Joga w zaciszu domowym – co się przyda?

Zarówno osoby początkujące, jak i dłużej praktykujący jogini chętnie ćwiczą w domu. Jogę powinno się praktykować codziennie, a nie zawsze jest czas, żeby wybrać się na zorganizowane zajęcia. Ćwicząc systematycznie w domu, można zrobić duże postępy.

Daria Występek Daria Występek / 04-09-2015

Kiedy wyrobisz już w sobie nawyk ćwiczenia, będzie łatwiej się zmobilizować i poznawać kolejne asany. Po kilku tygodniach odczujesz na własnej skórze pozytywne działanie jogi. Pozbędziesz się dolegliwości związanych z bolesnością kręgosłupa, zwiększysz zakres ruchu i poczujesz się lepiej. Nie potrzebujesz wiele, żeby zacząć. Najważniejsze są chęci.

Dlaczego regularność jest tak ważna?

Kiedy nie ćwiczysz, mięśnie zaczynają się kurczyć. Poświęcając nawet 15 minut na ćwiczenia każdego dnia, nabierasz coraz większej elastyczności. Asany będą sprawiać coraz mniej trudu, zapragniesz poznać inne, trudniejsze pozycje. Po jakimś czasie będziesz odczuwać głód jogi w dni, kiedy zrobisz sobie wolne. To bardzo pozytywne zjawisko, bo w uzależnieniu od ruchu nie ma niczego złego. Ciało odwdzięczy się lepszym wyglądem, większą elastycznością i sprawnością.

Lepiej ćwiczyć codziennie przez 30–60 minut niż co drugi dzień przez 2 godziny. Na początek możesz zacząć od 15–20 minut. Wybieraj pozycje, które nie sprawiają wiele trudności – na takie przyjdzie czas, kiedy mięśnie będą silniejsze. Joga powinna sprawiać przyjemność i stopniowo rozwijać ciało.

Czego potrzebujesz, żeby zacząć?

Najważniejsza jest odpowiednia mata do jogi, która dla początkujących powinna być grubsza. Należy sprawdzić, czy jest antypoślizgowa – to jest bardzo ważne przy utrzymywaniu pozycji. Powinna być też ładna, żeby ćwiczenia sprawiały przyjemność. Nie bez znaczenia jest materiał, z którego jest wykonana. Warto zwrócić uwagę na toksyczność materiałów i wybrać bezpieczną dla nas i środowiska. Przydatny może być pasek do jogi, który pomoże skuteczniej rozciągnąć mięśnie. Jest on pomocny przede wszystkim w dynamicznych formach jogi lub przy technicznych pozycjach.

Kolejnym popularnym gadżetem jest kostka do jogi. Pomaga przy wielu pozycjach stojących, siedzących i skrętnych. Kiedy mamy problem z pogłębieniem pozycji, kostka może pomóc zachować równowagę. Osoby początkujące mogą ją wykorzystać jako podpórkę, kiedy jest wymagana większa elastyczność niż ta, którą na danym etapie dysponują. Zaawansowanym umożliwia pełniejsze wykorzystanie możliwości, a także większy komfort ćwiczenia. To jedno z najczęściej wybieranych akcesoriów do jogi.

Kiedy już przekonasz się, że joga to ruch dobry dla ciebie i nie będziesz wyobrażać sobie dnia bez ćwiczeń, możesz skompletować kolejne akcesoria. Może się przydać m.in. koc do jogi, najlepiej wykonany z dobrego gatunkowo materiału. Jest sztywny i dzięki temu daje dobre podparcie w pozycjach odwróconych, siedzących, skrętnych i wielu innych asanach. W chłodniejsze dni może posłużyć do przykrycia w czasie odpoczynku.

Po zakończonym treningu przyjemnym odpoczynkiem będzie chwila relaksu na macie do akupresury z wypustkami. Mata jest wyposażona w tysiące igieł do akupresury, dzięki czemu wykonuje delikatny masaż rozluźniający. Pozytywnie wpływa na nastrój i łagodzi dolegliwości bólowe. Nawet 10 minut dziennie zapewni lepsze samopoczucie; najlepiej położyć się na niej tuż po zakończonej praktyce jogi.

Pamiętaj, że najważniejsza jest systematyczność. Jeżeli zdarzy ci się ominąć jeden dzień, to nic się nie stanie, ale nie powinno się robić dłuższych przerw, zwłaszcza na początku. Stopniowo wydłużaj czas praktyk, włączaj nowe pozycje. Ciągle się rozwijaj, wtedy joga na pewno ci się nie znudzi.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro