Jakie opony wybrać do przyczepy?

Jakie opony wybrać do przyczepy?

Przyczep kempingowych i wszelkich innych zwykle używamy okazjonalnie, sezonowo, najczęściej podczas wakacyjnych podróży. Ze względu na gabaryty tego typu pojazdów, często zimują one pod chmurką i w żaden sposób nie są zabezpieczone. Niestety, mimo zaleceń niewiele osób zdejmuje w zimie koła z przyczepy, niewiele też chroni je, osłaniając podczas dłuższego przestoju. Dlatego przed kolejną podróżą należy zwrócić szczególną uwagę na opony w przyczepie, zwłaszcza że narażone są na duże obciążenia i niekorzystne warunki atmosferyczne.

udostępnij

Od czego zacząć? Przede wszystkim przeprowadzamy dokładne oględziny ogumienia. Zwracamy uwagę na wszelkie wybrzuszenia, uszkodzenia, pęknięcia. Poza tym sprawdzamy głębokość bieżnika i jego stan (czy jest zużyty równomiernie) oraz – to ważne – ciśnienie w oponach. Pomocne mogą tu być wskaźniki głębokości TWI. Powinniśmy wymienić opony, jeśli głębokość ich bieżnika jest niższa niż 1,6 mm, ale dla bezpieczeństwa lepiej, by wysokość rzeźby opony wynosiła 2 mm. Nie należy zapominać o kole zapasowym – ono też wymaga dokładnego przeglądu i skontrolowania ciśnienia.

Jakie opony wybrać?

Wybierając opony do przyczepy, nie warto oszczędzać, bo to inwestycja w nasze bezpieczeństwo. Jazda z przyczepą nie jest prosta i wymaga pewnych umiejętności, a źle dobrane, zużyte lub najtańsze opony mogą ją utrudniać. Producenci ogumienia oferują opony przeznaczone specjalnie do warunków kempingowych. Są one bardziej odporne na odkształcenia spowodowane dłuższymi postojami w nie najlepszych warunkach (kamienie, gorący piasek i spore obciążenie w pełni wyposażonej przyczepy). Mają one specjalną konstrukcję, czyli dodatkowy oplot kordowy, który zwiększa ich nośność i wzmacnia brzegi. Takie opony są specjalnie oznakowane jako Camping lub Camping Pneu (norma CP). Są dość drogie, ale gwarantują komfortową i bezpieczną jazdę.

Opony VancoCamper firmy Continental, które spełniają normę CP, zapewniają dużą szczelność oraz trwałość, dzięki czemu ograniczamy ryzyko spadku ciśnienia podczas dwutygodniowego postoju. Opona ta jest również bardziej odporna na deformację profilu oraz uszkodzenia mechaniczne, ponieważ jej boki chroni sztywna konstrukcja i bardziej odporna na ścieranie mieszanka gumowa.

Michelin natomiast proponuje oponę Agilis Camping, wykonaną specjalną technologią Durable Contact Patch, dzięki której zapewniony jest optymalny kontakt opony z nawierzchnią, co zapewnia komfortową jazdę. Agilis Camping ma podwójny karkas oraz 8 dodatkowych wzmocnień ochronnych w boku. Opony te można stosować zarówno latem, jak i zimą. Znacznie tańsze będą opony odporne na duże obciążenia, czyli XL, dodatkowo wzmacniane lub opony klasy C. Ogumienie tej klasy jest przeznaczone do aut ciężarowych, ale podczas holowania i użytkowania przyczepy sprawdza się doskonale.

Na co zwrócić uwagę, dobierając opony do przyczepy?

Przede wszystkim na to, by ogumienie miało odpowiednio dobraną nośność. Każda opona posiada swój indeks nośności, który informuje o tym, jakie jest dopuszczalne obciążenie dla danego modelu przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta prędkością. Np. jeżeli opona ma indeks nośności 100, oznacza to, że nośność, czyli maksymalne obciążenie jednego koła, wynosi 800 kg. Jeżeli pomnożymy 800 kg x 4 koła, to oznacza, że opony o takim indeksie nośności możemy założyć do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,6 t. Wszelkie oznaczenia i wskazówki znajdziemy na oponie.

Opony dobieramy nie tylko do masy przyczepy. Ważne jest również, z jaką prędkością będziemy się poruszać zestawem: samochód i przyczepa. Opony przyczepy należy dostosować do maksymalnej dozwolonej prędkości. Właściwie dobrane to także mniejsze zużycie paliwa i bardziej oszczędna jazda.

Do przyczepy można dobrać odpowiednie koła, czyli komplet: oponę i felgę. Można również osobno dopasować opony i osobno dobrać do nich felgi – aluminiowe lub stalowe. Oto kilka przykładów kół i opon do przyczep samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Niżej wymienione produkty są kompatybilne ze wszystkimi osiami przyczep dostępnymi na naszym rynku motoryzacyjnym.

  • Koło 165R13 98x4 ET30 Uniwersalne koło do przyczep lekkich 165R13. Mocowanie 98x4.
  • Koło 195/50B10 112x5 ET0 Niskoprofilowe, wzmacniane koło do przyczep 195/50B10.
  • Koło 195/50R13C 112 x5 ET30 Wzmacniane koło do przyczep 195/50R13C. Mocowanie 112x5.
  • Opona 165/80R13C 96/94N Wzmacniana opona do przyczep 195/50R13C, nośność: 710 kg.
  • Opona 185R14C 99/98N Wzmacniana opona do przyczep 185R14C, nośność: 900 kg.
  • Opona 195/50B10 98N Niskoprofilowa opona do przyczep 195/50B10, nośność: 750 kg.
  • Opona 195R14C 106/104N Wzmacniana opona do przyczep 195R14C, nośność: 950 kg.
Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro