Jak wybrać opony do samochodu dostawczego?

Jak wybrać opony do samochodu dostawczego?

Niska ścieralność gwarantująca duże przebiegi, wysoka wytrzymałość, a także zadowalający poziom bezpieczeństwa to główne cechy stawiane ogumieniu w tym segmencie pojazdów.

udostępnij

Mariusz PióroMariusz Pióro / 13-10-2014

Parametr nośności

Przy wyborze tego typu opon w dużej mierze należy kierować się takimi zasadami, jak w przypadku aut osobowych. Jedyną, ale bardzo istotną różnicą, na którą koniecznie trzeba zwrócić uwagę jest parametr nośności. W przypadku „osobówek” zazwyczaj cecha ta jest standardowa dla konkretnego rozmiaru ogumienia. Inaczej sprawa wygląda, jeśli mowa o samochodach dostawczych. Tutaj w znacznym stopniu wszystko zależy od dopuszczalnej masy całkowitej i ładowności auta. Im jest ona wyższa, tym (w homologacji pojazdu) wyższą nośność muszą mieć wymagane opony. W zasadzie pożądaną, maksymalną wartość nośności opony można też w prosty sposób obliczyć. Należy podzielić dopuszczalną masę całkowitą auta przez liczbę kół, jakie ono posiada. Dobierana opona powinna mieć nośność nieco większą niż otrzymany wynik.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że niektóre samochody dostawcze mają znacznie różniący się rozkład dopuszczalnych nacisków na osie. Oznacza to, że w takich przypadkach najlepiej sprawdzić pożądaną nośność (informacja zwykle znajduje się na naklejce, umieszczanej najczęściej przy drzwiach kierowcy, na słupku). W samochodach dostawczych często stosowane są opony wzmacniane, sygnowane literą „C”, odnotowaną zaraz za rozmiarem np.: 235 / 65R16C 115 / 113R. Oznacza to, że maksymalne obciążenie eksploatacyjne w tym wypadku to 115, czyli 1 215 kg dla opony pojedynczej lub 113, a zatem 1 150 kg dla opon w układzie bliźniaczym. Litera „R” to indeks prędkości, w tym przykładzie to eksploatacja do 170 km/h.

Efektywność energetyczna opony

Przy wyborze trzeba kierować się również dostępnymi testami, najlepiej wykonanymi przez niezależne podmioty. Bardzo pomocne mogą okazać się opinie użytkowników, jakich w Internecie znajdziemy naprawdę wiele. Od 1 listopada 2012 roku obowiązują przepisy wg rozporządzenia WE 1222/2009, na mocy których wszystkie nowe opony powinny posiadać etykietę informacyjną. Zawarte w niej komunikaty także są przydatne, gdyż informują o takich parametrach, jak efektywność energetyczna opony. Oznaczenia te są podane przy użyciu liter (od „A” do „G”), gdzie „A” symbolizuje produkt najoszczędniejszy, a więc taki, posiadający najniższe opory toczenia. Wbrew pozorom, oszczędności w zużyciu paliwa, jeśli rozchodzi się o eksploatację opony sygnowanej literami od „A” do „B”, są pokaźne w porównaniu do tych wybieranych, zaopatrzonych w symbol „G”.

Droga hamowania

Kolejnym zapisanym parametrem jest zachowanie auta na mokrej nawierzchni. Oznakowano go także za pomocą liter (od „A” do „G”), gdzie pierwsza z nich mówi o oponie, posiadającej najkrótszą drogę hamowania na mokrym asfalcie. Warto wiedzieć, że „A” może mieć krótszą drogę hamowania nawet o kilkanaście metrów w stosunku do „G” (z prędkości 80 km/h, ponieważ taką rozpatruje się na testach, przeprowadzanych wg rozporządzenia). Powyższa różnica jest niebagatelna i będzie miała istotny wpływ w sytuacjach awaryjnych, mogących zakończyć się kolizją. Ostatnią informację, jaką znajdziemy na tej etykiecie, stanowi poziom hałasu zewnętrznego, wyrażony w decybelach (dB). Wybierając opony dostawcze, warto zatem kierować się: jakością, bezpieczeństwem, a nie tylko niską ceną.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro