Jak zamontować dokładki do zderzaków

Dokładki do zderzaków, zwane także spojlerami lub hokejami, możemy podzielić na dwie grupy: seryjne wyposażenie samochodu oraz elementy tuningu optycznego. Dokładki z drugiej grupy montuje się głównie w celu poprawy wyglądu samochodu. Nadają mu bardziej sportowy charakter oraz poprawiają aerodynamikę. Chronią także komorę silnika przed uderzeniem podczas jazdy np. kamieniem.

Lucjan Korytko Lucjan Korytko / 17-03-2016

Wybór właściwych dokładek do zderzaków

Dokładki do zderzakówmożna kupić do większości popularnych modeli samochodów. Decydując się na kupno i montaż, należy przede wszystkim sprawdzić wymiary dokładek i zweryfikować, czy będą pasowały do zderzaka naszego modelu samochodu. Nawet niewielka różnica w ich kształcie dokładek może sprawić, że ich zamontowanie okaże się niemożliwe lub znacznie utrudnione.

Kolejną istotną czynnością mającą wpływ na późniejsze użytkowanie dokładek jest sprawdzenie, z jakiego materiału zostały wykonane. Ponieważ dokładki do zderzaków są narażone na otarcia, np. o wysokie krawężniki, czy też uderzenia kamieniami wypadającymi spod kół innych pojazdów, powinny być bardzo wytrzymałe. Jednocześnie muszą być na tyle elastyczne, aby niwelować niewielkie uderzenia.

Zrób to sam

Choć na rynku działa wiele firm specjalizujących się w tuningu optycznym oraz warsztatów samochodowych, to montaż niektórych elementów możemy wykonać sami w zaciszu własnego garażu. Każdy, komu choć raz udało się samodzielnie naprawić lub zamontować dodatkowe wyposażenie w swoim samochodzie, potwierdzi, że mimo różnego rodzaju trudności po zakończeniu prac czuje się wielką satysfakcję.

Przygotowując się do montażu, należy pamiętać o:

  • zapoznaniu się z instrukcją montażu dołączoną przez producenta;
  • wygospodarowaniu odpowiedniej ilości miejsca, zapewniając sobie komfort pracy (może okazać się, że konieczne będzie zdjęcia zderzaka);
  • zaopatrzeniu się w niezbędne narzędzia, tj. preparat odtłuszczający, papier wodny do zmatowienia powierzchni, klej, zaciski do montażu oraz zestaw kluczy;
  • wcześniejszym polakierowaniu dokładek, jeżeli chcemy, aby były w kolorze nadwozia.

Dokładki będące standardowym wyposażeniem auta zazwyczaj wykonane są z elastycznego materiału. Jeżeli musimy którąś wymienić na nową, to jej montaż nie powinien przysporzyć wielu problemów. W zależności od modelu samochodu taką dokładkę montuje się na wcisk w miejsce poprzedniej, na zaciski, wykorzystując mocowanie dostarczone przez producenta, lub na klej wysokiej jakości, gwarantujący dużą wytrzymałość. W przypadku klejenia należy pamiętać o odtłuszczeniu powierzchni styku obu elementów (dokładki oraz zderzaka) np.benzyną ekstrakcyjną.

Montaż na wcisk

Zwykle bywa najmniej kłopotliwy. Wykorzystując istniejące w zderzaku otwory i mając dobrej jakości dokładkę, można ją łatwo zamontować. Podczas montażu będzie słychać charakterystyczne kliknięcie.

Przed montażem dokładek będących elementem tuningu optycznego należy dokładnie sprawdzić, czy istnieje możliwość ich montażu do aktualnego zderzaka. Jeżeli w trakcie przymierzania dokładki okaże się, że prześwit jest za mały, to będziemy musieli odciąć jego dolną część. W tym celu należy przyłożyć spojler do zderzaka i ustalić miejsce montażu oraz zaznaczyć je na zderzaku. Najlepiej zaznaczyć linię cięcia na zderzaku pisakiem lub naklejając taśmę.

Montaż na klej

Zakładamy, że dokładka jest już polakierowana na interesujący nas kolor. Montaż dokładki do zderzaka za pomocą kleju należy rozpocząć od zabezpieczenia zewnętrznych elementów zderzaka i dokładkitaśmą papierową tuż przy powierzchni styku. W ten sposób ochronimy je przed zabrudzeniem wyciekającym klejem. Wodnym papierem ściernymnależy zmatowić powierzchnię styku w celu polepszenia efektu klejenia. Nanosimy klej na powierzchnię oraz mocno dociskamy. Jeżeli jest taka możliwość, od wewnętrznej strony warto zastosować, w miejscach do tego przewidzianych, dodatkowe mocowanie wkrętami lub zaciskami. Następnie usuwamy nadmiar kleju, który wypłynął po dociśnięciu łączonych elementów, oraz usuwamy taśmę papierową. Kleje zazwyczaj wiążą po 10–15 minutach. Do czasu całkowitego wyschnięcia kleju (informacje na opakowaniu) auto powinno być unieruchomione.

Bez względu na metodę montaż musi być precyzyjny, aby całość wyglądała estetycznie. Dokładka powinna równo przylegać do krawędzi zderzaka i być mocno przytwierdzona. Dzięki temu nasze auto zdecydowanie zyska na wyglądzie.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro