Jak wzmocnić paznokcie i pobudzić ich wzrost?

Długie, mocne paznokcie są ozdobą dłoni i marzeniem wielu kobiet. Niestety, na skutek nieodpowiedniej diety, szkodliwych nawyków i niewłaściwie stosowanych zabiegów pielęgnacyjnych ich kondycja znacznie się pogarsza – stają się matowe, łamliwe i ciągle się rozdwajają. Tymczasem wygląd i stan paznokci możesz poprawić w kilku prostych krokach. Oto one.

Patrycja Karpińska Patrycja Karpińska / 10-08-2015

Nawyki dla zdrowych paznokci

Jeżeli chcesz mieć długie i zdrowe paznokcie, powinnaś zerwać z ich obgryzaniem. Nie jest to proste, ale wykonalne. Pomocne mogą się okazać wszelkie preparaty przeciw obgryzaniu paznokci. Możesz aplikować je bezpośrednio na płytkę, a także na lakier – czynność najlepiej powtarzać co kilka dni, aby gorzki smak utrzymywał się przez cały czas na płytce. Dodatkowo, jeżeli twoje paznokcie są łamliwe, za wszelką cenę unikaj zmywaczy z acetonem, które w widoczny sposób osłabiają płytkę paznokcia.

Regularnie używaj pilniczka do paznokci – najlepiej raz w tygodniu. Warto pamiętać, że paznokcie nie rosną w równy sposób, a wszelkie nierówności mogą ułatwiać ich łamanie się. Zawsze piłuj je w jednym kierunku. Pamiętaj także, że skórki stanowią naturalną barierę dla grzybów i bakterii, więc naruszając ich strukturę, narażasz paznokcie na infekcję. Szkodliwe dla twoich dłoni może okazać się nie tylko wycinanie skórek, ale także ich spychanie.

Niezwykle korzystny dla paznokci jest zabieg olejowania – sprawia, że płytka staje się mocniejsza, bardziej elastyczna i błyszcząca, a do tego regeneruje zniszczenia i ułatwia wzrost paznokci. W celu wzmocnienia paznokci warto wykorzystać gotowe olejki, które należy wmasowywać w płytkę i skórki dwa razy dziennie, lub samodzielnie wykonaną mieszankę olejków. W pielęgnacji dłoni i paznokci doskonale sprawdzają się oliwa z oliwek, olej jojoba, arganowy, kokosowy, z kiełków pszenicy, pestek winogron i słodkich migdałów.

Witaminy, minerały i zioła dla zdrowych paznokci

W stwierdzeniu „jesteś tym, co jesz” jest wiele prawdy. W końcu nasz jadłospis wpływa nie tylko na samopoczucie i kondycję organizmu, ale także na urodę. Paznokcie są zbudowane z białka, nazywanego keratyną, w związku z czym znaczne korzyści przyniesie im dieta bogata w proteiny, które można znaleźć m.in. w mięsie, rybach, jajach, fasoli, komosie ryżowej i produktach mlecznych.

Słaba kondycja paznokci często jest następstwem niewystarczającej ilości żelaza w diecie, dlatego nie należy zapominać o regularnym spożywaniu czerwonego mięsa, warzyw liściastych (takich jak szpinak, natka pietruszki), orzechów, produktów owsianych i żytnich, migdałów i skorupiaków.

Kolejnym składnikiem, którego nie może zabraknąć w twoim jadłospisie, jest biotyna, czyli witamina z grupy B. Pobudza ona wzrost komórek i pomaga metabolizować aminokwasy, które budują białka –może więc przynieść wiele korzyści paznokciom. Wśród źródeł biotyny warto wymienić boćwinę, jaja, kiełki pszenicy, produkty pełnoziarniste i łososia.

Aby zapobiec łamliwości i rozwarstwianiu się paznokci, należy zadbać o odpowiednią ilość wapnia w diecie. Znajdziesz je przede wszystkim w produktach mlecznych, takich jak mleko czy żółty ser.

Za łamliwość paznokci, a także pojawienie się białych plam na ich powierzchni, może być odpowiedzialny niedobór cynku. Ten ważny minerał możesz znaleźć przede wszystkim w ostrygach, pestkach dyni, nasionach sezamu, jagnięcinie, wołowinie i owsie.

Oprócz cynku w celu wzmocnienia paznokci konieczne jest spożywanie krzemu i magnezu. Pierwszy z nich znajduje się m.in. w otrębach owsianych, pszennych i ryżowych, w brązowym ryżu, ogórkach, kapuście czy białej cebuli. Natomiast wśród źródeł magnezu wymienia się pestki dyni, kakao, otręby pszenne, kaszę gryczaną, soję, migdały, białą fasolę, groch, szpinak, banany, płatki owsiane, pistacje i orzechy laskowe.

Jeżeli mimo urozmaiconej diety i stosowania sprzyjających paznokciom praktyk wciąż są one łamliwe i nie chcą rosnąć, warto wypróbować suplementy diety na włosy, skórę i paznokcie. Ważne, aby zawierały wspomniane powyżej składniki, czyli biotynę, krzem, cynk, magnez i żelazo. Wśród polecanych suplementów na paznokcie warto wymienić także preparaty ze skrzypem polnym, który stymuluje metabolizm kolagenu i zapobiega łamaniu się paznokci.

Wśród innych ziół, zbawiennych dla kobiecych dłoni, są: rdest ptasi, koper włoski, podbiał, perz i poziewnik. Stosowanie suplementów można wspomóc odżywkami wzmacniającymi płytkę i przyspieszającymi porost paznokci, które często są wyposażone w filtr UV stanowiący barierę dla szkodliwego promieniowania słonecznego.

Codzienne czynności, takie jak zmywanie naczyń, częste mycie dłoni czy sprzątanie bez rękawiczek, mogą osłabić kondycję paznokci. Na szczęście dzięki kilku prostym krokom możliwe jest wzmocnienie płytek paznokci i przywrócenie im zdrowego wyglądu. Oprócz zbilansowanej diety warto pamiętać o odpowiednich zabiegach na dłonie i paznokcie oraz stosowaniu odżywek i suplementów, które przyspieszają regenerację płytki.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro