Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Jeżeli nie zmienisz ustawień, będą one zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

„Kaleidos Junior” – recenzja gry

Dzieci lubią kolorowe i dynamiczne gry, a odrobina rywalizacji z rodzicem czy rodzeństwem z pewnością przyniesie wszystkim wiele radości.

Paulina Grochowska Paulina Grochowska / 15-05-2018

Kaleidos Junior” to gra na spostrzegawczość, rozwijająca logiczne myślenie i umożliwiająca naukę zdrowej rywalizacji. Piękne kolorowe plansze, mała klepsydra i koło ze wskazówką z pewnością zachęcą dziecko do wspólnych rozgrywek.

Zawartość pudełka

W dużym kartonowym pudełku znajdują się wszystkie elementy potrzebne do wykonania rozgrywki:

  • 16 pięknie ilustrowanych, laminowanych tablic,
  • 1 klepsydra,
  • 80 plastikowych żetonów w 4 kolorach,
  • 1 okrągła tarcza ze wskazówką oraz ilustracjami i literami,
  • wielojęzyczna instrukcja.

1

Istota gry

Celem zabawy jest odnalezienie na planszy jak największej liczby elementów odpowiadających wylosowanej na kole kategorii lub rzeczy zaczynających się od odpowiedniej litery.

Przygotowanie rozgrywki

16 ilustrowanych plansz należy podzielić według kolorów ramek na 4 zestawy. Każdy z graczy wybiera kolor zestawu, którym chce grać, i bierze plansze wraz z żetonami w odpowiedniej barwie. Koło ze wskazówką i klepsydrę umieszczamy na środku stołu. Następnie wybieramy jeden z trzech poziomów trudności:

  • poziom 1 – kategorie,
  • poziom 2 – litery,
  • poziom 3 – ołówek i papier.

2 3

Przebieg rozgrywki

Poszczególne rozgrywki przebiegają podobnie, różnią się jedynie szczegółami.

Poziom 1 – gra według kategorii

Gracze umieszczają przed sobą kartę z tym samym numerem, a następnie biorą ze stołu odpowiednią liczbę plastikowych żetonów we wcześniej wybranym kolorze:

  • dzieci 4–5 lat pobierają 10 żetonów,
  • dzieci 6–8 lat pobierają 15 żetonów,
  • starsi gracze pobierają 20 żetonów.

Jeden z graczy (proponujemy najmłodszego) losuje kategorię poprzez zakręcenie wskazówką na okrągłej tarczy, a następnie wybiera tę, którą wskazała strzałka, lub jedną z kategorii po bokach. Na kole znajduje się łącznie 13 kategorii: coś kanciastego, spiczastego, hałaśliwego, okrągłego, płynnego, delikatnego, jadalnego, twardego, miękkiego, zrobionego z drewna, zrobionego z papieru, coś, co brzydko pachnie, i coś, co się rusza. Po wyborze kategorii obracamy klepsydrę. W czasie, gdy przesypie się cały piasek, gracze mają za zadanie odnaleźć na swojej ilustracji jak najwięcej obiektów pasujących do wylosowanej kategorii. Obiekty te zaznaczamy plastikowymi żetonami.

Następnie gracze muszą wymienić elementy, które znaleźli, a pozostali gracze sprawdzają, czy faktycznie pasują do wylosowanej kategorii. Żetony umieszczone na niewłaściwych elementach należy usunąć z planszy i odłożyć do pudełka. Gra trwa tak długo, aż któryś z graczy pozbędzie się wszystkich swoich żetonów.

4 5

Poziom 2 – gra według liter

Tak jak w poziomie 1, gracze umieszczają przed sobą kartę z tym samym numerem, a następnie biorą ze stołu odpowiednią liczbę plastikowych żetonów we wcześniej wybranym kolorze:

  • dzieci 4–5 lat pobierają 10 żetonów,
  • dzieci 6–8 lat pobierają 15 żetonów,
  • starsi gracze pobierają 20 żetonów.

Jeden z graczy kręci wskazówką na kole i losuje literę, a następnie obraca klepsydrę. Gdy piasek się przesypuje, gracze muszę znaleźć na swojej planszy jak najwięcej elementów, których nazwa odpowiada wylosowanej literze. Kiedy cały piasek się przesypie, gracze wymieniają po kolei zaznaczone elementy. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich żetonów.

6

Poziom 3 – gra ołówek i papier

Każdy gracz umieszcza przed sobą planszę z tą samą ilustracją (z tym samym numerem) oraz kartkę i ołówek. Za pomocą koła gracze wybierają literę, a następnie na swojej planszy mają za zadanie znaleźć jak najwięcej elementów zaczynających się wylosowaną literą. Następnie w czasie dwóch obrotów klepsydry gracze zapisują na kartce nazwy elementów, które odnaleźli, w taki sposób, by reszta graczy tego nie widziała. Gdy czas się skończy, gracze po kolei odczytują słowa, które zapisali, i otrzymują:

  • po 1 punkcie za każdą rzecz, którą wynotował co najmniej jeden inny gracz,
  • po 3 punkty za każdą rzecz, którą gracz znalazł jako jedyny.

Wygrywa gracz, który po 5 rundzie zdobędzie najwięcej punktów.

Wrażenia

Gra rewelacyjnie rozwija spostrzegawczość dziecka. Kolorowe plansze zachęcają dziecko do wspólnej zabawy. Poszczególne poziomy trudności to świetne rozwiązanie, dzięki czemu w grę mogą grać zarówno maluchy, jak i starsze dzieci. Jedynym minusem jest obecność liter V i H, na które dziecku trudno odnaleźć elementy na planszy. Wszelkiego rodzaju gry na spostrzegawczość to świetna propozycja dla dzieci w każdym wieku. Umożliwiają trenowanie umysłu na wielu płaszczyznach. Polecamy jako pomysł na rodzinne spotkania.

Czy ten artykuł był pomocny?