Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Kijki do nordic walking – na co zwrócić uwagę przy zakupie? Jak dobrać odpowiednią długość?

Sport, który przywędrował do nas z Finlandii i bardzo szybko zdobył rzeszę zwolenników, zwłaszcza wśród osób starszych. Mowa o nordic walkingu, czyli pozornie prostej formie spacerów z parą kijków. Jeżeli planujesz zacząć przygodę z tym rodzajem treningu, musisz zaopatrzyć się we własne kijki. Sprawdź, jak je dobrać.

Kijki do nordic walking – na co zwrócić uwagę przy zakupie? Jak dobrać odpowiednią długość?

Dla kogo nordic walking?

Nordic walking najczęściej kojarzony jest jako sport dla osób starszych i nie jest to przypadek. To prosta forma ruchu, którą mogą uprawiać nawet seniorzy, którzy do tej pory z aktywnością nie mieli nic wspólnego. Wszak sama aktywność bazuje na najbardziej podstawowej, pierwotnej funkcji, do jakiej zostaliśmy stworzeni, mianowicie na chodzeniu.

Niewątpliwym plusem jest zastosowanie dwóch kijków, które służą nie tylko jako podpora, ale równie skutecznie angażują do pracy całą górną połowę ciała. Nordic walking polecany jest często przez fizjoterapeutów jako forma ćwiczeń po ciężkich operacjach, urazach oraz dla osób otyłych, dla których uprawianie innego sportu może się wiązać ze zbyt dużą ilością przeciążeń względem aparatu ruchowego, zwłaszcza w obrębie stawów kolanowych.

Zobacz również: Nordic walking a profilaktyka chorób serca

Kijki do nordic walkingu – podstawowe kryteria wyboru

Niedoświadczona osoba na pierwszy rzut oka nie zauważy większej różnicy pomiędzy kijami trekkingowymi a tymi do nordic walkingu. Kije trekkingowe mają przy rękojeści zamocowany pasek, podczas gdy kije do nordic walkingu powinny być wyposażone we wsuwane rękawiczki.

Kijki należy dobierać do naszego wzrostu. Jednym z najprostszych kryteriów wyboru stanowi kąt w stawie łokciowym. Kiedy chwytamy za rękojeść, powinien wynosić 90 stopni. Inną metodą doboru odpowiedniego sprzętu będzie zastosowanie prostego wzoru, gdzie nasz wzrost w centymetrach mnożymy przez 0,68, co daje nam właściwą długość. Na przykład człowiek o wzroście 183 cm powinien posiadać kijki o długości bliskiej wartości 124,5 cm (183 cm x 0,68 = 124,44 cm).

Warto zapoznać się z ofertą takich producentów jak:

Sprawdź także: Nordic walking – marsz po zdrowie

Budowa kijków do nordic walkingu – rękojeść

Jak już wspomniałem, kijki do nordic walkingu powinny mieć rękawiczki, nie paski. Często będą odpowiednio oznaczone w zależności od tego, do której dłoni będą dedykowane – do lewej (L) czy do prawej (R). Sama rękojeść powinna być gładka i nieco dłuższa od tych spotykanych w trekkingu. Zazwyczaj spotkać możemy kijki pokryte materiałem korkowym lub też pianką EVA, dzięki czemu są milsze w dotyku, a dłonie pozostaną bardziej suche.

Jak dobrać kijki do nordic walkingu – trzon

Najczęściej będzie wykonany z aluminium z domieszką włókna węglowego lub szklanego. Kije wykonane z aluminium rzadko kiedy ulegają złamaniom, najczęściej wygięciom. Są jednocześnie cięższe, dzięki czemu dobrze się sprawdzą w przypadku osób wyższych. Wybierając kijki, najlepiej kupować te jednoczęściowe. W przypadku budowy dwuczęściowej i możliwości regulacji istnieje prawdopodobieństwo, że przy dłuższym użytkowaniu mechanizm ulegnie rozregulowaniu, co znacznie osłabi trzon, a jednocześnie zwiększy ryzyko doznania ewentualnego urazu w trakcie ćwiczeń.

Kije do nordic walking – grot

Groty w formie trójkątnej bądź okrągłej najczęściej wykonane są z twardego stopu metali. Często zostają opatrzone talerzykiem, dzięki czemu w przypadku wbicia w ziemię zapada się sam grot do wysokości talerzyka. O ile tego typu rozwiązanie sprawdzi się w przypadku chodzenia po parkach czy lasach, tak na twardszych powierzchniach typu tartan wymagane będzie nałożenie gumowej nakładki, aby nie stępić samego grotu.

Nordic walking – słowem podsumowania

Choć nordic walking wygląda niepozornie, to samo poruszanie się przy użyciu kijków wymaga odpowiedniej techniki i koordynacji ruchowej. Może stanowić uzupełnienie dotychczasowej aktywności lub też formę aktywnego wypoczynku poza miastem. Uprawiając nordic walking, wzmocnimy wszystkie mięśnie naszego ciała, zwłaszcza mięsnie stabilizujące kręgosłup. Przyspieszymy metabolizm, a fakt, że jest to łagodna forma treningu wydolnościowego, wpłynie korzystnie na poprawę tętna spoczynkowego i regulowanie ciśnienia.

Oczywiście w zależności od warunków pogodowych warto się zaopatrzyć w odpowiednią odzież. Jeśli planujemy chodzić po lasach, dobrym pomysłem będzie założenie butów trekkingowych. W przypadku gorszej pogody odzież termiczna czy przeciwdeszczowa mogą nas uchronić od zbyt wczesnego zakończenia treningu.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro