Jogging nie jest nudny

Bieganie to sport dla nudziarzy? Ależ skąd, jogging naprawdę wciąga i może być doskonałą aktywnością rozwijającą charakter.

Jan Jarosiewicz Jan Jarosiewicz / 26-10-2015

Bieganie – sport tylko dla fanatyków?

O doskonałym wpływie biegania na zdrowie człowieka wie właściwie każdy, kto choć raz zdecydował się na świadome uprawianie tej aktywności fizycznej. Tym bardziej, że niemal w każdej dziedzinie życia lansowane są prozdrowotne postawy oraz działania. Nie bez powodu zatem, szczególnie wiosną, latem, a czasem także zimą – choć w mniejszym stopniu – cała okolica roi się od biegaczy. W powszechnej opinii wciąż jednak pokutuje przekonanie, że jogging sam w sobie jest dosyć nudny. Ile przecież można biec przed siebie, za każdym razem tymi samymi lub podobnymi trasami? Modyfikacje tras często są niewystarczające, a i różnorodność podczas biegu występuje wyjątkowo rzadko. Mimo to, jogging naprawdę może być bardzo ciekawy.

Pokonaj swoje możliwości

Bieganie, jak każdy sport i większość znanych aktywności fizycznych, wymaga przynajmniej odrobiny rywalizacji. Co jednak ważne, nie chodzi tu o to, aby startować we wszystkich miejskich biegach ulicznych i walczyć w nich o najlepszą pozycję – choć nie jest to wcale złym rozwiązaniem. Systematyczna aktywność tego rodzaju wymaga raczej chęci walki z samym sobą, czyli pokonywania własnych możliwości. Każdy, kto choć raz przekroczył jakąkolwiek swoją „barierę”, doskonale zna smak związanego z tym zwycięstwa. Podobnie jest także w innych dyscyplinach. Jeżdżąc na rowerze, pragniesz osiągać coraz większe prędkości i nieustannie pokonywać coraz dłuższe dystanse. Biegacze myślą podobnie, a to pozwala na wytrenowanie nie tylko ciała, ale także siły charakteru i samozaparcia w dążeniu do określonego celu, co często okazuje się przydatne w wielu innych aspektach życia. Bieganie jest zatem swoistą szkołą twojego podejścia do wielu spraw i pozwala na wypracowanie cierpliwości oraz wytrwałości w dążeniu do celu. Jak zatem tak wartościowe mentalnie działania mogą być uznawane za nudne czy niepotrzebne?

Wyznaczaj sobie nowe cele

Pamiętaj, że wraz z kolejnymi treningami, rosną również twoje możliwości. Z czasem więc powinieneś modyfikować stawiane sobie cele tak, aby ich osiąganie wciąż wymagało od ciebie wysiłku. Jeżeli przy pierwszej próbie joggingu przebiegniesz 2 km, nie znaczy to, że już zawsze masz ograniczać się do tego dystansu. Pamiętaj, granicę swoich możliwości w ogromnej mierze wyznaczasz sobie sam, dlatego nie wahaj się z obieraniem ambitnych planów. Ich realizacja z pewnością da ci ogromną radość oraz jeszcze bardziej zwiększy motywację do biegania. A jeśli rzeczywiście podchodzisz do biegania na serio, musisz mieć odpowiednie obuwie oraz strój.

Urozmaicaj trening jak tylko się da

Różnorodność treningu jest bardzo istotna zarówno ze względu na przygotowanie fizyczne, jak i sprawy czysto psychologiczne. Zbyt jednostajny trening skutkuje stagnacją, czyli okresem bez poprawy osiągnięć lub nawet spadkiem formy. Warto więc biegi długie przeplatać interwałami. Już po krótkim czasie odczujesz, jak duże korzyści może przynieść takie urozmaicenie. Ważna jest jednak także głowa, dlatego w czasie nawet rekreacyjnego biegania nie powinieneś się nudzić. Warto zmieniać charakter i przebieg pokonywanych tras, a inny krajobraz w czasie joggingu zdecydowanie uprzyjemnia każdy trening. Znane od kilku lat aplikacje mobilne są bardzo przydatne. Pozwalają one na rekreacyjne bieganie ze stosunkowo dokładnymi pomiarami prędkości, dystansu, czasu, a nawet tętna czy ciśnienia krwi. Co ciekawe, jeszcze kilkanaście lat temu takie akcesoria były zarezerwowane jedynie dla profesjonalistów, obecnie natomiast bez problemów każdy może z nich korzystać. I choć jednym służą jedynie jako zabawa, innym natomiast jako ważne i użyteczne narzędzie. Mimo to, tradycyjne stopery, zegarki i pulsometry wciąż są bardzo często używane.

Słuchaj ulubionej muzyki

Większość biegaczy kolejne kilometry pokonuje ze słuchawkami na uszach. Nie bez powodu, to znakomity sposób nie tylko na odnalezienie pewnego rodzaju równowagi psychofizycznej, lecz również subiektywne skrócenie treningu. Nie znaczy to, że przebiegniesz mniej kilometrów lub zrobisz to szybciej – choć to drugie czasem się zdarza. Po prostu czas będzie wydawał się krótszy, gdyż część swojej uwagi poświęcisz muzyce. Zmęczenie stanie się mniej odczuwalne, a bieganie nabierze zupełnie nowej otoczki. Koniecznie musisz tego spróbować.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro