LED-y w samochodzie. Czy warto? Czy to legalne?

LED-y w samochodzie. Czy warto? Czy to legalne?

Oświetlenie LED w samochodzie – co można zmienić i zamontować samodzielnie, w zgodzie z przepisami? Co można zyskać? Czy oświetlenie LED faktycznie pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa? Jakie są zagrożenia, jeśli właściciel auta nie będzie stosował się do przepisów prawa?

udostępnij

Michał LisiakMichał Lisiak / 07-05-2019

Zmiany w technologii zewnętrznego oświetlenia samochodowego przebiegały znacznie wolniej, niż miało to miejsce w przypadku innych elementów wchodzących w skład aut. W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku w roli przednich źródeł światła stosowano dwuwłóknowe żarówki o mocy 40 W lub 45 W, z charakterystyczną, idealnie kulistą bańką szklaną. W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku pojawiły się pierwsze żarówki halogenowe (H1 i H3), a w siedemdziesiątych zadebiutowały pierwsze żarówki H7. Na początku lat dziewięćdziesiątych w autach klasy premium zaczęto stosować pierwsze żarówki ksenonowe, a w 2006 r. pojawiły się pierwsze światła LED, montowane seryjnie w samochodzie (pierwszym był Lexus LS600h). Światła LED także zaczęły ewoluować, obecnie stosuje się w niektórych autach przednie reflektory wykonane całkowicie w technologii LED, w których specjalna matryca z szeregiem diod może doświetlać zakręty, wygaszać niektóre diody, aby nie oślepiać auta jadącego z naprzeciwka (co robi automatycznie, po wykryciu nadjeżdżającego samochodu), pełnić funkcje świateł „długich” i „krótkich”, a także kierunkowskazów.

Od 2011 roku wszystkie nowe samochody, sprzedawane na terenie UE, muszą mieć zamontowane światła LED do jazdy dziennej.

Zastosowanie technologii LED w roli samochodowych źródeł światła pozwoliło na nowy sposób projektowania reflektorów i świateł, z możliwością wdrożenia do produkcji niezwykle śmiałych projektów, które zmieniły wygląd współczesnych aut.

Diody LED potrzebują o wiele mniej prądu od swoich standardowych odpowiedników. W pewnym (symbolicznym) stopniu przekłada się to na zmniejszenie zużycia paliwa i co za tym idzie, mniejszą emisję CO2. Stąd prawo unijne, nakładające obowiązek montażu diod w nowych pojazdach.

Trwałość diod LED w stosunku do trwałości żarówek samochodowych

Diody LED są dużo bardziej trwałe od swoich standardowych odpowiedników. Klasyczna żarówka H7 powinna wytrzymać do 500 godzin pracy. Jednak wszystko zależy od jakości produktu, stanu instalacji samochodowej albo sposobu eksploatacji auta (np. od tego, czy kierowca wyłącza światła przed wyłączeniem silnika).

Dioda LED teoretycznie ma trwałość kilkudziesięciu tysięcy godzin. Ale w praktyce, podczas eksploatacji w samochodach, jest to znacznie krótszy czas. Negatywny wpływ na trwałość jej pracy mają wstrząsy, wilgoć, stan instalacji elektrycznej itd. Wiele zależy też od jakości produktu. Trudno wymagać dużej trwałości od produktów za 30 zł, wykonanych z najtańszych komponentów. O ile diody mogą w nich być trwałe, to sama jakość połączeń elektrycznych i rodzaj użytych materiałów – już nie. I potem, w praktyce okazuje się, że światła zaczynają mrugać, niektóre diody przestają działać itd.

Większa trwałość żarówek LED przekłada się na większe bezpieczeństwo jazdy – nie trzeba martwić się tym, że w podróży dojdzie do przepalenia się żarówki. W samochodach premium informuje o tym kontrolka na desce rozdzielczej, ale w typowym aucie kierowca może nie zauważyć przepalenia. To skutkuje dość często mandatem, w razie kontroli drogowej.

Oszczędności – czy montaż świateł LED w samochodzie pozwoli zmniejszyć spalanie?

Sprawa wydaje się oczywista: skoro żarówka LED zużywa o wiele mniej prądu od swoich standardowych odpowiedników (zazwyczaj 10–20% tego, co standardowa żarówka), to po uruchomieniu silnika alternator jest mniej obciążony. Skoro jest mniej obciążony, to cały układ elektryczny zużywa się znacznie wolniej, a do tego silnik powinien zużywać mniej paliwa.

Czy faktycznie oświetlenie LED wpływa na oszczędności w spalaniu? Można powołać się na wyniki testu, jaki został przeprowadzony przez jeden z czołowych polskich tygodników motoryzacyjnych. Dane na temat zużycia paliwa pobierano z samochodowej magistrali CAN, porównując takie same auta wyposażone w oświetlenie zwykłe i oświetlenie LED. Samochody wyposażone w przednie oświetlenie LED zużywały średnio mniej o 0,1 l/100 km, najlepszy wynik to 0,2 l/100 km, czyli można powiedzieć, że oszczędności są symboliczne i w codziennej eksploatacji auta po prostu niezauważalne.

Czy światła LED wpływają na atrakcyjność samochodu?

Zdecydowanie zastosowanie nowoczesnych źródeł światła LED pozwala na stworzenie bardzo interesujących rozwiązań. Dotyczy to zarówno reflektorów przednich, jak i tylnych.

Wielu producentów oświetlenia oferuje szereg zamienników, które można zamontować w miejscu standardowych reflektorów, w konkretnych modelach aut.

Prawo a światła LED

Co mówi polskie (i europejskie) prawo o możliwości zmiany standardowych świateł na LED?

  • Reflektory po zmianach muszą mieć takie same parametry pracy (natężenia oświetlenia itd.), jak w przypadku reflektorów oryginalnych. Dotyczy to kompletnych reflektorów montowanych w miejsce oryginalnych.
  • Wszystkie źródła światła i kompletne reflektory muszą mieć europejską homologację.
  • Nie wolno ingerować w konstrukcję oryginalnego reflektora, na przykład nie wolno montować w jego wnętrzu elastycznych taśm LED. Można zamontować nowe, kompletne, homologowane reflektory, z wbudowaną w nich przez producenta listwą LED.
  • W Polsce i na terenie UE nie wolno stosować tzw. retrofitów, czyli odpowiedników standardowych przednich żarówek (np. H7) wykonanych w technologii LED.
  • Popularne i często stosowane światła do jazdy dziennej DRL muszą być zamontowane zgodnie z przepisami, tzn. poza obudową reflektora, poniżej reflektorów albo na zderzaku. Minimalna wysokość reflektorów DRL od jezdni musi wynosić minimum 25 cm, a maksymalna – 150 cm. Maksymalna odległość reflektorów od bocznego obrysu samochodu to 40 cm, a minimalna odległość pomiędzy reflektorami to 60 cm. Co oczywiste, muszą one być zamontowane symetrycznie. Reflektorów do jazdy dziennej DRL nie wolno używać po zmroku, w trakcie deszczu i przy słabej widoczności. Ważne jest też ich odpowiednie podłączenie: reflektory DRL muszą się automatycznie wyłączać po włączeniu przez kierowcę świateł mijania albo drogowych.

LED w samochodzie – gdzie można je montować?

Spójrzmy teraz na typowe zastosowania samochodowych diod LED.

Oświetlenie LED tylnej tablicy rejestracyjnej

W większości samochodów najczęściej stosuje się żarówki samochodowe typu W5W. Żarówki LED W5W są tanie (średnia cena 1–2 zł). Białych, o zimnej barwie bardzo dobrze oświetlają tablicę i odświeżają wygląd samochodu. Wymiana jest bardzo prosta.

Na co zwrócić uwagę? Stosowanie innych kolorów niż biały jest niezgodne z przepisami. W tym przypadku policja rzadko zwraca uwagę na homologację, choć lepiej nie ryzykować.

Oświetlenie LED wnętrza kabiny

Wymiana standardowego oświetlenia wnętrza kabiny i bagażnika na LED może w ciekawy sposób odnowić i odświeżyć jego wnętrze, a także poprawić jasność oświetlenia kabiny.

Na co zwrócić uwagę? Na typ żarówki (np. C5W) i jej wielkość. Nowe diody LED mogą być większe (np. prostokątne z diodami SMD) i choć będą mieć odpowiednie wejścia, mogą się nie zmieścić.

Podświetlenie LED deski rozdzielczej i środkowej konsoli

Przepalenie się standardowych żarówek, podświetlających deskę rozdzielczą i elementy środkowej konsoli, może być okazją do wymiany ich na diody LED. Zastosowanie diod LED może odświeżyć wygląd wnętrza ze względu na ich jaśniejszą albo inną barwę. Można zmienić fabryczny kolor podświetlenia na inny.

Na co zwrócić uwagę? Wymiana żarówek podświetlenia na ich odpowiedniki wykonane w technologii LED to pracochłonna czynność, wymagająca rozebrania całej deski rozdzielczej. Potrzebny jest schemat, a także zestaw narzędzi do demontażu. Trzeba postępować bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić delikatnych połączeń lub zewnętrznych części kokpitu, co będzie bardzo rzucać się w oczy. Trzeba też pamiętać, że oświetlenie nie może być silne, bo będzie oślepiać kierowcę w nocy.

Jeśli doszło do przepalenia fabrycznych diod LED podświetlenia (montowanych w nowszych samochodach), ich wymiana musi wiązać się z wylutowaniem starych i przylutowaniem nowych. W wielu przypadkach pracę trzeba będzie zlecić warsztatom, albowiem sama precyzyjna lutownica może nie wystarczyć.

Dodatkowe oświetlenie LED wnętrza kabiny

Wielu tunerów stosuje dodatkowe oświetlenie wnętrza, zbudowane w oparciu na technologii LED. To na przykład oświetlenie wnętrza schowków, oświetlenie dolnej części kabiny czy też elementy dekoracyjne, w postaci kolorowych światłowodów. O gustach się nie rozmawia, wszystko zależy od doboru akcesoriów i od danego projektu.

Na co zwrócić uwagę? Na kolor i moc oświetlenia. Zbyt mocne i zbyt jaskrawe będzie raziło kierowcę w nocy. Instalację trzeba podłączyć do standardowej instalacji elektrycznej auta. Konieczne będzie też rozebranie wielu elementów tapicerki wewnątrz auta.

Oświetlenie zewnętrzne pomocnicze – kierunkowskazy i światła pozycyjne

W tym przypadku możemy zastosować odpowiedniki standardowych żarówek, wykonane w technologii LED.

Na co zwrócić uwagę? Na to, czy diody posiadają homologację. W przypadku kierunkowskazów w niektórych kloszach konieczne jest stosowanie diod o barwie żółtej, w innych – tylko białej. Światła pozycyjne muszą mieć z kolei kolor biały – może być zimny, ale nie wpadający w niebieski. Stosowanie świateł pozycyjnych w innym kolorze niż biały jest niezgodne z przepisami.

Oświetlenie tylne w technologii LED

W przypadku oświetlenia tylnego możemy zastosować:

  • odpowiedniki standardowych żarówek wykonane w technologii LED (np. żarówek P21W, pełniących rolę kierunkowskazów albo świateł stop); należy pamiętać, że niektóre światła stop wykorzystują żarówki dwuwłóknowe – a zatem odpowiedniki LED również muszą działać w dwóch stopniach natężenia światła. Zgodnie z prawem, żarówki LED muszą mieć homologację i taką samą moc, jak żarówki oryginalne. To niezwykle ważne, gdyż najtańsze żarówki LED mogą bardzo słabo świecić;
  • kompletne tylne lampy, wykonane w technologii LED. W tym przypadku trzeba sprawdzić, czy lampy posiadają homologację i czy ich kostki pasują do złącz znajdujących się w samochodzie. Zastosowanie kompletnych lamp wykonanych w technologii LED może zdecydowanie odświeżyć wygląd auta. Poza tym może też dodać mu sportowego oblicza. Koszt takich lamp to minimum kilkaset złotych.

Nowe oświetlenie przednie w technologii LED

W przypadku oświetlenia przedniego można:

  • zamontować nowe oświetlenie do jazdy dziennej DRL – jak wspomnieliśmy wcześniej, musi być ono zainstalowane zgodnie z przepisami i w odpowiedni sposób podłączone do instalacji elektrycznej auta. Warto wybierać produkty markowe, które są znacznie lepszej jakości i zapewniają ciekawszy wygląd, dlatego że można je umieścić w fabrycznych otworach w zderzaku (np. w miejscu zaślepek do świateł przeciwmgielnych). Montaż najtańszych listew elastycznych LED wcale nie dodaje uroku, wręcz przeciwnie, często staje się obiektem motoryzacyjnych żartów wśród innych kierujących. Niestety, na tym się nie kończy. Jazda z takim tanim oświetleniem niskiej jakości jest niebezpieczna, bo auta mogą być niemalże niewidoczne, często tanie zestawy psują się, diody nie działają, mrugają itd. O czym trzeba pamiętać? O homologacji, o zastosowaniu zestawu renomowanego producenta, o odpowiednim natężeniu światła. Także o tym, że w trakcie trudnych warunków drogowych (o czym wielu kierowców zapomina) nie jeździ się na światłach DRL;
  • kupić kompletne, przednie reflektory, wyposażone w zestawy LED do jazdy dziennej. Muszą to być zestawy z homologacją, aby pasowały (trzeba też sprawdzić kostki). Powinny też generować światło o takim samych parametrach, jak światła oryginalne. Zestawy są zazwyczaj drogie (od 300 zł za reflektor), ale w przypadku odpowiedniego doboru, można znacząco unowocześnić pojazd. Na co zwrócić uwagę? W wielu autach montaż nowych reflektorów będzie wiązał się z koniecznością demontażu wielu elementów przedniego pasa, a także wnętrza komory silnika.

O czym należy pamiętać?

W Polsce i na terenie UE nie wolno stosować retrofitów, czyli LED-owych odpowiednich standardowych żarówek samochodowych takich jak H7, montowanych w przednich reflektorach.

Zewnętrzne oświetlenie dodatkowe

Niektóre osoby stosują diody LED do dodatkowego oświetlenia pojazdu z zewnątrz, np. do oświetlenia klamek, zastosowania projektorów logo na ziemi czy do podświetlenia podwozia pojazdu. Wszystko jest możliwe, trzeba się tylko zastanowić nad tym, czy to jeszcze samochód czy ozdoba dożynek. Należy też pamiętać o dobrym smaku i o tym, że nawet najpiękniejszy pojazd można zeszpecić. A przecież nie chcemy tego, żeby jego zdjęcia pojawiały się w serwisach humorystycznych z niewybrednymi komentarzami.

Doposażenie auta w nowoczesne oświetlenie LED jest możliwe. Nie ma jednak co liczyć na wielkie oszczędności spalania. Dobre oświetlenie kosztuje, ale zdecydowanie dzięki niemu odświeży się wygląd wewnętrzny i zewnętrzny samochodu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro