Jak wymienić klamkę w aucie?

Jak wymienić klamkę w aucie?

Ładna klamka stanowi ozdobę samochodu. Warto wiedzieć, jak w razie potrzeby ją wymienić.

udostępnij

Mikołaj AdamczukMikołaj Adamczuk / 09-08-2017

Niezależnie od tego, czy klamka zewnętrzna w samochodzie szwankuje, czy też chcemy ją po prostu wymienić z innego powodu (by zamontować lakierowaną w kolorze nadwozia lub chromowaną z bogatszej wersji), powinniśmy się dowiedzieć, jak to zrobić.

Od czego zacząć?

To nie jest skomplikowana operacja, ale trzeba wiedzieć, czego potrzebujemy. Oczywiście w niektórych modelach samochodów trzeba zrobić to w specyficzny sposób, typowy dla konkretnego modelu auta. W większości popularnych samochodów proponowane tu sposoby powinny znaleźć zastosowanie.

Klamka może kwalifikować się do wymiany zarówno z powodu uszkodzenia podczas użytkowaniu (ktoś np. zbyt mocno ją szarpnął), jak i uszkodzenia przy próbie kradzieży. Często wymienia się ją również z powodów czysto estetycznych. Zbierzmy więc potrzebne narzędzia (nie będzie ich wiele), znajdźmy trochę czasu i miejsca… i przystąpmy do działania.

Typ klamki

Pierwszy krok polega na stwierdzeniu, z jakim typem klamki mamy do czynienia. Nie stanowi to żadnego problemu, widać to bowiem na pierwszy rzut oka. Typ pierwszy to klamki, które nie wystają poza obrys karoserii, tak zwane kasetowe. Aby je otworzyć, należy wsunąć dłoń pod klamkę i pociągnąć ją ku górze. Zazwyczaj występują w samochodach starszego typu, ale nie ma tu reguły – są wiekowe konstrukcje z klamkami innego rodzaju i są również nowe auta, w których drzwi otwiera się w ten sposób. Typ drugi to wystające klamki, które otwieramy, pociągając je do siebie. Są nieco łatwiejsze w demontażu.

Demontaż klamek kasetowych

Najpierw kilka słów o demontażu klamek kasetowych. Aby to zrobić, musimy niestety w większości przypadków zdjąć boczek drzwiowy. Róbmy to z opuszczoną szybą i uważajmy, by nie pogubić ani nie uszkodzić spinek. Są niedrogie, więc na wszelki wypadek zróbmy ich zapas. Zwłaszcza przy niskich temperaturach ryzyko ich uszkodzenia jest spore.

Po zdjęciu boczku widać już, czy klamka jest mocowana na wkręty, czy na przesuwną dźwignię. W pierwszym przypadku odkręcamy wkręty, w drugim – najpierw musimy odbezpieczyć dźwignię. Uważajmy jednak, by zamek nie wpadł do środka. Wyciągamy klamkę wraz z zamkiem oraz całym mechanizmem i montujemy nowe części. Po zakończonej operacji pozostaje jeszcze tylko ponowne zamontowanie boczku. W przypadku klamki tego typu zazwyczaj nie da się wymontować tylko klamki – trzeba wyjąć cały mechanizm.

Demontaż wystających klamek

Jeżeli klamka wystaje, nasze zadanie będzie nieco łatwiejsze. Może się okazać, że demontaż boczku nie będzie konieczny. Zamiast tego otwórzmy drzwi i znajdźmy plastikową zaślepkę. Zwykle jest z boku, przy krawędzi drzwi. Zdejmijmy ją i odkręćmy widoczną śrubę. Wtedy możemy pociągnąć za klamkę. Najpierw powinna się wysunąć z pierwszego, a potem z kolejnego zaczepu. Ewentualnie może czekać nas odpięcie przewodów od systemu bezkluczykowego.

Nowa klamka

Gdy już ją wyjęliśmy, następnym krokiem jest montaż nowej klamki. Po wykonaniu tego zadania dokręcamy (do oporu) śrubę i ponownie montujemy zaślepkę. Gotowe! Upewnijmy się tylko, czy klamka została wystarczająco solidnie zamocowana.

Schemat demontowania klamki wewnętrznej jest nieco bardziej uzależniony od konkretnego typu auta. Często należy odkręcić zaślepki głośnika czy głośnik – pamiętajmy, by po odkręceniu jego śrubek mocujących nie pogubić ich. W wielu autach nie obędzie się bez zdemontowania całego boczku. Obok klamki powinna znajdować się zaślepka, którą trzeba zdjąć. Może się zdarzyć, że na którymś etapie operacji, oprócz zwykłego śrubokrętu, będzie potrzebny cienki drucik. Warto użyć narzędzia do prac przy tapicerkach.

  • Geko – ściągacz do spinek, tapicerek. Ściągacz służy do bezpiecznego rozpinania spinek tapicerskich używanych w łączeniu elementów wnętrza i karoserii samochodowej. Uwalnia spinkę o konstrukcji kołka lub kołka rozporowego z otworu, wykorzystując widełkową konstrukcję końcówki roboczej oraz dźwignię ramienia. Cena: od 11 zł.

Po zdemontowaniu całą operację trzeba powtórzyć w odwrotnej kolejności. Każdy, kto choć trochę majsterkował, może potwierdzić, że montaż bywa trudniejszy od demontażu, zaś najgorzej jest, gdy wydaje się nam, że wszystko mamy już za sobą, a nagle okazuje się, że zostały jakieś tajemnicze części…

Tak czy inaczej, przy całym repertuarze domowych napraw samochodowych operacje związane z klamkami nie są zbytnio skomplikowane. Nie zajmują zwykle więcej niż godzinę.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro