Kwasy omega-3 – jak wpływają na zdrowie?

Te niezwykle zdrowe tłuszcze, które musisz przyjmować w diecie, niosą szereg ważnych korzyści dla twojego ciała i mózgu. Kwasy omega-3 należą do rodziny wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i grupy NNKT (Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych). W przeciwieństwie do innych tłuszczy, które organizm potrafi sam wyprodukować, kwasów omega-3 dla utrzymania zdrowia potrzebuje z zewnątrz. Jak NNKT wpływają na zdrowie i w jakich pokarmach je znajdziesz?

Marta Zych Marta Zych / 28-12-2016

3 rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3

Do rodziny omega-3 należą 3 najważniejsze kwasy tłuszczowe: EPA (kwas eikozapentaenowy), DHA (kwas dokozaheksaenowy) i ALA (Kwas α-linolenowy). Kwas EPA znajduje się głównie w tłustych rybach i owocach morza. W organizmie odgrywa wiele niezbędnych funkcji, m.in. zmniejsza zapalenia pojawiające się w ciele. EPA działa też skutecznie na przypadłości psychiczne, szczególnie na depresję. Kwas DHA występujący w tłustych rybach, owocach morza, tłuszczu rybim i algach stanowi ok. 40% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych znajdujących się w mózgu. Jest składnikiem komórek nerwowych mózgu i oczu. To wyjątkowo ważny kwas podczas ciąży i karmienia piersią, ponieważ odpowiada za rozwój systemu nerwowego u dziecka. ALA to kwas znajdujący się w roślinach bogatych w tłuszcz, takich jak siemię lniane, nasiona chia i orzechy. Choć ALA jest najpopularniejszym kwasem z rodziny omega-3 przyjmowanym w diecie, pozostaje nieaktywny. Żeby zaczął działać, musi zamienić się w kwas EPA lub DHA, jednak dla organizmu to niewydajny proces. Dlatego większość kwasu ALA, który spożywasz, wykorzystujesz jako źródło energii. Czytaj dalej, jak kwasy wpływają na zdrowie.

Kwasy omega-3 zwalczają depresję i zaburzenia lękowe

Depresja jako najpopularniejsze na świecie schorzenie psychiczne charakteryzuje się takimi objawami jak: głęboki smutek, letarg i utrata zainteresowania życiem. Zaburzenia lękowe to często występująca przypadłość, której towarzyszy ciągłe zamartwianie się i nerwowość. Osoby spożywające odpowiednie ilości kwasów omega-3 są mniej narażone na depresję. Dotknięci tą chorobą, po przyjmowaniu zwiększonych dawek kwasu EPA, czują się lepiej, a ich symptomy stają się łagodniejsze.

Kwasy omega-3 poprawiają wzrok

Kwas DHA należy do najważniejszych składników strukturalnych mózgu i siatkówki oka. Kiedy w twojej diecie brakuje DHA, mogą pojawić się problemy ze wzrokiem. Przyjmowanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej, czyli postępującej choroby oczu prowadzącej do uszkodzenia siatkówki, pogorszenia widzenia, a nawet utraty wzroku. Przyjmowanie kwasów DHA jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży, wpływają one na prawidłowy rozwój wzroku u nienarodzonego dziecka.

Kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko choroby serca

Zawały serca i udary mózgu to wiodąca przyczyna śmierci na całym świecie. Kilka dekad temu odkryto, że społeczeństwa jedzące duże ilości ryb, rzadko umierają na choroby serca. A wszystko dzięki kwasom tłuszczowym omega-3. Obniżają one stężenia trójglicerydów, u osób z wysokim ciśnieniem zmniejszają jego poziom, podnoszą „dobry” cholesterol (HDL) oraz zapobiegają tworzeniu się zatorów. Niestety, mimo tego, że kwasy omega-3 poprawiają zdrowie serca, nie zmniejszają ryzyka jego zawału czy udaru mózgu.

Kwasy omega-3 zwalczają zapalenia

Zapalenia powodują uszkodzenia w organizmie, dlatego trzeba je jak najszybciej zwalczać. Czasami nie daje ono o sobie znać w postaci infekcji i przechodzi w chroniczne (długoterminowe). A taki rodzaj przyczynia się do niemal każdej chronicznej choroby, włączając w to choroby serca oraz nowotwory. Kwasy omega-3 zmniejszają produkcję molekuł i substancji przyczyniających się do powstawania zapalenia.

Kwasy omega-3 poprawiają stan kości i stawów

Osteoporoza i artretyzm to dwie najbardziej znane choroby dotykające układ kostny. Kwasy omega-3 wzmacniają kości przez zwiększenie ilości wapnia w kośćcu, co zmniejsza ryzyko osteoporozy. Przyjmowanie suplementów z kwasami omega-3 pomaga również przy artretyzmie, redukując bóle stawów i zwiększając siłę chwytu.

Kwasy omega-3 zapewniają zdrową skórę

DHA jako strukturalny składnik skóry odpowiada za zdrowie błony komórkowej, która buduje jej dużą część. Zdrowa błona to miękka, nawilżona oraz wolna od zmarszczek i niedoskonałości skóra. Kwasy omega-3 chronią ją również przed negatywnym działaniem słońca. EPA pomaga blokować substancję, która „zjada” kolagen po ekspozycji ciała na promienie słoneczne.

Kwasy omega-3 są niezbędne dla utrzymania optymalnego zdrowia. Żeby zapewnić sobie odpowiednią dawkę NNKT, zjadaj tłuste ryby 2 razy w tygodniu. Jeśli to niemożliwe, zażywaj suplementy z kwasami omega-3.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro