Jak zamontować bagażnik dachowy?

Jak zamontować bagażnik dachowy?

autor: Anna Lubertowicz-Sztorc, data: 18-05-2015

Sprzęt sportowy, turystyczny i kempingowy, z którym podróżujemy podczas wakacji, powinien być chroniony w nowoczesnych, funkcjonalnych, dopasowanych stylistycznie i kolorystycznie do auta bagażnikach. To bezpieczny i wygodny sposób transportu. Dzięki odpowiedniemu boksowi na dachu, można swobodnie zmieścić wewnątrz auta inny bagaż i liczne drobiazgi.

Sezon urlopowy zbliża się wielkimi krokami, dlatego tym razem doradzimy, jak wygodnie, modnie, praktycznie i estetycznie przewozić sprzęt sportowy i ekwipunek.

Uchwyty, magnesy, boksy

Boks będzie bezużyteczny, jeśli nie będziemy mieli jak przymocować go do samochodu. Jeżeli samochód nie posiada relingów dachowych, najważniejsze są belki bazowe i specjalne uchwyty do nich montowane. Do tych samych belek można w zimie zamontować uchwyty na narty, a latem – na deskę surfingową czy rowery. Najczęściej spotykane są tzw. uchwyty szczękowe, które składają się z dwóch części: ruchomej pokrywy i nieruchomej podstawy, którą montuje się do bagażnika bazowego. Najmniej problemu będzie przy samochodach typu kombi czy van, które często są seryjnie wyposażone w relingi dachowe. Wystarczy wtedy dokupić odpowiednie belki zakończone „łapkami”. Jeśli nie mamy relingów, trzeba zaopatrzyć się w bagażnik bazowy ze stopkami. Podstawowe belki stalowe ze stopkami to wydatek ok. 200 zł. Ceny aluminiowych i wyprofilowanych aerodynamicznie zaczynają się od około 400 zł. Ceny najprostszych uchwytów szczękowych to koszt od 70 zł. Te najtańsze są na ogół z tworzywa sztucznego, bez zamka zabezpieczającego rzeczy przed kradzieżą. Cena uchwytów z zamkiem wynosi ponad 100 zł, a te naprawdę dobre, wykonane najczęściej z aluminium, to koszt ponad 200 zł. Są to opłaty za jeden uchwyt, a do przewozu np. nart czy roweru potrzebne są przynajmniej dwa. Znacznie wygodniejsze są uchwyty magnetyczne, które nie wymagają instalowania bagażnika bazowego – są montowane bezpośrednio do płaszczyzny dachu i pasują praktycznie do każdego samochodu.

Z kufrem na dachu

Wybór bagażników jest ogromny. Różnią się wielkością, sposobem montażu i ceną. Właściciele mniejszych samochodów powinni zdecydować się na boksy dachowe. Podczas letniej eskapady można wrzucić do nich wiele rzeczy – sprzęt pływający, żagle do deski i cały osprzęt. Pojemność boksów najczęściej wynosi od 300 do 600 litrów. Najtańsze kosztują ok. 250–300 zł. Cena najdroższych dochodzi do 7000 zł. Wszystko zależy od rodzaju tworzywa, z którego są wykonane, wyposażenia, sposobu montażu i oczywiście od pojemności. Boksy letnie – w odróżnieniu od zimowych – są zazwyczaj szersze i krótsze. Porządny boks powinien być wzmocniony pod spodem metalowymi szynami. Komfortowo jest, jeśli jego pokrywa podnosi się na siłownikach gazowych, co usprawnia jego otwieranie. Praktycznym rozwiązaniem jest także centralny zamek, który rygluje pokrywę w kilkupunktowo, a ideałem jest boks, który może otwierać się na dwie strony.O jakości boksów bagażowych decyduje również to, w jaki sposób są zamocowane. Pamiętajmy, że im prościej, tym lepiej. Są boksy, które do systemu nośnego samochodu montuje się w kilkanaście sekund. Oczywiście, zasadą jest, że im więcej udogodnień, tym wyższa cena.

Markowe, drogie i na wiele lat

Jednymi z najciekawszych bagażników jest sprzęt firmy Thule. Ciekawą ofertę dla właścicieli samochodów terenowych ma włoska firma La Prealpina, która oferuje uchwyty i boksy. Proponuje ona np. uchwyty na narty czy rowery montowane na koło zapasowe na tylnych drzwiach. Konstrukcja tego bagażnika wykonana jest z aluminium, a koszt to ok. 800 zł. Zaletą tego rodzaju bagażników są specjalne materiały PST – trwałe i nadające ciekawy wygląd. Szybkim montażem chwali się również firma Inter Pack, np. w swoich boksach z serii Passat. Wybierając bagażnik dachowy, koniecznie trzeba sprawdzić, jaką nośność ma dach naszego samochodu. Podczas użytkowania bagażnika należy pamiętać, że do ciężaru ładunku zawsze dodajemy ciężar samego bagażnika. Prowadząc auto z bagażnikiem na dachu, zachowajmy ostrożność. Pojazd na zakrętach i podczas hamowania będzie zachowywał się nieco inaczej niż podczas codziennej jazdy po mieście. Pamiętajmy też o bagażniku na dachu podczas parkowania w garażach podziemnych. Pojazd z boksem będzie wyższy o 50–60 cm.


podziel się