Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza dla twojego dziecka?

O tym, jak wielkie znaczenie ma rekreacja ruchowa u najmłodszych i młodzieży, wie w zasadzie każdy rodzic. Jak jednak dopasować aktywność fizyczną, by najbardziej odpowiadała twojemu brzdącowi?

Jan Jarosiewicz Jan Jarosiewicz / 04-09-2015

Aktywność fizyczna a zdrowie dziecka

Opinie praktycznie wszystkich naukowców, uczonych czy lekarzy są zgodne co do jednego ‒ ruch w procesie dorastania i dojrzewania dziecka jest nie tylko niezbędny, lecz ma również ogromny wpływ na jego całościowy rozwój. Patrząc z czysto biologicznego i biomechanicznego punktu widzenia, wprawianie ciała w ruch powoduje lepsze ukrwienie organizmu, zaopatrzenie tkanek w niezbędny do życia tlen, a także jest swoistym treningiem mięśniowym i wydolnościowym. W przypadku dzieci regularna aktywność ma znaczenie jeszcze większe. Młody organizm wciąż się rozwija, dzięki czemu jest równocześnie niezwykle plastyczny. Duży wpływ na kształtowanie sylwetki (a także nawyków) ma ruch, który pozwala na wypracowanie również koordynacji. Nie bez przypadku mawia się, że w zdrowym ciele zdrowy duch.

Jak dopasować aktywność fizyczną do dziecka?

Wiele pytań dotyczących uprawiania sportu czy rekreacji przez dzieci dotyczy sterowania tym procesem na różnych płaszczyznach. Wybór charakteru aktywności jest znacznie prostszy niż początkowo mogłoby się wydawać. Poszukując atrakcyjnego zajęcia dla swojego dziecka, przede wszystkim powinieneś kierować się jego zainteresowaniami i pasjami. Chodząc na zajęcia np. piłki nożnej czy koszykówki, zarówno maluch jak i nastolatek bardziej przykładają się do treningów, gdy są zainteresowani uprawianą dyscypliną. Nim jednak dziecko osiągnie wiek, w którym możliwe będzie zapisanie go na systematyczne zajęcia, z powodzeniem może uprawiać inną aktywność ruchową. Jedną z najpopularniejszych jest pływanie. Obecnie niemal w każdej średniej miejscowości (lub w jej pobliżu) znajduje się publiczna pływalnia. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni strój oraz czepek, a w miarę potrzeby rękawki lub inne basenowe pomoce. Nawet jeśli początkowo lekcje pływania nie przynoszą efektu, doskonałe będą wszelkiego rodzaju rozrywki w wodzie ‒ choć niekoniecznie chodzi tu o jacuzzi lub zjeżdżalnię. Co więcej, pływanie wpływa na organizm niebywale wszechstronnie i pozwala na osiągnięcie długotrwałych efektów. Warto wspomnieć również o jeździe na rowerze. Niemal każde dziecko ma swoje własne dwa kółka, a maluchy początkowo nawet jeszcze dwa dodatkowe. Aktywność tego rodzaju często zalecana jest przez lekarzy i rehabilitantów jako profilaktyka przed wystąpieniem koślawości kolan. W rzeczywistości jazda na rowerze ma znacznie więcej zalet, takich jak kształtowanie ogólnej sprawności czy wytrzymałości. Z oczywistych względów wzmacnia także nogi. Wiele sportów wymagających opanowania specyficznych umiejętności technicznych, takich jak tenis czy narciarstwo, cieszy się dużą popularnością wśród dzieci. Te, które są od początku w odpowiedni sposób prowadzone, mogą osiągnąć bardzo wysoki poziom w danej dyscyplinie i z powodzeniem uprawiać ją w życiu dorosłym.

Jak dobrać intensywność aktywności ruchowej?

Jeśli dziecko lubi ruch i nie masz problemów z zachęceniem go do aktywności, pojawia się inny problem ‒ kiedy należy przestać? Często zdarza się tak, że dzieci w ferworze szaleństwa i zabawy gubią umiar, co więcej ‒ trudno oczekiwać, by w ogóle go posiadały. Nie znaczy to jednak, że powinieneś dozować dziecku aktywność według ściśle ustalonych schematów. Najczęściej o odpoczynek upomni się sam organizm. W momencie gdy z przyczyn czysto fizjologicznych zabraknie energii do dalszej aktywności, brzdąc sam jej zaprzestanie i uda się na choćby chwilowy odpoczynek. Musisz jednak pamiętać o innym zagrożeniu, jakim jest zbytnie motywowanie malucha, które może powodować nieświadome przekraczanie jego własnych możliwości. Zwykle to rodzic (lub doświadczony trener w przypadku starszych dzieci) najlepiej oceni, czy kolejny kilometr na rowerze lub kwadrans gry w piłkę będzie przesadą.

Czy zabawa jest również aktywnością fizyczną?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Z pewnością jednak zabawę można uznać za wręcz znakomity rodzaj aktywności, jeżeli faktycznie angażuje dziecko pod względem fizycznym. Do tego daje to duże pole to wszelkiego rodzaju modyfikacji, które mogą stawiać przed maluchem nowe wyzwania, nie tylko fizyczne, lecz także poznawcze czy społeczne. Najważniejsze jest jednak dostosowanie ich zarówno do wieku, jak i predyspozycji oraz wielu innych indywidualnych cech.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro