Kontrolka poduszki powietrznej – dlaczego się świeci?
Zdaniem eksperta

Kontrolka poduszki powietrznej – dlaczego się świeci?

Po przekręceniu kluczyka na desce rozdzielczej zapala się wiele różnego rodzaju kontrolek. Jeśli wszystko jest w porządku, większość z nich po chwili gaśnie. Zdarza się jednak, że któraś z lampek zawita tam na dłużej. W takiej sytuacji trzeba poznać tego przyczynę.

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 28-08-2019

W poduszki powietrzne są wyposażone prawie wszystkie samochody. Wchodzą one w skład SRS (Supplementary Restrain System) będącego dodatkowym systemem bezpieczeństwa pasażerów. W zależności od pojazdu jest on mniej lub bardziej rozbudowany. Poza poduszkami są tam sterownik kontrolujący pracę systemu, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz czujniki zderzeniowe. Kierowca o poprawności działania całego układu jest informowany poprzez kontrolkę „airbag”. Jeśli wyświetli się ona na desce rozdzielcze, dalsza jazda jest niezalecana, w razie wypadku poduszki powietrzne mogą bowiem nie zadziałać. Nie wolno ignorować tego problemu i w miarę możliwości jak najszybciej usunąć tę usterkę.

Działanie systemu SRS

Poprawność pracy wszelkich systemów bezpieczeństwa jest sprawdzana po każdym włączeniu zapłonu lub uruchomieniu silnika. W przypadku układu SRS nad zadaniem tym czuwa sterownik, który o pozytywnym wyniku informuje poprzez zgaszenie kontrolki poduszki powietrznej. Jeśli jednak kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka nie gaśnie, oznacza to awarię któregoś z elementów.

świecąca kontrolka poduszki powietrznej

Uszkodzona mata

Często przyczyną zapalenia się kontrolki jest uszkodzona mata obecności pasażera. Znajduje się ona w przednim siedzeniu, a jej obecność umożliwia dokładniejsze sterowanie systemem. Jeśli mata nie wykrywa na fotelu obciążenia, poduszki pasażera w razie wypadku nie są niepotrzebnie aktywowane. Maty jednak mogą się przerwać, np. podczas naciśnięcia na fotel kolanem przy wyciąganiu czegoś ze schowka. Dochodzi wówczas do przerwy w obwodzie i zapalenia się kontrolki na desce rozdzielczej. Problem ten często dotyka aut marki BMW, szczególnie modeli: E46, E90, E39 i E90.

Czujniki zderzeniowe

Zapalenie kontrolki „airbag” może też być spowodowane uszkodzeniem jednego z czujników zderzeniowych. Jeśli w obrębie któregoś z nich zostanie wykryta awaria, dochodzi do aktywacji poduszek powietrznych. Są to elementy elektroniczne, które sygnał do sterownika wysyłają za pomocą kabla. Czujnik sam w sobie psuje się raczej rzadko, najczęściej dochodzi do uszkodzenia jego wiązki.

Wypięcie wtyczki

Do zapalenia kontrolki poduszki powietrznej bardzo często dochodzi również w razie wypięcia jednej z wtyczek. Wtedy następuje przerwa w obwodzie, a w efekcie sterownik odczytuje niepoprawne działanie któregoś z elementów. Część przewodów znajduje się pod przednimi fotelami. Do ich wypięcia może dojść podczas odsuwania fotela czy odkurzania podłogi. Zazwyczaj wystarczy docisnąć wtyczkę, by pozbyć się tego problemu.

Wystrzelone pasy

Przyczyną mogą być też pasy bezpieczeństwa. Znajduje się w nich nabój, który podczas wypadku lub kolizji wystrzela. Powoduje to zaciśnięcie napinacza i skrócenie pasa o kilka centymetrów, aby podczas zderzenia unieruchomić ciało. Wystrzelony pas łatwo uwolnić, aby bez problemu ponownie rozwijał się i zwijał. Jeśli w używanym aucie kontrolka się świeci, może to oznaczać, że samochód brał udział w wypadku. Zostały wymienione w nim poduszki powietrzne, natomiast pasy pozostały stare.

Uszkodzone przewody

Świecenie się kontrolki może być spowodowane również przerwaniem któregoś z przewodów.Często zdarza się przerwanie taśmy pod kierownicą, która łączy poduszkę kierowcy ze sterownikiem Rzadziej dochodzi do uszkodzenia sterownika, choć taka opcja też wchodzi w grę.

Inne przyczyny

Świecenie się kontrolki na desce rozdzielczej może też oznaczać brak poduszki powietrznej, co obecnie właściwie nie występuje. Nawet w samochodach powypadkowych są montowane sprawne poduszki. Komunikat na desce rozdzielczej może być też spowodowany wyłączeniem poduszki po stronie pasażera. Zabieg ten wykonuje się np. podczas przewożenia dziecka w foteliku skierowanym do tyłu na przednim siedzeniu. Zarówno włączenie, jak i wyłączenie poduszki jest bardzo proste. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, która znajduje się najczęściej w bocznej części schowka od strony pasażera lub bezpośrednio w nim.

wyłącznik poduszki pasażera

Świecącej się kontrolki poduszki powietrznej nie wolno ignorować. W razie wypadku cały system bezpieczeństwa może bowiem nie zadziałać, a poduszki powietrzne nie zostaną aktywowane. Jeśli więc po uruchomieniu samochodu kontrolka wciąż widnieje na desce rozdzielczej, trzeba zbadać auto za pomocą komputera diagnostycznego. Jest to najłatwiejszy i najskuteczniejszy sposób zdiagnozowania problemu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro