Jak zacząć trening na siłowni?
Zdaniem eksperta

Jak zacząć trening na siłowni?

Aktywność fizyczna to stały punkt w kalendarzu coraz większej liczby osób. Jednym z najpopularniejszych jej rodzajów jest uczęszczanie do klubów fitness oraz na siłownię. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć, upewnij się, że zrobisz to w bezpieczny sposób. Jak rozpocząć trening i zminimalizować ryzyko kontuzji?

udostępnij

Filip AntoszewskiFilip Antoszewski / 29-04-2019

Skonsultuj się z lekarzem rodzinnym

Przy zapisywaniu się na siłownię zostaniesz zapewne poproszony o podpisanie oświadczenia. Będzie zawierać ono deklarację braku przeciwwskazań do uprawiania aktywności fizycznej. Warto zastanowić się jednak, czy aby na pewno ich nie posiadasz. Wizyta u lekarza w celu zrobienia badań ciśnienia krwi i innych podstawowych wskaźników nie potrwa długo, a może uchronić Cię przed wypadkiem. Badania będą szczególnie ważne, jeśli w Twojej rodzinie jest historia chorób serca lub jeśli planujesz intensywne treningi wydolnościowe.

Wykup wprowadzenie z trenerem personalnym

Jeśli nie masz doświadczenia w treningu na siłowni, warto rozważyć choć kilka treningów wprowadzających z jednym z trenerów. W większości klubów przy zakupie karnetu konsultant zaproponuje Ci około trzech spotkań z instruktorem w promocyjnej cenie. Może wydawać się to zbędnym wydatkiem, ale zapewniam Cię, że nie pożałujesz (oczywiście zakładając że trener wie, co robi – zrób research). Oszczędzisz tygodnie, a nawet miesiące błąkania się po klubie bez wyraźnego celu. W praktyce zaoszczędzisz przez osiągnięcie założonych efektów znacznie wcześniej.

Poproś o pomoc bardziej doświadczonego kolegę

No dobrze, ale co jeśli współpraca z trenerem personalnym zdecydowanie wykracza poza Twoje aktualne możliwości finansowe? Warto poszukać wśród znajomych kogoś bardziej doświadczonego od Ciebie. Nawet jeśli znajomy nie ma wykształcenia z zakresu treningu, to i tak pomoże Ci znacznie bardziej niż naklejki na maszynach. Być może ktoś z Twoich kolegów właśnie skończył kurs trenera i chciałby pomagać w ramach doskonalenia swojego warsztatu, zanim zacznie przyjmować pieniądze za usługi.

Nie rzucaj się na głęboką wodę

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się trenować z czyjąś pomocą, czy samemu – pamiętaj, by nie rzucać się na głęboką wodę, np. przez codzienne treningi. Aktywność fizyczną należy wprowadzać stopniowo. Jeśli spędziłeś ostatnich parę lat na kanapie przed telewizorem, przeskoczenie od razu na pięć ciężkich treningów w tygodniu skończy się źle. Najprawdopodobniej starczy Ci motywacji na kilka tygodni, po czym coraz częściej zaczniesz opuszczać treningi. By nie doprowadzić do przetrenowania, zacznij od dwóch, trzech treningów tygodniowo, starając się ćwiczyć ogólnorozwojowo – wszystkie grupy mięśniowe na każdym treningu, ale z kilkoma dniami przerwy pomiędzy.

Słuchaj swojego organizmu

Największym sprzymierzeńcem w przeciwdziałaniu kontuzjom będzie Twoje ciało. Dobrze wie, kiedy ćwiczenie nie jest dla niego dobrym pomysłem i daje Ci o tym sygnały. Musisz tylko starać się, by je zauważyć. Im szybciej nauczysz się rozróżniać dyskomfort powodowany przez właściwe ćwiczenie od bólu powiązanego z ruchem niewłaściwym, tym mniejsze będzie ryzyko urazu. Jeśli jakieś ćwiczenie daje Ci poczucie, że „coś jest nie tak”, najprawdopodobniej tak właśnie jest. Zmień je na inne, a jeśli zadał Ci je instruktor – poinformuj go o tym od razu. Jeśli zaś każe Ci robić je dalej, powinna Ci się zapalić czerwona lampka w głowie, czy ta osoba była na pewno właściwym wyborem.

Zadbaj o właściwą dietę

Skoro zdecydowałeś się zapisać na siłownię, zakładam że Twoim celem jest poprawa sylwetki i samopoczucia. Musisz wiedzieć, że nawet najlepszy program treningowy i pełne zaangażowanie w ćwiczenia nie zdadzą się na wiele bez odpowiedniej diety. Minimum, jakie powinieneś wdrożyć od pierwszego dnia, to rezygnacja z wszystkiego, co zawiera cukier. Czytaj etykiety, zdziwisz się, w jak wielu produktach jest on dodawany w niemałych ilościach! Staraj się jeść produkty nieprzetworzone, gotuj sam zamiast stołowania się w restauracjach. Jeśli zrealizujesz te założenia, efekty na siłowni będą kilkukrotnie lepsze niż w przypadku samych ćwiczeń. W Internecie jest bardzo dużo informacji o odżywianiu, jednak ciężko oddzielić te właściwe od błędnych. Z tego względu najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca z dietetykiem. Być może w klubie, do którego się zapisałeś jest dostępna taka osoba.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro