Kettlebell – co to jest i dla kogo?

Kettlebell – co to jest i dla kogo?

Jeszcze kilka lat temu nikt nie wyobrażał sobie treningu siłowego bez użycia klasycznych hantli – przyrządu banalnego w obsłudze i dającego całkiem przyzwoite efekty. Te czasy zdają się jednak odchodzić w niepamięć, tak jak zresztą hantle same w sobie. Oto bowiem zaczyna panować szał na kettlebells, czyli na odważniki wyposażone w duży uchwyt, przypominające nieco kule o spłaszczonej podstawie. Kto, jak i kiedy powinien trenować z ich użyciem? Na to odpowiem w dzisiejszym artykule.

udostępnij

Paweł Karwowski Paweł Karwowski  / 15-03-2016

Czym jest kettlebell?

Kettlebell to rodzaj ciężarka w swym przeznaczeniu podobny do hantli, jednak działający na nieco innej zasadzie i oferujący zgoła inne rezultaty. Występuje w wielu wersjach kolorystycznych oraz wagowych. Co ciekawe, choć moda na trening z jego użyciem panuje od zaledwie kilku lat, sam wynalazek liczy sobie ponad dwa stulecia i został wynaleziony w Rosji. Tam ćwiczenia z użyciem kettlebell stanowiły część codziennego treningu każdego radzieckiego żołnierza. Dopiero w połowie XX wieku kettlebell został zaadaptowany do ćwiczeń na wielu siłowniach całego świata. Później, za sprawą coraz lepiej rozbudowanych przyrządów do ćwiczeń, takich jak ławki czy atlasy, odszedł w niepamięć, by powrócić do łask po następnych 50 latach. Wszystko za sprawą użytkowników poszukujących możliwie uniwersalnego treningu, rozwijającego wszystkie partie mięśni i poprawiającego zarówno ogólną wydolność, jak i gibkość.

Zobacz również - Kettlebell vs giria

Kettlebell a hantle – w czym tkwi różnica?

Klasyczne hantle mają jeden zasadniczy defekt – środek ciężkości jest w nich ustawiony tak, że pomimo dużej wagi zmuszają one do pracy tylko określone partie mięśni i robią to tylko w pewnym zakresie, podobnie jak sztanga. Mówiąc w skrócie: korzystając z nich, nie jesteśmy w stanie w pełni zaangażować konkretnych mięśni, co przekłada się na ich wolniejszy przyrost. W przeciwieństwie do hantli, kettlebell ma lekko przesunięty środek ciężkości. Ta teoretycznie niewielka różnica sprawia, że podnosząc go angażujemy mięśnie całego przedramienia (a nie tylko bicepsy) oraz jesteśmy zmuszeni do ciągłego wyrównywania balansu ciała. To właśnie dzięki tej drugiej właściwości kettlebell wpływa na ogólny rozwój tkanki mięśniowej – trenując z jego pomocą, w bezpieczny sposób zmuszamy do pracy praktycznie całe nasze ciało. Co niezwykle istotne, ćwiczenia z kettlebell nie wpływają znacząco na rozrost mięśni, dlatego po przyrząd ten chętnie sięgają kobiety. Ćwiczenia z jego użyciem pozwalają zachować naturalne kształty, przy równoczesnym pozbyciu się nadprogramowych kilogramów.

Kto powinien stosować kettlebell?

W związku z tym, że kettlebell wpływa na ogólny rozwój ciała, a także poprawia wydolność, sprawdzi się idealnie w przypadku osób, które marzą o połączeniu treningu wydolnościowego i wytrzymałościowego. Zalety jego stosowania docenią przede wszystkim panie – kettlebell angażuje również nogi i pośladki, sprawiając, że te części ciała nabierają pożądanych kształtów. Należy też zwrócić uwagę na to, że kettlebell pozwala poprawić koordynację ruchową, tak pożądaną w wielu dyscyplinach sportowych. Poza amatorami, na jego stosowanie powinni zdecydować się także sportowcy praktycznie wszystkich dyscyplin wytrzymałościowo-wydolnościowych, takich jak tenis, koszykówka, piłka nożna czy pływanie. Wszechstronność i funkcjonalność tego przyrządu zaskoczy nawet doświadczonych zawodników, a osiągnięte z jego pomocą rezultaty okażą się niezwykle przydatne w poprawianiu własnych rekordowych wyników.

Zalety i efekty treningu z kettlebell

Z kettlebell możemy korzystać zarówno w domu, jak i na siłowni. Wspomniałem już, że zaletą ćwiczeń z jego użyciem jest przede wszystkim ogólny rozwój ciała. Przy jego pomocy budujemy w ograniczonym stopniu tkankę mięśniową we wszystkich, nawet najbardziej newralgicznych miejscach. Co za tym idzie, poprawie ulegają również ogólna gibkość i koordynacja ruchowa. Pierwsze rezultaty zaczniemy dostrzegać już po kilku dniach treningu. Największe i najlepsze zmiany to jednak te niewidoczne gołym okiem – już po pierwszym treningu poprawi się krążenie i wydolność układu krwionośnego. Pamiętajmy tylko, by waga kupowanego ciężarka odpowiadała naszym możliwościom – lepiej kupić kettlebell ciut lżejszy, niż już pierwszego dnia nabawić się kontuzji.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro