Jak odpowiednio technicznie jeździć na rowerze podczas zawodów MTB po błocie i korzeniach?

Jak odpowiednio technicznie jeździć na rowerze podczas zawodów MTB po błocie i korzeniach?

Kolarze upodobali sobie jazdę po trudnym terenie i zróżnicowanej nawierzchni. W takich warunkach można sprawdzić swoją wytrzymałość, jednak należy też mieć odpowiednią technikę. Zawody MTB odbywają się bez względu na pogodę. Opady, chłód czy przejmujący wiatr nie zrażają miłośników tej dyscypliny sportu. Żadne warunki panujące na trasie nie są im straszne. Wcześniej jednak należy poświęcić czas na ćwiczenie odpowiednich manewrów, aby uniknąć wywrotki podczas jazdy.

udostępnij

Jarosław CieślaJarosław Cieśla / 18-06-2015

Każdy rodzaj nawierzchni wymaga specyficznego podejścia, a przede wszystkim zastosowania właściwej techniki. Bez tego jazda po trudnym terenie będzie męczarnią. Zwłaszcza jeśli odbywa się w górach.

Podłoże rozmyte przez deszcz

Ważne jest, abyśmy często trenowali jazdę po błocie. Tylko wtedy nabierzemy wprawy i zrozumiemy, jak reagować na zachowania roweru na takiej nawierzchni. Warto wybrać się na jazdę po deszczu. Szukajmy odcinków trudno przejezdnych i próbujmy różnych wariantów. Znajdźmy górki, gdzie zalega błoto i ćwiczmy tam zjazdy oraz podjazdy.

Oczywiście, należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo. Nie rozpędzajmy się, próbując pokonać wzniesienie na najwyższych obrotach, zacznijmy od średniej prędkości. Następnie zatrzymajmy się na kilkanaście sekund, próbując zanalizować, gdzie popełniliśmy błąd i jak lepiej pokonać dany odcinek. Na treningu mamy czas, aby się tego nauczyć.

Panowanie nad rowerem

Przede wszystkim musimy używać hamulców we właściwym momencie. Jeśli zahamujemy w błocie, trudno będzie nam z niego się wykaraskać i ruszyć dalej. Trzeba będzie przenosić rower. Ważne jest też to, aby koła nie wpadły w poślizg na mokrej i śliskiej nawierzchni. Kiedy się toczą, mają większą przyczepność i łatwiej jest zapanować nad rowerem. Należy hamować tam, gdzie powierzchnia jest najbardziej utwardzona i płaska.

Przy pokonywaniu różnych przeszkód nie można napinać mięśni rąk oraz nóg. W innym przypadku możemy boleśnie to odczuć np. po najeździe na korzeń, zwłaszcza po wielu takich manewrach. Trzeba się rozluźnić, żeby nasze kończyny zadziałały jak amortyzatory. Podczas podjazdu do terenu z utrudnionym przejazdem należy szybko go zlustrować i wybrać jak najkrótszą drogę. Czasami lepiej jest przejechać lub wręcz przeskoczyć nad przeszkodą, niż tracić czas na jej ominięcie.

W błotnistym terenie należy koniecznie pamiętać o założeniu gogli. Dzięki temu mamy pewność, że nie spadną nam z twarzy podczas podskakiwania na nierównym terenie, co może się zdarzyć w przypadku okularów. Tereny górskie mają to do siebie, że łatwo tam o kamienie i wystające nad ziemią korzenie drzew. Najważniejsze jest dobre ułożenie się na siodełku. Przejeżdżając po takich naturalnych przeszkodach, należy odciążać przód roweru, a środek ciężkości ma być bliżej tylnego koła.

Wybrać najlepsze rozwiązanie

Jeśli najeżdżamy na korzenie, najlepiej atakować je pod kątem prostym. Trzeba przyzwyczaić się do balansu roweru i do zachwiania równowagi. Jeśli tylne koło traci przyczepność, jest to naturalne na takim terenie. Należy być gotowym na taką ewentualność. Nie trzymajmy kurczowo kierownicy i nie wbijajmy nerwowo stóp w pedały, ale dostosowujmy się do wstrząsów i drgań, jakbyśmy stanowili jedność z naszym rowerem.

Przy najeździe na korzenie lepiej jest nie hamować. Można to uczynić zaraz po pokonaniu przeszkody. Wywrotka przy dużej szybkości na nierównym terenie może być bardzo bolesna. Przede wszystkim należy pewnie pokonywać korzenie. Czasami lepiej nad nimi przeskoczyć, niż próbować je przejechać.

Jazda po górskich trasach to nie lada wyzwanie, ale również wielka przyjemność. Możliwość przebywania w otoczeniu dzikiej przyrody pozwala odprężyć się psychicznie, ale też stanowi wyzwanie, zwłaszcza jeśli trasy są trudne, błotniste, z wystającymi korzeniami. Jednak z każdymi trudnościami można sobie poradzić, stosując odpowiednie manewry i technikę jazdy.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro