Jak przygotować zdrowy posiłek na grillu

Sezon grillowania 2015 należy uznać za rozpoczęty. Piękna pogoda i wysoka temperatura sprzyjają spędzaniu czasu na powietrzu, a posiłki przygotowane na łonie natury je się, jak wiadomo, bardzo przyjemnie. Organizujemy wypady weekendowe, rozstawiamy sprzęt i raczymy się specjałami prosto z grilla. Niemal w każdym przydomowym ogrodzie stoją grille, a nawet kuchnie ogrodowe, które wykorzystywane są do przyrządzania potraw. Jednak pamiętajmy, że aby przygotowane dania były zdrowe, trzeba stosować się do kilku ważnych zasad – bo o tym, że są smaczne, wiemy wszyscy.

Kasia Woźniak Kasia Woźniak / 28-05-2015

Technika grillowania

Już jakiś czas temu rozgorzała dyskusja, czy mięso przyrządzone na grillu jest zdrowe czy nie. Odpowiedź na to pytanie jest prosta: może być zdrowe, ale także może szkodzić. Wszystko zależy od sposobu pieczenia. Z mięsa położonego bezpośrednio na ruszcie, pod wpływem temperatury, wytapia się tłuszcz, który spada na węgiel drzewny i spala się. W czasie tego procesu powstają rakotwórcze dioksyny, bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia. Te z kolei, unosząc się w powietrzu, osiadają na grillowanych potrawach, a my je zjadamy.

Na szczęście rozwiązanie tego problemu jest proste. Mięso kładziemy na specjalnej tacce lub zawijamy w folię aluminiową i dopiero wówczas umieszczamy na ruszcie. Mamy wtedy pewność, że żadna kropla tłuszczu nie przeobrazi się w dioksynę, a nasz posiłek będzie nie tylko smaczny, ale i zdrowy. Do nakładania potraw na ruszt zawsze używamy metalowych widelców, szczypiec czy też innych akcesoriów. To daje pewność, że jeśli się nagrzeją, nie będą wydzielały brzydkich zapachów ani szkodliwych związków, tak jak może się przydarzyć w przypadku narzędzi plastikowych. Zawsze przywiązujemy szczególną wagę do właściwego stopnia dopieczenia mięsa. Lepiej poczekać chwilę dłużej, niż jeść niedopieczone mięso, które może być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Produkty i ich przechowywanie

Sezon grillowy to czas, kiedy temperatura otoczenia jest bardzo wysoka. Żywność, jeśli nie jest przechowywana w odpowiednich warunkach, psuje się wtedy bardzo szybko. Gdy przygotowujemy potrawy w domowym ogródku, problem jest mniejszy. Musimy pamiętać o tym, że nawet marynowane mięso musi być w lodówce i wyjmujemy je dopiero bezpośrednio przed grillowaniem.

Jeśli szykujemy posiłek na przykład nad jeziorem, to niezbędna jest lodówka turystyczna. Tylko tak zabezpieczona żywność jest bezpieczna dla naszego żołądka. Kolejna ważna zasada mówi, że jeśli na tacy lub talerzu leży surowe mięso albo ryby, to na ten sam talerz nie powinniśmy już odkładać upieczonej potrawy. Ta reguła obowiązuje zresztą również w czasie przygotowywania codziennych posiłków w kuchni. Deskę kuchenną, na której kroimy surowe mięso, musimy dokładnie umyć zanim położymy na niej usmażone kotlety. Jeżeli tego nie zrobimy, to bakterie znajdujące się na surowej piersi kurczaka czy na surowej karkówce przedostaną się na gotowy już posiłek. A stąd już tylko jeden krok do kłopotów z układem pokarmowym.

Higiena grillowania

Wydaje się, że o higienie wiemy wszystko, ale czy zawsze o tym pamiętamy? Przed rozpoczęciem przygotowywania posiłku myjemy dokładnie ręce. Jeśli wybieramy się nad jezioro, zabierzmy ze sobą w wodę mineralną. Sprawdźmy też uważnie stan grilla. Sprzęt musi być dokładnie umyty, a wszystkie resztki poprzedniej uczty muszą być usunięte. Używajmy jednorazowych talerzy, kubków i sztućców – znacznie uprości nam to zachowanie higieny. Wszystkie produkty muszą być umyte przed pieczeniem. Potrawy, zarówno te surowe, jak i już gotowe, zabezpieczamy w zamykanych pojemnikach do żywności lub przykrywamy folią, tak aby owady i inne żyjątka nie miały do nich dostępu.

Uzbrojeni w taką wiedzę możemy śmiało czekać na najbliższy weekend. Ile osób, tyle różnych przepisów na przysmaki z grilla. Mój przepis jest bardzo prosty. Do przygotowania pysznych przekąsek potrzebujemy: wątróbkę kurzą, boczek wędzony w plastrach i suszone śliwki. Dokładnie oczyszczamy i myjemy wątróbkę. W plaster boczku zawijamy kawałek wątróbki i jedną śliwkę, przyprawiamy ulubionymi ziołami, a następnie spinamy wykałaczką. Układamy na tacce i stawiamy na ruszcie. Szybka, łatwa i pyszna przekąska. Smacznego!

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro