Jak rozpocząć przygodę z paralotniarstwem?

Paralotniarstwo jest obecnie modne. Oczywiście nie jest to sport, który możemy uprawiać na własną rękę. Aby rozpocząć przygodę z paralotniarstwem, musimy się zgłosić do ośrodka, który posiada certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego na prowadzenie działalności szkoleniowej.

Marta Hanc Marta Hanc / 13-07-2015

Wyłącznie on daje nam pewność, że będziemy szkoleni przez instruktorów z uprawnieniami i odpowiednim doświadczeniem, że sprzęt szkoleniowy jest dopuszczony pod względem technicznym i właściwy do wykonywania zadań szkoleniowych, że szkoła działa w oparciu o zatwierdzone programy szkolenia paralotniowego i zgodnie z instrukcją wykonywania lotów oraz –co najważniejsze – gwarantuje uczniom ochronę ubezpieczeniem.

Aby zapisać się na kurs paralotniarstwa, należy przedłożyć w ośrodku szkoleniowym pisemne oświadczenie o ogólnym dobrym stanie zdrowia. Wymagane jest również ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, w niektórych szkołach wliczone w koszt szkolenia.

Co warto sprawdzić przed zapisaniem się na kurs

Przed kursem warto się dowiedzieć, jakie jest doświadczenie instruktora jako pilota i szkoleniowca. Równie istotny jest sprzęt szkoleniowy. Uczeń zapisujący się na kurs nie może posiadać swojego sprzętu, wszystkie szkoły zapewniają tzw. szkolne skrzydła. Każda paralotnia używana do szkolenia oraz do wożenia pasażerów powinna mieć aktualną kartę, wydawaną na podstawie pozytywnych wyników testów wytrzymałości i przeglądu technicznego skrzydła przez mechanika poświadczenia, zarejestrowanego wyłącznie w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Wyposażenie paralotniarza

Należy dopilnować przydziału kasku (do lotów na paralotni stosowane są specjalne kaski ze szczęką lub bez, mające po bokach wycięte otwory, pozwalające słyszeć i kontrolować pracę skrzydła) oraz radio, zapewniające stały kontakt z instruktorem.

Strój paralotniarza

Warto pamiętać o odpowiednim stroju (długie spodnie, kurtka chroniąca przed wiatrem, polar lub kombinezon, rękawiczki, kominiarka pod kask, sztywne buty powyżej kostki, chroniące przed skręceniem lub zwichnięciem nogi podczas nauki lądowania).

Doskonałym rozwiązaniem dla nowicjuszy są loty w tandemie wraz z instruktorem. Taki wstęp do właściwego szkolenia pozwala przyszłemu pilotowi poznać uczucie unoszenia się w powietrzu i z zachowanie paralotni. Może to być etap szczególnie pomocny dla osób, które się boją, a jednak chcą pokonać swój lęk przed lataniem i wysokością.

Kurs krok po kroku

Zajęcia zaczynają się od wykładów na temat zasad lotu, następnie odbywają się zajęcia praktyczne (rozłożenia sprzętu i przygotowanie paralotni do lotu wraz z wykładem na temat budowy paralotni i jej wyposażenia). Kolejnym krokiem jest nauka startu i sterowania paralotnią (omówienie i zaprezentowanie przez instruktora wszystkich elementów startu, lotu i lądowania, początkowo bez odrywania się od ziemi). Gdy instruktor uzna, że uczeń jest gotowy do pierwszego lotu, wykonuje on ćwiczenia I, wstępnego etapu szkolenia: wznoszenie się na wysokość umożliwiającą wykonywanie manewrów, lecz nie większą niż 100 metrów. Zazwyczaj po kilku próbach udaje się dokonać pierwszego, kilkunastometrowego wzlotu. Potem uczniowie przenoszą się na większe zbocze lub na lotnisko wyposażone w wyciągarkę. Na tym etapie omawiane są także procedury operacyjne, rozpoznawanie warunków pogodowych i przepisy wykonywania lotów. Następnie rozpoczyna się II etap – trening umiejętności pilotażowych, na który składa się 10 lotów i zaliczenie 5 godzin teorii. Loty są dłuższe i obejmują zadania do wykonania. Po zaliczeniu obu etapów uczeń otrzymuje skierowanie na egzamin, przeprowadzany przez egzaminatora Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej. Składa się on z części teoretycznej oraz lotu. Pozytywny wynik zostaje potwierdzony świadectwem kwalifikacji pilota paralotni. Po zakończeniu szkolenia podstawowego kursant może uczestniczyć w dodatkowym, nieobowiązkowym III etapie, na którym uczy się wykorzystywania prądów termicznych umożliwiających loty wielogodzinne. Jak w każdej dziedzinie, także w paralotniarstwie wszelkie informacje można znaleźć również w literaturze.

Ważne jest zapoznanie się z wymogami bezpieczeństwa, obejmującymi wyposażenie w postaci atestowanego spadochronu zapasowego i kasku. Przed każdym startem pilot powinien dokładnie sprawdzić podczepienie do skrzydła, zapięcie pasów uprzęży i stan linek sterowniczych. Paralotnia i spadochron zapasowy wymagają okresowych przeglądów technicznych. Jeśli więc inwestujemy we własny sprzęt, należy o tym pamiętać, a jeśli korzystamy ze sprzętu szkółki, mamy prawo to sprawdzić w celu zwiększenia własnego bezpieczeństwa.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro