Jak samodzielnie sprawdzić amortyzatory?

Na wiosnę zmieniamy opony i kontrolujemy stan zawieszenia. Jest to dla niektórych czas częstszych wyjazdów, również samochodowych, a niebawem wyruszymy też w wakacyjne podróże. Warto już teraz pomyśleć o dokładnym przeglądzie wszystkich elementów naszego pojazdu. Po zimie wiele podzespołów zawieszenia może nie funkcjonować poprawnie, bo są zabrudzone, uszkodzone i zniszczone.

Anna Lubertowicz-Sztorc Anna Lubertowicz-Sztorc / 04-05-2015

Jak kontrolować zawieszenie?

Zacznijmy od dokładnego umycia samochodu, zwłaszcza podwozia, które w zimie szczególnie było narażone na zabrudzenia i uszkodzenia. Zawieszenie samochodu składa się z wielu współpracujących i powiązanych ze sobą elementów. Należy więc traktować je kompleksowo. Zaniedbanie jednego przyczynia się do uszkodzenia kolejnych podzespołów, a to nie tylko źle wpływa na bezpieczeństwo jazdy, ale w razie awarii może znacznie zwiększyć opłatę za naprawę samochodu.

Kontrolujmy więc zawieszenie przynajmniej raz na rok. Jeżeli nie jesteśmy fachowcami w dziedzinie mechaniki samochodowej, powierzmy kontrolę fachowcowi. Najlepiej zrobić to przy okazji wymiany opon zimowych na opony letnie.

Jak samodzielnie sprawdzić amortyzatory?

Amortyzatory to bardzo ważny element zawieszenia, a zużyte lub niesprawne zagrażają naszemu bezpieczeństwu podczas jazdy. Żywotność amortyzatora to sprawa indywidualna i zależy od warunków, w jakich użytkujemy auto. Jeżeli codziennie przemierzamy dziurawą, nieutwardzoną drogę, to zniszczymy amortyzatory znacznie szybciej, niż jeżdżąc autostradą. Na ogół amortyzator spełnia swoją rolę na dystansie około 80 tysięcy kilometrów. Specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem radzą, aby kontrolować sprawność amortyzatorów co 20 tysięcy kilometrów.

Prostym sprawdzeniem stanu naszych amortyzatorów jest ocena zdolności tłumienia przez nich wstrząsów. Wystarczy rozkołysać nadwozie. Jeżeli samochód zakołysze się więcej niż dwa razy, będzie to znak ostrzegawczy. Wtedy lepiej udać się do specjalisty, który wykona profesjonalny test i oceni sprawność amortyzatorów na podstawie obliczeń komputera.

Objawy zużycia amortyzatorów

Gdy amortyzator jest niesprawny, to podczas jazdy obserwujemy niepokojące objawy, takie jak:

  1. Odrywanie kół od jezdni.
  2. Wibracje na kierownicy.
  3. Nietypowe kołysanie nadwozia.
  4. Auto w zakrętach zachowuje się niestabilnie.
  5. Nierównomierne zużycie opon.
  6. Wycieki oleju.

W sytuacji gdy sprawność amortyzatorów spadnie do 30 procent lub różnica pomiędzy poszczególnymi amortyzatorami będzie wynosiła 15 procent, należy je wymienić. Dlaczego? Uszkodzony amortyzator znacznie wydłuża drogę hamowania, samochód zachowuje się niestabilnie w zakrętach, a manewr omijania staje się ryzykowny. Zużyte amortyzatory to także nieprzewidziane zachowanie auta podczas jazdy w deszczu – istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu.

Nie zawsze jednak trzeba od razu wymieniać całe amortyzatory – czasem wystarczy kupić jedynie gumowe łączniki lub osłony przegubów. Trzeba również sprawdzić, czy sprężyny nie są popękane. Badania udowodniły, że różnica w przypadku drogi hamowania z prędkości 80 km/h pomiędzy pojazdem wyposażonym w maksymalnie sprawne amortyzatory (100%) a pojazdem wyposażonym w mniej sprawne amortyzatory (w 50%) wynosi więcej niż 14 procent dla modeli wyposażonych w ABS oraz ponad 4 procent dla samochodów bez tego systemu.

Żadnych napraw nie polecamy robić tuż przed wyjazdem, bowiem często okazuje się, że owszem, naprawiliśmy jeden element, ale kolejny przy okazji uległ awarii albo jakaś śrubka nie została dobrze dokręcona. I kłopot gotowy. Aby podczas podróży czuć się komfortowo i bezpiecznie, zadbajmy o auto już dzisiaj.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro