M. Makarowska, Vege na diecie – recenzja

M. Makarowska, Vege na diecie – recenzja

autor: Martyna Rafalska, data publikacji: 24-06-2016

Coraz częściej pojawiają się nowe wege-bary, wege-sklepy i wege-przepisy. Zwolenników wegetarianizmu wciąż przybywa i nie wydaje się, by była to tylko moda.

Wege jest zdrowe?

Wegetarianizm to sposób na zdrowy styl życia. Ponadto, zdaniem wielu naukowców, wegetarianie żyją średnio od 6 do 9 lat dłużej niż ci, którzy wybierają mięso. Przy odpowiednim komponowaniu jadłospisów posiłki wegetariańskie mogą pozytywnie wpływać na zdrowie, redukując ryzyko zachorowania na raka, zawału czy nadwagi. Kluczowym elementem jest dostarczanie organizmowi wszystkich składników odżywczych w odpowiednich ilościach – mamy tu na myśli białko, węglowodany złożone, składniki mineralne i witaminy. W naszym codziennym menu nie może zabraknąć warzyw, owoców, roślin strączkowych i różnego rodzaju kasz.

Wege-dieta = zdrowa dieta

Vege na diecie to poradnik Magdaleny Makarowskiej, wykwalifikowanej dietetyczki i biotechnolog, która kieruje go do osób będących wegetarianami, jaroszami i weganami, które chcą zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów. Książka dedykowana jest również tym, którzy chcą bezproblemowo przejść z diety mięsnej na bezmięsną.

Na wstępie autorka przedstawia czytelnikom sposób, w jaki sama wykluczyła mięso, konfrontuje też wszelkie mity związane z brakiem mięsa w diecie oraz proponuje najbardziej odpowiednie produkty po to, by dostarczyć organizmowi składniki dotychczas zapewniane przez mięso.

Po części teoretycznej przychodzi czas na praktykę i cenne przepisy. Pierwszy w kolejności jest „potencjał w płynie”, czyli soki i koktajle. Makarowska dzieli się kreatywnymi przepisami m.in. na koktajle z ananasem i kiwi, ogórkiem i limonką oraz dyniową wariację. Znajdziemy również pomysły na owocowe i warzywne przekąski z grilla.

Kolejna część to już konkrety związane z dietą. Intensywna kuracja została podzielona na pięć tygodni i kilka faz. Pierwsza to zmierzenie się z wyjściem z konsumpcji mięsa, a następnie przejście w fazę diety wegetariańsko-wegańskiej. Po zakończeniu obu można rozpocząć długotrwałą dietę. W lekturze nie brakuje kulinarnych inspiracji, które zdecydowanie pomagają przy planowaniu i urozmaicaniu posiłków. Oprócz pomysłów na standardowe śniadania, obiady, kolacje, zachwycają przepisy na desery czy przekąski.

Vege na diecie to bardzo przejrzysta książka. Składniki, z których składają się przepisy, są dostępne w wielu sklepach. Ponadto posiłki są wyróżnione kolorami – przepisy z czerwoną czcionką przeznaczone są dla jaroszy, niebieską – przypadną do gustu wegetarianom, a zieloną – weganom.

Książka jest polecana osobom, które dopiero rozpoczynają dietę wegetariańską, a także tym, którzy lubią poznawać nowinki kulinarne, chcą wzbogacić swoje posiłki, tworzyć kreatywne i zdrowe dania. Autorka, która jest specjalistką od zdrowego i pysznego jedzenia, wyjaśnia, jak stopniowo i z głową wykluczyć mięsne potrawy, czym je zastąpić, by było zdrowo i smacznie. Ponadto znajdziemy tu przykładowe plany posiłków, a wszystko to zilustrowane pięknymi i apetycznymi fotografiami.

Źródło okładki: wydawnictwofeeria.pl