Jak zabezpieczyć rower przed rdzą?

Jak zabezpieczyć rower przed rdzą?

Wyruszając na wyprawę rowerową, będziemy musieli nierzadko poruszać się po bardzo zróżnicowanym terenie. Nasz pojazd zetknie się z kurzem, piaskiem, a pewnie też z błotem lub wodą. To może spowodować, że jeśli odpowiednio nie zadbamy o wszystkie podzespoły, to rower zacznie rdzewieć. Należy czyścić go, używając do tego odpowiednich środków pielęgnacyjno-konserwujących. Nie pozwólmy, by uległ zniszczeniu przez nasze niedbalstwo czy lenistwo.

udostępnij

Jarosław CieślaJarosław Cieśla / 28-04-2015

Bądź dokładny

Wygląd roweru świadczy o jego właścicielu. Dobrze jest mieć schludny i zadbany sprzęt, co zresztą przekłada się na jego dłuższą żywotność i lepsze funkcjonowanie. Pamiętaj więc, że po każdej eskapadzie należy wszystko dokładnie oczyścić. Nie rób tego na sucho. Spowoduje to rozprowadzenie kurzu i brudu po całym rowerze. Najlepiej jest go umyć, ale nie pod strumieniem wody, tylko specjalną szczotką.

Wszystkie podzespoły należy dokładnie oczyścić z zabrudzeń. Szczególną uwagę zwróć na łańcuch, zębatki i przerzutki. Brud bardzo łatwo dostaje się w zakamarki mechanizmów ruchomych, a potem trudno jest go stamtąd usunąć. Postaraj się, aby nie pozostawić najmniejszego ziarenka piasku. Może to kiedyś doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu.

Gdy nie widać już żadnych zabrudzeń, należy wytrzeć rower do sucha. Zanim przejdziesz do pielęgnacji i kosmetyki, upewnij się, czy gdzieś nie pozostała woda.

Cykliczne olejenie i smarowanie

Bardzo ważne jest przesmarowanie łańcucha. Jeśli jest zardzewiały, szybko ulega zniszczeniu. Nie funkcjonuje prawidłowo, a w skrajnych wypadkach jego ogniwa mogą się rozerwać. Gdy taka sytuacja zdarzy się na trasie, kilkanaście kilometrów od celu, to pozostanie nam tylko prowadzić rower, co będzie bardzo uciążliwe. Dlatego starajmy się zawsze we właściwy sposób przygotować łańcuch do pracy. Raz na trzy miesiące powinniśmy smarować go olejem.

Jednym z najlepszych jest Chain Juice DRY. Po nałożeniu na łańcuch i pierwszym odparowaniu, na ogniwach pozostaje cienka powłoka. Jest ona sucha i – co najważniejsze – brud się do niej nie przylepia. Podczas jazdy praca łańcucha jest cicha i wydajna, a żywotność bardzo się wydłuża. Dlatego powinniśmy stosować olejenie po każdej długiej jeździe. Pojemnik z Chain Juice DRY zawiera 130 mililitrów oleju. Można go kupić w cenie 35–60 złotych.

Bądź systematyczny

Bardzo ważne jest też smarowanie innych rowerowych części. Te bardziej precyzyjne wymagają pielęgnacji co trzy miesiące, a inne – raz na pół roku. Należy czyścić łańcuch, przerzutki, linki hamulcowe, sworznie oraz łożyska. Istotną zaletą smarów jest pozbywanie się wilgoci i oczywiście ochrona przed korozją. Jeśli śruby i różnego rodzaje nakrętki są pordzewiałe i zapieczone, wtedy należy użyć takiego mazidła, a efekt będzie natychmiastowy.

Specjalną uwagę powinniśmy poświęcić pielęgnacji mechanizmu przerzutek. To bardzo precyzyjna konstrukcja, wymagająca szczególnej troskliwości w utrzymaniu czystości. Godnym polecenia preparatem jest szwajcarski smar Brunox Bike Fit. Oprócz standardowych funkcji pielęgnacyjnych, usuwa również stare smary. Bardzo dokładnie penetruje mechanizm przerzutki, docierając do każdego zakamarka.

Jest to środek długotrwały. Można go używać także do smarowania innych ważnych elementów. Nie niszczy metalu, zachowując jego żywotność i trwałość. W zależności od pojemności cena tego preparatu kształtuje się od 12 do 22 złotych.

Dobrze zabezpieczony przed korozją rower gwarantuje trwałość na długie lata. Powinniśmy myć go i czyścić po każdym użytkowaniu. Smarowanie i olejenie należy robić cyklicznie raz na kilka miesięcy. Jeśli zadbamy o nasz pojazd, będzie on wyglądał schludnie i czysto, a podczas jazdy nie przydarzy się nam żadna awaria.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro