Jesienne potrawy, które poprawią twoją odporność

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu jest rodzaj pożywienia, które mu dostarczamy. Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta może wzmacniać nasz układ immunologiczny, sprawiając, że lepiej będzie sobie raził z infekcjami. Dobra kondycja i świetne samopoczucie są kluczem do cieszenia się nawet chłodną porą roku.

Alicja Kamińska Alicja Kamińska / 22-09-2015

Wielu z nas zauważa w okresie jesiennym zwiększoną chęć na słodycze i ciężkie, tłuste potrawy. Organizm, aby się rozgrzać, domaga się kalorii, jednak ich jakość ma duże znaczenie. Możemy bez obaw raczyć się pysznym jedzeniem, nie tyjąc. Należy tylko wybierać rozgrzewające przyprawy, sezonowe warzywa i owoce, korzystać z dobroczynnego działania kasz i orzechów.

Jesień – czas ciepłych śniadań

Zmiany w jesiennej diecie warto zacząć już od śniadania. O ile latem świetnie sprawdzały się mieszanki musli z jogurtem z lodówki lub różnorodne kanapki, to wraz ze spadkiem temperatury na zewnątrz warto zastanowić się nad podgrzaniem pierwszego posiłku. Świetnie w tej roli sprawdzi się jajecznica. Porcja białka i zawartych w jajkach tłuszczy doda nam energii na pierwszą część dnia. Jeśli dbamy o linię, warto przygotować ją na patelni do smażenia bez użycia masła. Dobrym sposobem na urozmaicenie są owsianki. Tylko od nas zależy, jak je doprawimy i jakie dodatki się w nich znajdą. Warto stawiać na jabłka i gruszki, które również możemy udusić w rondelku, otrzymując soczystą masę. Rozgrzewające przyprawy, jak imbir, cynamon czy goździki, wzbogacą smak.

Jesienne zupy na odporność

Jesień to pora roku, w której dominują rozgrzewające i sycące zupy, warto więc włączyć je do swojego jadłospisu. Są kremowe, przygotowane z sezonowych warzyw korzeniowych: buraków, marchwi, pietruszki, selera. Na uwagę zasługuje również dynia, której miąższ usprawnia trawienie i reguluje pracę jelit, oczyszczając je z toksyn. Zawiera także mnóstwo witamin i minerałów, tak ważnych dla naszej odporności. Równie cenne są jej pestki, które mogą stać się wartościowym zamiennikiem niezdrowych przekąsek. Rozgrzewająco zadziałają na nas przeróżne wywary z mieszanek warzyw: pora, selera, cebuli, a także długo gotowane rosoły drobiowe i cielęce. Przygotowane w dużym garnku o grubym dnie wystarczą na kilka dni, a zamrożone w porcjach staną się świetną bazą do innych zup i sosów, jako domowe buliony. Chcąc zagęścić potrawy, zrezygnujmy z bezwartościowej mąki, stawiajmy na fasolę i soczewicę. Poeksperymentujmy z kremamizblendowanie składników zajmuje dosłownie chwilę, a otrzymana konsystencja jest bardzo przyjemnym doznaniem.

Przekąski na jesienną melancholię

W długie jesienne wieczory bardzo często ciężko jest nam się skupić, skoncentrować, brakuje nam energii. Zwykle mamy chęć na niezdrowe chipsy i słodycze. Warto zapanować nad podjadaniem dzięki wybieraniu zdrowych odpowiedników popularnych przegryzek. Idealnie sprawdzają się orzechy. Są źródłem witamin A i E, które utrzymują w dobrej kondycji nasze błony śluzowe, składników mineralnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom cholesterolu. Dzięki nim staniemy się odporniejsi na stres, będziemy lepiej się wysypiać, a nasz mózg będzie pracować na najwyższych obrotach.

Jesienne potrawy są nie tylko smaczne, ale również pozytywnie wpływają na nasz układ odpornościowy. Rozgrzewają, dodają sił i energii. Kiedy za oknem robi się chłodno, warto przeanalizować i dopasować swoją dietę do środowiska, w którym żyjemy. Dzięki racjonalnemu odżywianiu nie tylko nie nabawimy się zimowego tłuszczyku, ale również nie stracimy pokładów energii.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro