać później z
- 99,99 zł
- ZESTAW MALARSKI ARTYSTYCZNY SZTALUGA FARBY PŁÓTNA DO MALOWANIA PĘDZLE XXL
- zapłać później z
Katarzyna Joanna Saniewska
Z wykształcenia kulturoznawca i artysta plastyki. Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Mediów i Komunikowania UH SWPS. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Jej prace malarskie uczestniczyły w kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą. Oprócz obrazu zajmuje ją także słowo - cyklicznie publikuje w miesięczniku "Post Scriptum". Od ponad 10 lat współpracuje z Magazynem Sztuk, filią Ośrodka.