Lato surfera – jak się przygotować do pływania na desce?

Lato surfera – jak się przygotować do pływania na desce?

W tym roku wreszcie zdecydowałeś się pojechać na obóz surfingowy, o którym od dawna marzyłeś? A może wybierasz się nad morze i zamierzasz wykupić lekcje na miejscu? Sprawdź, jak się przygotować, by wykorzystać je w 100%.

udostępnij

Sandra WilkSandra Wilk / 29-05-2017

Surfing to jedna z tych dyscyplin sportu, które nie należą do łatwych – warto więc się do niej przygotować, żeby nie marnować czasu na przerwy podczas lekcji, tylko wyciągnąć z nich jak najwięcej. Oczywiście podstawową umiejętnością, którą należy doskonalić, zanim zaczniemy uczyć się pływać na desce, jest samo pływanie. Warto jednak zadbać także o inne elementy, dzięki którym nauka pójdzie nam szybciej. Jakie?

Stalowe ręce i barki

Silne ręce są bardzo ważne. Po pierwsze, najpierw musisz dopłynąć do miejsca, w którym będziesz łapać fale. Po drugie, przy podejściu do fali też wiosłujesz rękami, i to jeszcze szybciej. Wreszcie po trzecie, musisz podnieść na nich całe ciało. Przydatne będą więc wszelkie ćwiczenia wzmacniające górne partie ciała.

Do efektywnych ćwiczeń mięśni rąk, dzięki którym szybko zobaczysz efekty, potrzebne ci będą sztangielki – najlepiej regulowane. Z czasem, gdy przybędzie ci sił, będziesz mógł zwiększać obciążenie. Przykładowe ćwiczenia dla tych partii mięśniowych to: uginanie ramion, arnoldki, wyciskanie francuskie, unoszenie hantli na boki. Możesz też wykonywać różne warianty pompek.

Silne mięśnie brzucha i grzbietu

Nie są tak istotne jak ręce, ale również ważne. Pracując nad brzuchem, nie zapominaj o grzbiecie: pomijanie go doprowadzi do dysproporcji i może się przyczyniać do bólu pleców.

Ćwiczeń angażujących mięśnie grzbietu jest wiele. Efektywne będzie na przykład wiosłowanie sztangą lub hantelkami, podciąganie się na drążku, odpowiednio wykonany martwy ciąg (pamiętaj o ściągnięciu łopatek i napinaniu mięśni brzucha) oraz różne ćwiczenia z użyciem taśm TRX.

Wzmocnienie mięśni brzucha z kolei szybko zapewni nam na przykład regularnie wykonywana deska (różne warianty) i hollow body position (kładziesz się na plecach, dociskasz lędźwie do maty i unosisz ręce wraz z barkami i nogi nisko nad ziemią, utrzymując napięcie mięśni brzucha).

Idealna równowaga

To niezwykle istotna część surfowania. Bez niej – nawet jeśli świetnie pływasz i masz silne ramiona – niewiele zdziałasz na desce, bo zwyczajnie się na niej nie utrzymasz. Zobacz, jak nad nią pracować.

Skutecznym sposobem na ćwiczenie równowagi jest na przykład jazda na longboardzie lub balansowanie na trickboardzie. Jeśli jednak wolisz szlifować formę we własnych czterech ścianach lub na siłowni, postaw na bosu (możesz próbować utrzymać równowagę na platformie odwróconej do góry nogami) lub piłkę gimnastyczną (oprzyj kostki na piłce, a ręce postaw na ziemi i utrzymuj prostą sylwetkę, napinając mięśnie brzucha i pośladków). W utrzymaniu równowagi dużą rolę odgrywają mięśnie posturalne, które wzmocnią się dzięki ćwiczeniom z użyciem tych sprzętów lub ćwiczeniom wielostawowym typu martwy ciąg, różnego rodzaju przysiadom czy zakrokom na stepie (lub bosu). Mięśnie stabilizujące sylwetkę doskonale wzmacnia też wspomniana już wcześniej deska.

Żelazna kondycja

Dobra kondycja przyda się już podczas wchodzenia do wody – fale mogą zaatakować nas z dużą siłą, spychając z powrotem w stronę brzegu. O kondycję możesz zadbać na różne sposoby – biegając, pływając, jeżdżąc na rowerze albo grając w koszykówkę lub siatkówkę ze znajomymi.

Surfing to wymagająca dyscyplina, ale nie będziesz żałował poświęconych na przygotowania czasu i energii. Godziny spędzone na treningach i wylany na nich pot zaprocentują, gdy już znajdziesz się w wodzie. Zastosuj się do powyższych wskazówek, a będziesz gotów stawić czoła siłom wody i wiatru. Ruszaj łapać fale!

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro