Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościŁańcuch czy pasek – plusy i minusy obu rozwiązań
Napędy układów rozrządu w nowoczesnych silnikach opierają się przede wszystkim o pasek lub łańcuch. Obydwa te rozwiązania mają swoje wady i zalety, które wpływają zarówno na ich awaryjność, jak i koszty eksploatacji. Co zatem okaże się lepszym wyborem? Rozrząd oparty o pasek czy łańcuch?
Czas czytania: 5 min
Czym jest rozrząd w silniku? Jakie pełni funkcje?
Układ rozrządu to zespół podzespołów mających za zadanie koordynację pracy zaworów, tak aby w odpowiednim momencie dostarczały ładunek (powietrze lub mieszankę), a także pozwalały na efektywne opróżnienie cylindrów ze spalin. Rozrząd synchronizuje więc w praktyce pracę wałka rozrządu z ruchem obrotowym wału korbowego, na którym osadzone są korbowody z tłokami. Za przenoszenie momentu z wału na wałek odpowiada natomiast napęd rozrządu o budowie opartej najczęściej na pasku lub łańcuchu. Rozrząd w wielu konstrukcjach wykorzystywany jest również do napędzenia innych podzespołów, takich jak pompa wody czy pompa wtryskowa.
Przeczytaj także: Fakty i mity związane z awaryjnością rozrządu
Zalety paska rozrządu
Kauczukowy pasek to obok łańcucha najpopularniejsze rozwiązanie stosowane do napędzania rozrządu, choć nie można zapominać także o konstrukcjach opartych o zespoły kół zębatych, które stanowią jednak zdecydowany margines. Wykorzystanie paska niesie za sobą kilka istotnych zalet, wśród nich wymienić warto:
- niskie tarcie podczas pracy, które przekłada się na dodatkową oszczędność paliwa,
- wysoki komfort akustyczny,
- dobrą trwałość w przypadku pasków „hot oil”, a więc takich, które pracują w kąpieli olejowej, podobnie jak łańcuch (m.in. silniki 1.0 EcoBoost Forda, 1.2 PureTech koncernu PSA czy 1.0 VTEC Turbo Hondy),
- klarownie określona wytrzymałość i interwały serwisowe,
- niskie koszty zakupu i wymiany – koszt zakupu markowych zestawów rozrządu takich firm jak Bosch czy Gates waha się w przedziale 200-500 zł,
- niska masa, wpływająca na redukcję drgań.
Wady paska rozrządu
Decydując się na zakup auta wyposażonego w rozrząd oparty na kauczukowym pasku, trzeba liczyć się z kilkoma wadami tego rozwiązania. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim:
- przeciętną trwałość na tle łańcuchów – większość pasków wraz z pozostałymi elementami napędu rozrządu trzeba wymieniać co 100-150 tys. km lub 6-10 lat,
- niską odporność na ciecze – zabrudzenie paska olejem lub paliwem powoduje jego drastycznie szybkie zużycie (nie dotyczy pasków typu „hot oil”, pracujących w kąpieli olejowej),
- brak jakichkolwiek słyszalnych oznak zużycia sprawia, że trudno przewidzieć nadchodzącą awarię rozrządu,
- ograniczone zastosowanie – niższa trwałość pasków kauczukowych skutkuje tym, że nie nadają się do zastosowania w większości mocnych silników.
Zobacz też: Jak zdiagnozować zużyty rozrząd?
Zalety łańcucha rozrządu
Alternatywą dla paska rozrządu jest napęd oparty o łańcuch, który szczególnie często stosuje się w jednostkach napędowych o wysokim momencie obrotowym. Do jego kluczowych zalet należą:
- wysoka wytrzymałość dzięki wykorzystaniu stali konstrukcyjnej jako materiału budulcowego,
- znaczna trwałość, która teoretycznie równa się żywotności silnika przy założeniu zapewnienia odpowiedniego smarowania (w praktyce łańcuch wytrzymuje ok. 300-500 tys. km przebiegu),
- możliwość akustycznej oceny kondycji łańcucha – zużyte i rozciągnięte podzespoły generują metaliczne, wyraźnie słyszalne dźwięki przypominające grzechotanie,
- wysoka odporność na ciecze, takie jak olej czy paliwo.
Wady łańcucha rozrządu
Choć trwałość stanowi kluczową zaletę łańcuchowych napędów rozrządu, to ich bardziej skomplikowana budowa może przysporzyć wielu kłopotów w eksploatacji. Z tego też powodu wśród największych wad łańcuchów wymienić należy:
- dużą wrażliwość na niewłaściwe smarowanie oraz nieregularne wymiany oleju, co przyczynia się do szybkiego zużycia napinacza i systematycznego rozciągania się łańcucha,
- złe znoszenie trudów intensywnego użytkowania na krótkich odcinkach tras, gdyż w takich warunkach olej silnikowy nie osiąga optymalnej temperatury roboczej,
- wysokie ceny zakupu i serwisu – koszt zakupu markowych zestawów rozrządu, takich firm jak Febi Bilstein czy Dayco, waha się w przedziale od 350 do nawet 2500 zł,
- niską kulturę pracy, wynikającą z większych sił tarcia.
Pasek czy łańcuch – które rozwiązanie jest lepsze?
Spośród dwóch technologii napędu rozrządu niełatwo wybrać tę najlepszą. Wiele zależy bowiem od sposobu eksploatacji auta.
- 520,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- FEBI ZESTAW ŁAŃCUCHA ROZRZĄDU 47659
- zyskuj do 5% z
- 567,00 zł
- ŁAŃCUCH ROZRZĄD KOMPLETNY OPEL CORSA C D 1.2 1.4
- zyskuj do 5% z
- 999,00 zł
- Rozrząd Komplet Łańcuch Pompy Oleju 1.4 TSI TFSI VOLKSWAGEN AUDI SEAT SKODA
- zyskuj do 5% z
- 526,48 zł
- FAI ZESTAW ŁAŃCUCHA ROZRZĄDU MONDEO MK3 1.8 2.0 1
- zyskuj do 5% z
- 1629,00 zł
- ROZRZĄD DAILY DUCATO BOXER JUMPER 3.0 EURO3 EURO4
- 162,90 zł x 10 rat raty zero
- 125,96 zł
- Zestaw rozrządu pasek napinacz sprężyna pompa wody Daewoo Tico Matiz
- zyskuj do 5% z
- 294,90 zł
- ZESTAW PASKA ROZRZĄDU GATES VW LT 28-35 II 28-46 II TRANSPORTER T4 2.5TDI
- zyskuj do 5% z
- 151,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- FEBI BILSTEIN ZESTAW PASKA ROZRZĄDU 47890
- zyskuj do 5% z
- 110,00 zł
- INA 530016610 Zestaw paska rozrządu
- 255,92 zł
- SKF POMPA WODY + ZESTAW PASKA ROZRZĄDU VKMC 01113
- zyskuj do 5% z
- 807,99 zł
- Audi OE 04L198119A zestaw paska rozrządu
- zyskuj do 5% z
- 1275,00 zł
- ROZRZĄD + OBUDOWA ROZRZĄDU + PASEK POMPY FORD CUSTOM TRANSIT MK8 2.0D ORG
- 255,00 zł x 5 rat raty zero
Paweł Szyszka
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.