Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Jak zaplanować przestrzeń sklepu?

Odpowiednie rozmieszczenie lady, półek czy manekinów może sprawić, że nasz sklep będzie odbierany przez klientów jako przyjazny. Aby tego dokonać, trzeba tylko działać według kilku nieskomplikowanych zasad.

Jak zaplanować przestrzeń sklepu?

W branży reklamowej funkcjonuje pojęcie „komunikacji marketingowej”, a więc szeregu informacji, które przekazywane są klientom poprzez wygląd sklepu, ustawienie mebli czy pozostałe czynniki łączące się w ogół percepcji konsumenta, co bezpośrednio wpływa na jego decyzję o zakupie naszych produktów. Dlatego warto zaplanować przestrzeń tak, by była przyjazna odwiedzającym.

Swoboda wyboru i ruchu

Efektywność w ogólnym założeniu jest czymś pozytywnym, natomiast w przypadku planowania sklepowej przestrzeni może okazać się zgubna. Dotyczy to przede wszystkim sklepów o ograniczonej powierzchni, za to oferujących spory asortyment. Chęć zaprezentowania wszystkich towarów zmusza sprzedawców do zabierania kolejnych metrów kwadratowych przestrzeni na rzecz koszów czy regałów uginających się pod ciężarem produktów. Klient musi wtedy omijać wystawy, uważać, żeby nie strącić ekspozycji, a znalezienie konkretnej rzeczy pośród zlewających się ze sobą kolorowych opakowań irytuje go. W tym samym czasie właściciele małych sklepów dokładają towaru pod presją wielkopowierzchniowej konkurencji.

Czy to oznacza błędne koło? Niekoniecznie, ponieważ można pogodzić duży wybór produktów z zachowaniem przestrzeni dla odwiedzających sklep. Wystarczy dopasować półki, ustawić je po bokach, zamiast tamować główny ciąg komunikacyjny. Zamiast wystawiać wiele egzemplarzy jednego produktu, zastosujmy gabloty i witryny, przez które klient dokładnie obejrzy nie tylko opakowanie, ale też jego zawartość, a zapas trzymajmy na zapleczu lub w magazynie.

W podobny sposób mogą działać lady. Zaprezentują wybrany model, a reszta asortymentu może być schowana, by nie zabierać cennego miejsca. Dodatkowo można zastosować tu znany trik psychologiczny w postaci kultowego „towaru spod lady”. Oferując produkt, który wydaje się niedostępny dla innych klientów, podsycamy chęć kupna.

Sporo przestrzeni można wygenerować w sklepach odzieżowych, gdzie zamiast obszernych półek lepiej sprawdzą się wieszaki i stojaki. Klient nie tylko będzie miał łatwiejszy dostęp, ale widząc cały produkt, szybciej podejmie decyzję o zakupie. Kilka osobnych słów należy poświęcić manekinom, które od lat są nieodłącznym elementem wyposażenia sklepów odzieżowych. Ich główną funkcją jest prezentacja towaru, natomiast nie muszą znajdować się na drodze klienta.

Nawet duże sklepy coraz częściej umiejscawiają manekiny np. ponad ladami, aby nie zabierać przestrzeni, a równocześnie wyeksponować artykuły.

Jak przyciągnąć klienta?

Pytanie to zadają sobie wszyscy sprzedawcy w małych i ogromnych sklepach. Zwłaszcza w niewielkich placówkach handlowych bez visual merchandisingu trudno konkurować z gigantami rynku. Co zatem trzeba zrobić, aby skusić klienta do przekroczenia progu naszego sklepu? Eksperci są zgodni co do tego, że niezwykle istotne jest pierwsze wrażenie. Odwiedzający, wchodząc do sklepu, powinien poczuć się, jakby wkraczał do zupełnie nowej rzeczywistości. Nowej, a przy tym lepszej, potrafiącej zaspokoić jego potrzeby nowego ubrania czy świeżych produktów spożywczych. Wracamy więc do przestrzeni. Klient musi mieć swobodę, dobrze jeśli słyszy przyjemną muzykę, a towar jest korzystnie oświetlony. Właściwie skomponowany system oświetleniowy, który podkreśli zalety naszego sklepu, wpłynie także na wyniki sprzedażowe.

Przestrzeń można również w pewien sposób stworzyć. I wcale nie chodzi tu o burzenie czegokolwiek, ale o inteligentne wykorzystanie m.in. luster. Ten element wyposażenia pojawia się coraz częściej nie tylko tam, gdzie służy klientowi do obejrzenia się w nowym ubraniu lub obuwiu. Lustra możemy spotkać także w sklepach z elektroniką lub spożywczych. Specjaliści z branży merchandisingu powiększają w ten sposób optycznie przestrzeń, a klient ma wrażenie, jakby sklep, do którego wstąpił, nie miał końca. Pamiętajmy jednak o rozsądnym łączeniu oświetlenia z lustrami, bowiem w przeciwnym przypadku możemy wręcz oślepić odwiedzających.

Pamiętajmy o detalach

Na koniec warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które często są pomijane przez sprzedawców, natomiast klienci bez trudu to zauważają. Najczęściej popełnianym błędem jest nieprzekładanie towaru do estetycznych opakowań. Chodzi tu o produkty, które dostarczane są do sklepu hurtowo, a obsługa praktycznie nie rozpakowuje ich i umieszcza na sklepowych półkach. Takie zaniechanie może być sporo warte, a przecież estetyczna prezentacja towaru to klucz do sukcesu.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro