Leżanka warsztatowa. Przegląd najciekawszych modeli

Leżanka warsztatowa. Przegląd najciekawszych modeli

autor: Olga Śmielowska, data: 28-12-2016

Praca przy samochodzie często wymaga dostępu do podwozia. Jeżeli nie mamy kanału, musimy leżeć na podłodze. W takiej sytuacji przyda się leżanka warsztatowa.

Leżanka – co to takiego?

Leżankato nieskomplikowany, ale bardzo funkcjonalny sprzęt warsztatowy ułatwiający wykonywanie prac, które wymagają dostępu do samochodu od strony podwozia. Budową przypomina deskę ortopedyczną, ale wyposażona jest w dodatkowe wgłębienia dopasowane do kształtu ciała, podpórkę pod głowę oraz kółka. Jest szczególnie przydatna w niewielkich oraz przydomowych warsztatach, które nie dysponują kanałem ani kosztownym podnośnikiem samochodowym. Dzięki niej osoba zajmująca się naprawami nie musi leżeć na betonie, co nie tylko jest niehigieniczne, ale również niewygodne i bardzo źle wpływa na kręgosłup. Praca na leżance jest wygodniejsza, efektywniejsza oraz wydajniejsza, a poza tym pozwala na szybkie przemieszczanie się między skrzynką z narzędziami a podwoziem. Warto wspomnieć, że nie jest droga – podstawowy model bez siedziska można kupić za ok. 120 zł.

Rodzaje leżanek warsztatowych

W sklepach są dwa podstawowe rodzaje leżanek warsztatowych: płaskie lubz siedziskiem. Model płaski to ergonomicznie wyprofilowana deska z tworzywa sztucznego, wyposażona w praktyczne koła oraz poduszkę pod kark. Zapewniają one oparcie głowie, plecom oraz pośladkom. Zdecydowanie ciekawsze są leżanki wielofunkcyjne, które można złożyć, tworząc z nich wygodne siedzisko. Mają wytrzymały stelaż metalowy oraz trzyczęściowe obicie z tworzywa odpornego na zabrudzenia i łatwego do wyczyszczenia. Profesjonalne modele wyposażone są dodatkowo w miękki zagłówek z możliwością regulacji położenia oraz odłączane pojemniki na narzędzia. Tego typu leżanki wykorzystać można nie tylko do pracy przy podwoziu, ale również w wielu innych sytuacjach. Kosztują od 100 zł za model amatorski do 500 zł za wersję profesjonalną z licznymi udogodnieniami.

  • Leżanka Hazet.Tapicerowana, łatwa do wyczyszczenia powierzchnia. Stabilna rama stalowa utrzymuje obciążenie do 150 kg. Zagłówek w kolorze niebieskim. Sześć kółek o średnicy 63 mm. Prosty system składania w siedzisko. Wymiary: 119 cm × 45 cm × 13 cm, a jako siedzisko: 42 cm × 30 cm × 31 cm. Cena: od 440 zł.
  • Leżanka Yato. Wykonana z wytrzymałego i bezpiecznego dla zdrowia tworzywa sztucznego. Ergonomicznie wyprofilowany kształt zapewnia kręgosłupowi prawidłowe wsparcie. Sześć obrotowych kółek na łożyskach ułatwia manewrowanie. Po bokach znajdują się dwie przegrody na klucze oraz inne akcesoria. Długość: 100 cm. Cena: od 149,99 zł.

Na co zwrócić uwagę

Leżanka powinna być wykonana z wytrzymałego, ale lekkiego materiału, łatwego do wyczyszczenia i odpornego na smary czy oleje. Warto sprawdzić, czy dobrze podpiera wszystkie części ciała, a poduszka pod kark znajduje się na dobrej wysokości. Uwagę należy poświęcić również kółkom – muszą się obracać w zakresie 360° bez oporów, co ułatwi manewrowanie leżanką. Jeżeli decydujemy się na model z siedziskiem, należy je przetestować, m.in. sprawdzić, czy jest stabilne, a blokady zapobiegające złożeniu działają bez zarzutu. Pracując na leżance, po podniesieniu samochodu lewarkiemtrzeba również wykorzystać dodatkową podporę, która uniemożliwi pojazdowi opadnięcie na znajdującą się pod nim osobę. Jak w każdym innym przypadku najważniejsze jest bezpieczeństwo.

Leżanka samochodowa to funkcjonalny, a przy okazji niezbyt kosztowny sprzęt, który przyda się zarówno amatorom dłubania przy aucie, jak i profesjonalistom prowadzącym własny warsztat. Przekonaj się, jak może być przydatna!


podziel się