Lampy ksenonowe czy standardowe?

Lampy ksenonowe czy standardowe?

Reflektory ksenonowe zyskują w ostatnich latach coraz większą popularność. Czy faktycznie są znacznie lepsze niż lampy stosowane do tej pory?

udostępnij

Bartek NowakowskiBartek Nowakowski / 01-06-2016

Lampy ksenonowe i tradycyjne – czym się charakteryzują?

Wielu użytkownikom dróg lampy ksenonowe kojarzą się z pewnego rodzaju przepychem, gdyż jeszcze do niedawna występowały niemal wyłącznie w pojazdach z wyższej półki. Obecnie trend ten ulega zmianie i coraz więcej aut jest w nie wyposażone. Czemu lampy tradycyjne odchodzą do lamusa, a ksenonowe odpowiedniki zyskują na znaczeniu? Warto nieco zgłębić tę problematykę, by w pełni zrozumieć różnicę oraz wyrobić sobie własne zdanie.

Najbardziej charakterystycznym elementem obu rodzajów lamp jest odcień rzucanego przez nie światła. W przypadku reflektorów tradycyjnych zwykle jest on biały lub lekko żółty, podczas gdy w ksenonach widoczny staje się delikatnie niebieski kolor. Trzeba przyznać, że tworzy to znakomity efekt wizualny i nadaje autu wyjątkowego stylu.

Zgłębiając się w budowę lampy ksenonowej, należy wymienić głównie trzy elementy: przetwornica prądu, zapłonnik i palnik ksenonowy. Pierwsza z powyższych części to osprzęt, którego zadaniem jest wytworzenie bardzo wysokiego napięcia, dochodzącego nawet do kilkunastu tysięcy Voltów. Co więcej, przetwornica przekazuje również natężenie dochodzące do 85 amperów.

Ksenon, czyli specjalny gaz, umieszczony został w palniku, gdzie okala elektrody. Samo emitowanie światła ma miejsce dzięki nieustannym wyładowaniom elektrycznym. Wiązka wyświetlana jest bezpośrednio przez żarnik, w którym łączone są cząsteczki wolframu. Zapobiega to jego osadzaniu się na powłoce lampy, co z czasem zmniejszałoby efektywność działania reflektora.

Musisz jednak mieć świadomość, że lampy ksenonowe używane są wyłącznie w formie świateł mijania. Gdy widoczność jest niewystarczająca, niezbędne okazują się halogeny tradycyjne. Nieprawidłowe użytkowanie może narazić cię na otrzymanie niemałego mandatu.

W nowszych samochodach spotyka się jednak tzw. oświetlenie biksenonowe. W takim wypadku o opisaną technologię opierają się tak światła mijania, jak i drogowe.

Atuty lamp ksenonowych

Przede wszystkim pamiętaj, aby zawsze inwestować w oryginalne lampy ksenonowe, często bowiem dzieje się tak, że tanie zamienniki są po prostu znacznie gorsze jakościowo. A właśnie strumień światła to bez wątpienia najmocniejsza strona reflektorów ksenonowych.

Wiązka emitowana przez ksenony jest niebywale jasna, dosłownie śnieżnobiała. To efekt wyjątkowych parametrów, zwykły halogen emituje snop o jasności 1500 lumen przy koszcie energetycznym równym 55 W, podczas gdy ksenon 3200 lumen, zużywając zaledwie 35 W. Nie trzeba być geniuszem matematycznym, aby stwierdzić, że działanie reflektorów ksenonowych jest po prostu znacznie bardziej efektywne.

Kolejnym atutem jest trwałość, najczęściej nie trzeba ich wymieniać w ogóle, gdyż po prostu prędzej pełnej eksploatacji ulegnie całe auto, aniżeli pojedynczy reflektor.

Atuty lamp tradycyjnych

W tym miejscu można wymienić w zasadzie jeden argument, lecz dla wielu właścicieli aut bardzo istotny – cenę. Koszt zakupu niektórych lamp przednich rozpoczyna się już od kilkudziesięciu złotych. To z pewnością bardzo atrakcyjna oferta, choć nie można zapominać o tym, że tradycyjne elementy znacznie częściej wymagają wymiany żarówki, które – rzadko, bo rzadko – ale jednak czasem się przepalają.

Czy można samodzielnie zamontować lampy ksenonowe?

Jeżeli twoje auto nie posiada reflektorów ksenonowych, samodzielna wymiana może być dosyć problematyczna ze względów formalnych. Przepisy dokładnie określają wymogi co do ich stosowania, dlatego też całkowicie pozbawiona sensu jest samodzielna wymiana. Czemu? Odpowiedź jest bardzo prosta. Wszystkie samochody są fabrycznie wyposażone w homologację, uprawniającą do posługiwania się danym emiterem światła. Zatem nieodpowiedzialna zmiana lamp może skutkować nawet utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Aby twoje działania były zgodne z prawem, powinieneś zastosować się do Regulaminu 48 EKG ONZ. Dokument ten jasno określa, że światła o strumieniu świetlnym większym niż 2000 lumen muszą być homologowane przez odpowiednie urządzenia. Dlatego też jedynym wyjściem jest zakup całej lampy, co zwykle nie należy do najtańszych rozwiązań.

Analogicznie, jeżeli posiadasz reflektory ksenonowe, również błędem byłaby zmiana żarówek, bowiem homologacja obowiązuje jedynie na dany zestaw. Ponadto, zestawy ksenonowe są homologowane tylko na jeden samochód.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro