Jak niskim kosztem zamaskować ubytki lakiernicze w aucie?

Rysy, obtarcia czy inne drobne ubytki lakiernicze to problem, który jest znany każdemu kierowcy. Nie chcąc wydawać sporych kwot na blacharza lub lakiernika, część uszkodzeń można zamaskować samodzielnie.

Paweł Szyszka Paweł Szyszka / 18-05-2015

Przyczyny powstawania ubytków w lakierze

Samochodowy lakier to z pewnością jeden z najdelikatniejszych elementów nadwozia. Ponadto stale narażony jest na uszkodzenia mechaniczne, które czyhają niemal na każdym kroku. Wystarczy przez nieuwagę zbyt szeroko otworzyć drzwi, aby uderzyć nimi o karoserię auta stojącego na miejscu parkingowym obok, przy okazji uszkadzając także jego powłokę lakierniczą. Niebezpieczne dla lakieru są nie tylko warunki miejskie, ale także szybka jazda w trasie i po autostradzie. Owady uderzające o maskę przy dużych prędkościach z łatwością uszkodzą niezabezpieczony lakier, co skutkuje powstaniem ubytku. Niezwykle niebezpieczne są też kamienie, które w skrajnych wypadkach mogą powodować nawet wgniecenia, nie wspominając już o uszkodzeniach lakieru sięgających aż do gołej blachy. Przerwanie warstwy podkładu antykorozyjnego, znajdującego się pod lakierem bazowym, jest szczególnie niebezpieczne, gdyż nieuchronnie prowadzi do powstania ognisk rdzy. Z czasem destrukcyjny charakter procesów rdzewienia może doprowadzić do powstania ubytków w strukturze metalu, które mogą zakończyć się wizytą u blacharza. Dlatego też – nie tylko z powodów estetycznych, ale i antykorozyjnych – należy dbać o powłokę lakierniczą auta.

Usuwanie płytkich rys

Zarysowania lakieru, jeśli tylko ograniczają się do uszkodzenia powłoki bezbarwnej (tj. nie widać białego podkładu), można spróbować spolerować, a więc usunąć część lakieru bezbarwnego. Polerować można ręcznie, najlepiej przy pomocy padu polerskiego i agresywnej pasty. Przed zabiegiem należy powierzchnię dokładnie oczyścić, aby pod powierzchnię padu nie dostał się brud, który mógłby przyczynić się do powstania nowych zarysowań. Lakier należy polerować ruchami kolistymi przy użyciu niewielkiej ilości pasty, a jej nadmiar trzeba wytrzeć ściereczką z mikrofibry. Mleczka polerskie cechują się zdolnością do wypełniania zarysowań, dlatego aby sprawdzić realny postęp w polerowaniu, miejsce należy przetrzeć alkoholem izopropylowym (IPA), który z łatwością usunie pozostałości po paście. Koszt zakupu wszystkich elementów wymaganych do przeprowadzenia opisanych prac to wydatek w granicach 50–100 zł, w zależności od jakości wybranych produktów.

Maskowanie odprysków i obtarć

Uszkodzenia lakieru, spowodowane przez kamienie lub parkingowe obtarcia zderzaka, to prawdziwa plaga wśród samochodów. Na szczęście w przypadku tego typu uszkodzeń również można pokusić się o samodzielną naprawę. Niezbędne będzie zakupienie lakieru zaprawowego lub lakieru w sprayu pod kolor pojazdu. Lakier można dorobić na podstawie kodu koloru auta, który jest umieszczony na tabliczce znamionowej. W przypadku obtarcia, które sięga gołej blachy, konieczne będzie nałożenie podkładu antykorozyjnego lub neutralizatora rdzy, które można zakupić w niewielkim opakowaniu z pędzelkiem. Naprawiane miejsce należy oczyścić i odtłuścić, np. benzyną ekstrakcyjną, a następnie nałożyć 2 warstwy podkładu przy pomocy pędzelka. Podkład musi schnąć ok. 24 godziny, dlatego kolejne etapy odkładamy na następny dzień. Przechodzimy do lakierowania. Lakier w sprayu należy wstrząsać przez ok. 2 minuty, a następnie spryskać nakrętkę i zamoczyć w niej wykałaczkę. Następnie przykładamy ją do odprysku, aby po jej powierzchni lakier spłynął na ubytek, wypełniając go. W podobny sposób można nałożyć lakier bezbarwny na lakier bazowy. Jeśli uszkodzenie sięga tylko białego podkładu lakieru, można pominąć etap z nakładaniem powłoki antykorozyjnej. Chcąc zamaskować obtarcie zderzaka, wystarczy zamoczyć pędzelek w zakrętce spryskanej lakierem bazowym i zamalować obtarcia aż do całkowitego zamaskowania ubytku. Koszt zakupu kompletnego zestawu do maskowania uszkodzeń w lakierze to około 70–100 zł. Jak się okazuje, szpecące karoserię auta obtarcia, odpryski i rysy można w łatwy sposób usunąć, i – co najważniejsze – niepotrzebne są do tego zaawansowane zdolności manualne ani wysokie nakłady finansowe.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro