Jaki rower elektryczny do miasta wybrać?
Zdaniem eksperta

Jaki rower elektryczny do miasta wybrać?

Rower elektryczny jest ciekawą alternatywą dla komunikacji miejskiej. Dzięki silnikowi, który wspomaga rowerzystę, do miejsca pracy można dotrzeć bez grama potu na ciele. Aby przejazd był sprawny i bezpieczny, potrzebna jest oczywiście odpowiednia infrastruktura w mieście. Zakładając, że ten warunek jest spełniony, pora się zastanowić, jaki wybrać rower.

udostępnij

Łukasz PrzechodzeńŁukasz Przechodzeń / 11-06-2019

Rama w rowerze miejskim

Cechą charakterystyczną w rowerach miejskich jest rama zapewniająca wygodną pozycję. Rowerzysta siedzi właściwie wyprostowany. Kierownica też jest wysoko osadzona i odpowiednio wyprofilowana, aby nie trzeba było zbytnio się pochylać. W końcu to nie rower sportowy i kluczowa jest tu wygoda.

Aby zmniejszyć ciężar roweru elektrycznego, ramy przeważnie wykonywane są z aluminium. Zarówno w męskiej, jak i damskiej wersji geometria jest tak dobrana, aby wsiadanie i zsiadanie było łatwe, zwłaszcza w cywilnym ubraniu.

W elektrykach musi znaleźć się miejsce na akumulator. Producenci najczęściej umieszczają go na bagażniku lub za pionową rurką ramy. W pierwszym przypadku nie ingeruje się prawie wcale w wizualną stronę roweru. Wygląda on jak klasyczna wersja, tyle że z dodatkowym bagażem. Umiejscowienie baterii nie ma znaczenia dla sprawności napędu – jest to jedynie kwestia estetyczna.

Silnik i akumulator

Zgodnie z naszym oraz europejskim prawem, silnik jest jedynie formą wspomagania rowerzysty. Aby wspomaganie działało, należy cały czas pedałować. Prędkość, przy której silnik zaczyna się wyłączać, to 25 km/h. Maksymalna moc silnika może wynosić 250 W i wszyscy czołowi producenci trzymają się tej wartości.

Silnik może być umiejscowiony w przedniej lub tylnej piaście albo przy korbie. Uważa się, że centralne położenie jest bardziej korzystne. Dodatkowe obciążenie przypada wtedy w okolicy środka ciężkości całego roweru. Dzięki temu jest mniej odczuwalne przy prowadzeniu. Lepsza jest też kultura pracy wspomagania – jest ono płynniejsze przy ruszaniu.

W nowoczesnych e-rowerach stosuje się baterie litowo-jonowe, mają najlepszy stosunek masy do pojemności. Przy kupowaniu roweru koniecznie trzeba zwrócić uwagę na parametry akumulatora, a szczególnie pojemność. Im wyższa, tym lepiej – będziemy mogli przejechać więcej kilometrów ze wspomaganiem.

Osprzęt w rowerze miejskim

Chociaż rower miejski z założenia nie podlega dużym obciążeniom, to nie warto kupować modelu złożonego z komponentów niskiej jakości.

Można się spotkać z dwoma typami przerzutek. Z zewnętrznym wózkiem i kasetą albo przekładnią zintegrowaną z tylną piastą koła. W drugim przypadku cały mechanizm zmiany biegów jest szczelnie zamknięty, dzięki czemu jest trwalszy i wymaga mniejszej uwagi.

Zazwyczaj rowery tej grupy posiadają hamulce szczękowe typu V-Brake lub w przypadku holenderskich producentów – hamulce rolkowe. Przy wersji wspomaganej można się zastanowić nad hamulcami tarczowymi. Są one zdecydowanie skuteczniejsze, zwłaszcza gdy rower ma większy ciężar.

Wyposażenie roweru

Rower miejski musi być przede wszystkim praktyczny. Dobrze, aby posiadał elementy wyposażenia takie jak: błotniki, pełną osłonę łańcucha, oświetlenie i bagażnik. Bagażnik może być zastąpiony przez przedni koszyk. Jest popularny szczególnie w damskich wersjach – to idealne miejsce na torebkę. Do tylnego bagażnika można zamontować pojemne sakwy.

Rowery składane

Rower na miasto to nie tylko tak zwana holenderka z dużymi kołami. Coraz bardziej popularne stają się także składaki. Są trochę lżejsze od typowych mieszczuchów, bardziej kompaktowe i tym samym łatwiejsze w transporcie. Występują również w wersji elektrycznej. Świetna opcja dla osób poruszających się w systemie „park and drive”. Samochód zostawia się na obrzeżach miasta, a w bardziej zakorkowanych rejonach podróżuje się już rowerem.

Przykłady ciekawych, miejskich rowerów elektrycznych

Kross Trans Hybrid 5.0 – jest to rower o klasycznym wyglądzie, dostępny z męską i damską ramą. Z tyłu założono przerzutkę z topowej, trekkingowej serii Shimano XT. Reszta osprzętu jest porządnej klasy Shimano Deore. Trans Hybrid to raczej rower trekkingowy, dlatego posiada amortyzator powietrzny z wysokiej półki. Dostępne są trzy opcje wspomagania: Eco, Normal i High. Akumulator ma pojemność 500 Wh, co w odpowiednich warunkach pozwoli na przejechanie nawet 100 km ze wspomaganiem. Rower kosztuje około 9 500 zł. Można go kupić również w niższych wersjach wyposażenia (2.0 i 3.0).

Gazelle Orange C7 – to holenderski mieszczuch pozwalający na zajęcie bardzo wygodnej pozycji za kierownicą. Silnik umieszczono centralnie, a akumulator na bagażniku. Do wyboru są trzy pojemności baterii – 300/400/500 Wh, w największej opcji pozwalają przejechać ok. 100 km ze wspomaganiem w trybie Power. Siedmiobiegową przerzutkę schowano w tylnej piaście, a łańcuch za pełną osłoną, co zapobiega brudzeniu się spodni podczas jazdy. Rower wyposażono w mocne, hydrauliczne hamulce Magura HS11. Ceny tego modelu startują od około 9000 złotych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro