Kółka do ćwiczeń – na co zwracać uwagę?

Kółka do ćwiczeń – na co zwracać uwagę?

Niepozorne kółeczko z zamocowanymi uchwytami poskramia niejednego ćwiczącego. Za niewielką cenę otrzymujemy wygodny przyrząd do domowej siłowni, dzięki któremu wytrenujemy mięśnie grzbietu lub… przeciążymy lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Przeczytajcie, na co zwracać uwagę przy ćwiczeniach na kółku.

udostępnij

Bartłomiej ChudyBartłomiej Chudy / 22-01-2016

Jak schodzić poprawnie?

Jednym z częstszych błędów przy treningu z kółkiem jest przetaczanie pod niewielkim kątem względem podłoża. W takiej sytuacji trenujący wypina „siedzenie”, tym samym eliminując balast, czyli czynnik obciążenia swojego ciała. Esencją treningu jest nie tyle wyciągnięcie, co umiejętność utrzymania prostującego się ciała i równowagi zarazem.

Podobne efekty daje popularny plank, niemniej statyczna „deska” nie jest tak atrakcyjna i jednocześnie trudna w wykonaniu, jak pełne rozjeżdżenie na kółku. Ćwiczenie z kółkiem wykonujemy seriami, zaczynając od ostrożniejszych rozciągnięć, a kończąc na tych intensywnych. Początkujący w kręceniu zmierzą się najprawdopodobniej z bólem w odcinku lędźwiowym. Dobrze, jeśli są to wyłącznie słabsze mięśnie pleców, a nie poważna wada, która uniemożliwi wykonywanie tego ćwiczenia.

Jakie podłoże?

Dla kontroli wyciągania kółko powinno przesuwać się po powierzchni stawiającej opór, np. macie do ćwiczeń lub długim ręczniku/kocu. Lepszej jakości kółka producenci wykańczają materiałem antypoślizgowym, ale podczas wykonywania ćwiczenia na podłodze jedno zbyt mocne przyciśnięcie może skończyć się odjechaniem wałka i twardym lądowaniem. Wykończenie uchwytów powinno być ergonomiczne, odporne na pot, dopasowane do profilu palców.

Jeśli mimo to czujemy „wżynanie się” palców, można spróbować ćwiczyć w rękawiczkach do wyciskania lub fitness. Naciskany przez nas pręt w lepszych kółkach jest wykonany z metalu, a nie z tworzywa sztucznego, co gwarantuje wytrzymałość przy mocniejszym naciskaniu.

Równowaga

Czynnik istotny, ponieważ decyduje o powodzeniu w utrzymaniu się nad podłożem, zwłaszcza przy maksymalnym zasięgu rozjazdu. To właśnie przez doprowadzanie do wyprostu rąk i wracanie do pozycji w przyklęku wyrabiamy mięśnie głębokie. Jeśli problem równowagi jest nie do przeskoczenia, warto postawić na produkty z podwójnym kółkiem. Poszerzenie rozstawu ułatwi utrzymanie się w trakcie przetaczania.

Specjaliści od tego ćwiczenia, mający za sobą serie po kilkanaście lub kilkadziesiąt wyciągnięć na raz, będą w stanie wyciągnąć się maksymalnie, czyli oprzeć się na czubkach palców stóp. Wymaga to nie lada siły i wytrenowania mięśni grzbietu, pleców i ramion. Nie warto przedwcześnie ryzykować z przetaczaniem z uniesionymi nogami, gdyż spotkanie z podłożem do miłych nie należy.

Spięcie, które wzmacnia

Z kółka do ćwiczeń mięśni korpusu i ramion skorzystają różne grupy: początkujący z jakimkolwiek rozciąganiem, zawodowi sportowcy, wracające do aktywności po porodzie mamy… Trening na kółku wzmacnia mięśnie głębokie, co ma kapitalne przełożenie na sport wyczynowy, gimnastykę i rekreacyjną aktywność. Obniża ponadto ryzyko poniesienia kontuzji i – mimo zagrożeń w samym ćwiczeniu – dalekosiężnych bólów krzyża. Kółko kupimy już za kilkunaście złotych, droższe i mocniej wykończone to koszt rzędu 50 złotych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro