Jak fotografować żywioły – wodę, ogień, wiatr?
Zdaniem eksperta

Jak fotografować żywioły – wodę, ogień, wiatr?

Piękne widoki lub zjawiska nie zawsze są łatwe do uchwycenia na fotografii. Czasami dlatego, że nie wiemy, jakie ustawienia aparatu będą odpowiednie, ale czasami dlatego, że panują trudne warunki. Fotografowanie w deszczu może być zabójcze dla sprzętu, a pod ogniste słońce – dla zdjęcia. Jak poradzić sobie z żywiołami w fotografii?

udostępnij

Daria ChacińskaDaria Chacińska / 04-08-2018

Z większością problemów poradzimy sobie, ustawiając odpowiedni czas naświetlania. Innym razem warto użyć dodatkowych akcesoriów. Zawsze jednak powinniśmy odważnie testować różne rozwiązania, nawet te niestandardowe, które przyjdą nam do głowy. W taki sposób dojdziemy być może do całkiem nowych, interesujących efektów. Takie fotograficzne eksperymenty z wodą, ogniem, a nawet wiatrem możliwe są do przeprowadzenia zarówno w studiu, jak i w plenerze. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Warto umieć sobie poradzić z żywiołami, ponieważ ujęcia mogą być spektakularne.

zywioly

Woda to świetny model

W fotografii krajobrazowej woda jest jednym z ulubionych tematów. Można ją efektownie rozmyć i nadać charakterystycznej miękkości. Przy stosunkowo spokojnej wodzie i kilkuminutowej ekspozycji da się osiągnąć efekt kompletnie gładkiej powierzchni. Po wybraniu odpowiedniego miejsca oraz skomponowaniu idealnego kadru mocujemy aparat na statywie. Dodając na zdjęciu kilka ostrych punktów, takich jak drzewo, kamienie czy łódka, jeszcze bardziej podkreślimy kontrast rozmycia. Czas otwarcia migawki powinien wynosić około 1/8 – 1/4 s. Przy tak długim czasie drgania są nie do uniknięcia, jeśli trzymamy aparat w ręku, dlatego warto użyć statywu. Wielu fotografów chwali sobie aluminiowy statyw Manfrotto z głowicą 3D. Warto mieć ze sobą także wysokiej jakości neutralny filtr szary, ponieważ przy takich ustawieniach aparatu do obiektywu może wpadać zbyt dużo światła. Szczególnie jeśli zdecydujemy się na 30 s naświetlanie lub nawet dłużej.

Wiatr goni chmury

Wiatr jest drugim idealnym tematem do fotografowania z długim czasem otwarcia migawki. Aparat i otwarta migawka rejestrują ruch, którego nie jesteśmy w stanie zauważyć w żaden inny sposób. Dzięki temu nasze zdjęcie nabiera nowego wymiaru i wyjątkowości. Jednym ze sposobów na ujarzmienie żywiołu oraz pokazanie upływającego czasu jest fotografowanie płynących po niebie chmur. Tak jak w przypadku rozmycia wody, tu możemy użyć podobnych ustawień, czyli długiego czasu ekspozycji. Przyda się filtr połówkowy oraz koniecznie statyw. Filtr pomoże uporać się z dużą różnicą tonalną nieba i dolnej części kadru. Nasz aparat nie jest tak doskonały jak ludzkie oko i trudno jest mu poprawnie naświetlić jednocześnie jasne i ciemne partie. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi jak użycie filtra nasze zdjęcie będzie wyglądało o wiele soczyściej.

zywioly

Jak najlepiej uchwycić ogień?

Do tematu ognia można podejść na wiele sposobów. Po pierwsze, fotografowanie fajerwerków. To nie jest łatwe zadanie, ale jeśli nasz aparat pozwala na ustawienie czasu ekspozycji co najmniej 10 - 15 s i jesteśmy zaopatrzeni w statyw, jest możliwe do zrealizowania. W ustawieniach wybieramy tryb manualny, wartość ISO możliwie najniższą, długi czas naświetlania i przysłonę około f8 – f11. Idealnie byłoby mieć także pilot do zdalnego wyzwalania migawki. Może to być na przykład produkt marki Yongnuo.

Wrażenie ognia da także fotografowanie podczas zachodu słońca. Poprawne naświetlenie uzyskamy, wybierając punktowy pomiar światła. Dodatkowo możemy spróbować manipulować korektą ekspozycji. Wprowadzając korektę dodatnią, na przykład +2, spowodujemy, że niedoświetlony obiekt w kadrze będzie jaśniejszy. Odwrotnie, kiedy ważniejszy na fotografii jest obiekt w świetle, przepalony, warto wprowadzić korektę ujemną, na przykład -1.

zywioly

Woda, ogień, wiatr kontra lustrzanka

W takim pojedynku nasza lustrzanka oczywiście ma ogromne szanse. Pamiętajmy jedynie o podstawowych zasadach. Jedną z nich jest używanie statywu przy długich czasach naświetlania. Dzięki temu wyeliminujemy ryzyko poruszonych zdjęć. Przy zdjęciach krajobrazowych dobrze jest także wyposażyć się w filtr polaryzacyjny oraz połówkowy. Jeśli chcielibyśmy poeksperymentować w studiu, przyda się dodatkowo lampa błyskowa ze zdalnym wyzwalaczem i proste gadżety, jak wiatrak, który będzie wspaniale imitował wiatr we włosach modelki.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro