Jak rozpoznać niechlujnie przeprowadzone naprawy?

Jak rozpoznać niechlujnie przeprowadzone naprawy?

Nie wszystkie serwisy samochodowe rzetelnie wykonują swoją pracę, wskutek czego naprawy samochodu mogą zostać przeprowadzone niedbale. Jakie oznaki wskazują, że mechanik niewłaściwie przyłożył się do swoich zadań?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 05-10-2017

W poszukiwaniu profesjonalistów

Już na etapie wyboru mechanika można zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z solidnością wykonania napraw. Rynek jest szeroki, specjalistów jest sporo, dlatego warto baczniej przyjrzeć się ofertom konkurencyjnych warsztatów. Bynajmniej nie chodzi tu o cenę, gdyż w tym przypadku nie ma reguły co do powiązania wysokości wydatków z jakością przeprowadzonych prac.

Solidny serwis powinien być przede wszystkim mocny, biorąc pod uwagę infrastrukturę i wyposażenie. Mowa tu o odpowiednich podnośnikach, kompresorach, urządzeniach do czyszczenia klimatyzacji czy wyważania kół. Warsztat na poziomie ma porządek w budynku i oczywiście cechuje się profesjonalnym podejściem do klienta. Kluczowy jest kapitał ludzki, ale ten czynnik trudno zweryfikować na przysłowiowy pierwszy rzut oka.

Niepożądane odgłosy i wrażenia z jazdy

Dobrze przeprowadzona naprawa to taka, w przypadku której problem został skutecznie wyeliminowany i to bez efektów ubocznych. Jeśli po wyjechaniu z warsztatu słychać szumy zamiast wcześniejszych pisków lub zaczęły występować inne niepożądane dźwięki, to znak, że eliminacja usterki mogła odbyć się kosztem innego podzespołu lub naprawa nie została przeprowadzona fachowo.

Zdarzyć się może także, że choć część została wymieniona profesjonalnie, to jednak problem nie ustał. Oznacza to, że prawdopodobnie specjalista postawił błędną diagnozę i wplątał nas w nieuzasadnione wydatki. Dla przykładu częstą bolączką aut opuszczających serwis są skrzypiące hamulce po wymianie zużytych części. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być źle dobrane klocki i tarcze bądź niedostatecznie wyczyszczone zaciski.

Leczenie objawów, a nie przyczyn

Serwis objawowy to kolejna niewłaściwa praktyka spotykana u mechaników. W przypadku zwarcia obwodu elektrycznego czasem łatwiej jest po prostu odłączyć na stałe jeden z bezpieczników zamiast poszukać źródła problemu. Przy odbiorze samochodu otrzymujemy informację od elektryka, że konieczne okazało się profilaktyczne wyłączenie oświetlenia wewnętrznego. Objawy problemu zniknęły, ale przyczyna pozostaje wciąż nieodnaleziona. Mechanik w takiej sytuacji liczyć będzie na naszą pobłażliwość, co nie powinno mieć miejsca.

Niechlujne naprawy rozpoznać można też po wdrożeniu przez mechanika rozwiązań prowizorycznych. Znaczący wzrost ilości plastikowych opasek zaciskowych pod maską czy mas uszczelniających oraz taśmy montażowej zamiast fabrycznych zaczepów często oznacza, że pewne elementy łączeniowe zostały ułamane lub zwyczajnie zagubione. Warto zatem po przeprowadzeniu naprawy porozmawiać z serwisantem i dowiedzieć się, w jaki sposób czy przy pomocy jakich środków wykonano niezbędne prace.

Niechlujny blacharz i lakiernik

Prawdziwą plagą są również niewłaściwie przeprowadzone naprawy blacharskie i lakiernicze, co wynika nie tylko z niechlujności, ale i z oszczędności lub niedotrzymania wymaganych przerw technologicznych. W tej kwestii chodzi o estetykę. Z tego powodu dobrze jest dokładnie, a nie tylko pobieżnie, przyjrzeć się efektom. Nie do zaakceptowania są zacieki od farby na malowanych elementach, duże różnice kolorystyczne między starym i nowym lakierem lub obtarcia powstałe podczas montażu. Kluczowe jest właściwe spasowanie elementów karoserii, które można rozpoznać po wielkości szczelin między poszczególnymi częściami, jak np. reflektorem i zderzakiem czy błotnikiem i maską.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro