Jak zacząć biegać po długiej przerwie?

Czasami zdarza się, że osoby, które regularnie trenowały, przestają biegać. Powodem może być nadmiar obowiązków – zarówno w pracy zawodowej, jak i w domu, a co za tym idzie – duże zmęczenie organizmu. Bywa też tak, że kontuzja, a następnie rehabilitacja potrafi skutecznie wyłączyć z treningów. Niektóre osoby rezygnują z biegania załamane brakiem widocznych postępów i poprawy rekordów życiowych. Zniechęcenie może być wtedy duże i przerwa w treningach staje się koniecznością.

Jarosław Cieśla Jarosław Cieśla / 15-05-2015

Podejmij decyzję

Jeśli ktoś biegał przez dłuższy czas, często zastanawia się nad powrotem do treningów. To wciąga i trudno tak naprawdę zrezygnować z tego zmęczenia, które jest nam potrzebne, a czasami nawet uzależnia. Bieganie pozwala zapomnieć chociaż na chwilę o problemach życia codziennego, a przecież każdy z nas potrzebuje rozładować stres i różnego rodzaju emocje kumulowane w ciągu dnia. Jeśli więc czujemy potrzebę powrotu do biegania, to... do dzieła!

Po prostu załóż buty, wyjmij z szafy dres i wyjdź z domu. Najważniejszy jest pierwszy krok, a zwłaszcza sama decyzja. Jeśli już ją podjąłeś i zdecydowałeś się na powrót do biegania, to zwyciężyłeś. Nie trzeba się zastanawiać, kiedy jest najlepsza pora na pierwszy trening. Właśnie teraz jest najbardziej właściwy moment. Odwlekanie będzie tylko szukaniem usprawiedliwienia dla zostania w domu. Pamiętaj, że twoje ciało potrzebuje ruchu.

Poszukaj motywacji

Dobrym sposobem na powrót do biegania jest przypomnienie sobie najbardziej przyjemnych chwil, kiedy trenowałeś lub startowałeś w zawodach. Zastanów się, co wtedy czułeś. Niektórzy wręcz uwielbiają ten moment tuż przed startem, kiedy żołądek podchodzi do gardła, a mrowienie rozchodzi się po plecach. Pozytywny stres mobilizuje do podjęcia wysiłku. Inni natomiast lubią wspólne, grupowe wybiegania, kiedy można spotkać się ze znajomymi i po prostu zwyczajnie pogadać.

Dla takich chwil warto wrócić do treningów. Ważne jednak, żeby nie narzucać sobie od razu morderczego tempa. Często tak się dzieje z osobami, które są na tzw. świeżości. Długi rozbrat z bieganiem powoduje swoisty głód wysiłku i poczucia pędu. Jednak może to być zdradliwe dla tych, którzy wracają po kontuzji. Zacznij więc spokojnie, może od szybkiego marszu, i dopiero po kilku minutach przejdź do truchtu.

Organizm sam ci podpowie, na ile możesz sobie pozwolić. Powinieneś monitorować odcinki marszu, np. za pomocą krokomierza. Pozwoli ci to ustalić, jaki dystans przeszedłeś i kiedy znów zacząć biec. Pamiętaj także, żeby sprawdzać swoje tętno. Warto na to zwracać uwagę, przecież miałeś przez pewien czas rozbrat ze sportem i nie wiesz, na co stać twój organizm. Powrót do biegania powinien przebiegać rozsądnie i pod pełną kontrolą.

Nagradzaj się za wysiłek

Często po powrocie do biegania mamy wielką chęć nadrobienia straconego czasu. Należy jednak podejść do tego we właściwy sposób. Trzeba wybiegać swoje – powoli i w odpowiednich proporcjach. Nie czekaj na kolejny trening z wytęsknieniem. Nie biegaj codziennie, próbując nadgonić czas przerwy. Naucz się odpoczywać. Odpowiednia regeneracja po treningu, sen, odżywianie i suplementacja to podstawa dobrego przygotowania. Szanuj swój organizm.

Bywa tak, że potrzebujesz jakiegoś bodźca, żeby podjąć różnego rodzaju działania. Może to być np. zakup nowego stroju biegowego. Pobiegnięcie w nowej koszulce sprawi, że nie będziesz mógł się doczekać, żeby wyjść na trening. Dawaj sobie takie małe radości i motywuj się do dalszego wysiłku.

Pomyśl o tym, dlaczego przestałeś biegać. Być może jednostajne pokonywanie długich dystansów zaczęło cię nużyć. Zatem teraz dokonaj kilku zmian. Wyznacz sobie trasę, po której jeszcze nigdy nie biegałeś. Wprowadź innowacje do swojego treningu. Niech to będzie zabawa biegowa, a nie nudne, sztywne treningi. Spraw, by uśmiech zagościł na twojej twarzy, gdy pomyślisz o kolejnych.

Oczywiście, wyznacz sobie cel, do którego będziesz dążyć. Dzięki temu zniechęcenie nie nadejdzie, bo chęć realizacji zakładanego planu będzie silniejsza i pozwoli przełamać kryzys. Dąż do tego małymi krokami, ale konsekwentnie.

Powrót do biegania często bywa trudny. Trzeba znów zmobilizować się do wysiłku i dyscypliny. Jednak jeśli nie zejdziesz z obranej drogi, zobaczysz, że końcowy sukces przyniesie wiele satysfakcji, a ty znowu będziesz cieszył się swoją wielką pasją.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro